جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۹۹۷۰۵
جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۷

فکرشهر: «استادی که با وجود کسالت شدید چند ساعت بعد از تدریس شون و بر اثر ایست قلبی ناشی از کرونا از دنیا رفتن اما تا لحظه آخر نگران بودن که حق دانشجو ضایع نشه»، این توضیحات برای یک فایل صوتی در شبکه‌های اجتماعی نوشته شده که بارها بازنشر شد.

به گزارش فکرشهر، روزنامه «خراسان» در ادامه نوشت: استاد دکتر محمدعلی خردمندی در این فایل صوتی با لهجه شیرین اصفهانی می‌گوید: «کلاس شما در موعد مقرر برگزار می شه و ان شاءا... که موفق باشید. منم امروز حالم خوب نبود. من سر همین بیماری که تازه اومده بستری هستم و دکترها به من استراحت مطلق دادن ولی دیدم اگر این تدریس را نداشته باشم، ظلم به شما دانشجویان عزیزم می‌شود. ان‌شاءا... موفق و موید باشید. خداحافظ شما». امروز با «مینا شرکت»، همسر آقای دکتر و «رحمت‌ا... ممیز» که بیش از ۳۰ سال با او همکار بوده، گفت‌وگو کردیم که خواهید خواند.

استاد فلسفه، کلام، اخلاق و ... بودند

دکتر هر دو دوز واکسن را زده بود. دوره ابتلا به کرونایش را هم پشت سر گذاشته بود و ۲۱ روز از زمانی که تستش مثبت شده بود، گذشت اما یک شنبه این ‌هفته ساعت ۱۲ ظهر به دلیل ایست قلبی فوت کرد. خانم شرکت، درباره دکتر خردمندی می‌گوید: «استاد ۵۶ ساله بود و تقریبا از سال ۶۹ در دانشگاه تدریس می‌کرد، از فلسفه، کلام و اخلاق بگیرید تا نهج‌البلاغه، تفسیر قرآن و ...».

به ‌صورت موردی، پیگیر وضعیت دانشجوهای‌شان می‌شدند

همسر این استادِ مسئولیت‌پذیر درباره دغدغه‌های دکتر می‌گوید: «ایشان خیلی روی کیفیت تدریس حساس بود. خیلی هم برایش مهم بود که دانشجوهای‌شان همه مفاهیم را به‌ طور کامل متوجه شوند. گاهی به صورت موردی، پیگیر وضعیت تحصیلی یک دانشجو می‌شد. چند روز قبل از فوت‌شان، وقتی داشتیم با هم حرف می‌زدیم، می‌گفت تا چند وقت دیگر، چند تا جزوه دقیق‌تر و کاربردی‌تر که بیشترشان را نوشتم، آماده می‌کنم. می‌گفت که می‌خواهم از روی آن‌ها تدریس کنم و کیفیت آموزش را بالاتر ببرم تا وقت دانشجویان  سر کلاس‌های من هدر نرود».

آن پیام‌ صوتی را از روی تخت آی ‌سی ‌یو فرستاد

خانم شرکت درباره ویدئوی منتشر شده در فضای‌ مجازی هم می‌گوید: «آن روز در آی ‌سی ‌یو بود و پزشکان گفته بودند که فقط و فقط باید استراحت کند اما وقتی من به ملاقاتش رفتم، پرسید که آیا این ‌جا تلفن و اینترنت آنتن می‌دهد؟ نگاهی به گوشی‌ام کردم و گفتم بله. گفت که من فردا کلاس دارم، گوشی‌ام را بیاور تا یک پیام برای دانشجوها بگذارم. گفتم آقای دکتر، به نظرم الان زمان مناسبی برای تدریس نیست. با لبخندی آرامش‌ بخش به من گفت که حالم خیلی بهتر است، گوشی‌ام را بده تا برای دانشجویان پیام بگذارم که کلاس‌شان در موعد مقرر برگزار خواهد شد تا حق‌شان ضایع نشود».

قبل از تدریس، همیشه مطالعه داشت

همسر دکتر درباره دغدغه‌های او برای کیفیت تدریس‌اش هم می‌گوید: «دکتر همیشه قبل از رفتن سر کلاس با این ‌که سال‌هاست تجربه تدریس دارد و شاید دیگر نیازی به مطالعه نداشت، اما برنامه‌ریزی می‌کرد تا بدون مطالعه سر کلاس نرود. من چند مرتبه به او گفتم که شما هر ترم همین دروس را تدریس می‌کنید، واقعا نیازی به این ‌قدر مطالعه هست؟ که می‌گفتند نمی‌خواهم کلاس‌های این ترمم با ترم قبلی از نظر کیفیت آموزشی یکسان باشد و باید حتما مطالعه کنم. در این دو سال اخیر هم که کلاس‌ها آنلاین شده بود، حداقل از نیم ساعت یا حتی یک ساعت قبل از شروع کلاس، سیستم، گوشی و اینترنت را چندین بار چک می‌کردند تا مشکلی نداشته باشد و در زمان برگزاری کلاس، قطع نشود. می‌گفتند این دانشجوها وقت می‌گذارند، می‌آیند پای سیستم یا تلفن همراه‌شان را روشن می‌کنند، درست نیست که من مدیون‌شان بشوم».

همه شیفته تواضع دکتر خردمندی بودند

رحمت ‌ا... ممیز، مشاور مدیرکل آموزش ‌و پرورش استان اصفهان که سال ها همکار دکتر خردمندی بوده هم در گفت‌وگویی کوتاه به ما می‌گوید: «من از دوران دانشجویی آقای دکتر با ایشان آشنا شدم. همان زمان هم جزو دانشجوهای بسیار فعال و زرنگ بودند. دکتر انسانی بسیار وارسته، باسواد، مفسر قرآن، فوق‌العاده خوش برخورد و خیلی متواضع و همه شیفته این تواضع او بودند. واقعا مثل یک پدر با دانشجوهایش برخورد و راهنمایی‌شان می‌کرد. درباره فوت ‌شان هم در آخرین پیام صوتی، صدای استاد سرفه یا تنگی ‌نفس ندارد. ظاهرا وقتی اسکن ریه می‌گیرند، یکهو متوجه می‌شوند که ۷۰ درصد ریه‌شان درگیر بوده. آن ‌طوری که شنیدم، کلا یک روز بیمارستان بودند و بعدش هم به رحمت خدا رفتند. روح‌شان شاد».

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر