چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۰۲۲۴
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵

فکرشهر: کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: هورمون‌ها، زمینه ژنتیکی و چاقی می‌توانند نقش ویژه‌ای در ایجاد دیابت بارداری ایفا کنند.

به گزارش فکرشهر، هاجر عوض پور روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: دیابت بارداری به طور معمول در هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ حاملگی ظاهر می‌شود و به همین دلیل در این هفته‌ها با آزمایش جی سی تی ( GCT ) غربالگری تا در صورت ابتلا به این بیماری به سرعت شناسایی و درمان شوند.

وی یادآورشد: دیابت بارداری به افزایش قند خون در دوره بارداری اطلاق می‌شود که به طور معمول  چهار تا ۱۲ هفته پس از ختم بارداری بهبود می‌یابد.

این کارشناس بیان کرد:  برخی زنان باردار ممکن است مبتلا به‌نوعی دیابت شوند که با انواع دیابت یک و دو متفاوت است که دیابت بارداری جی دی ام  (GDM) نامیده می‌شود و بیشتر پس از زایمان از بین می‌رود اما  کنترل آن طی دوران بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد و در صورت کنترل نشدن قند خون، عوارض متعددی مادر و جنین را تهدید می‌کند.

وی اظهار داشت: در دوران بارداری، جفت که وظیفه تغذیه جنین را برعهده دارد، مقادیر زیادی از انواع هورمون‌ها اگرچه وجود آن برای رشد چنین ضروری است تولید می‌کند، اما موجب اختلال در عملکرد انسولین و مقاومت به آن در بدن مادر می‌شوند.

عوض پور گفت: همه زنان باردار دچار درجه‌هایی از مقاومت به انسولین می‌شوند که تعداد کمی از آنها به دیابت بارداری مبتلا خواهند شد.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه با بیان اینکه کنترل دیابت بارداری با رعایت رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی بالاتنه انجام می‌شود، افزود: مصرف قرص‌های کاهنده قند خون در دوران بارداری ممنوع است.

وی اظهارداشت: به علت وجود مقاومت به انسولین، دیابت بارداری بیش‌تر شبیه دیابت نوع ۲ است، اما  کنترل آن  همانند درمان دیابت نوع یک با رژیم غذایی، فعالیت بدنی مناسب و تزریق انسولین است.

عوض پور افزود: دیابت بارداری در بانوانی که قبل از حاملگی چاق هستند بیشتر دیده می‌شود و بنابراین کم کردن وزن قبل از بارداری به پیشگیری از ابتلا به این بیماری کمک می‌کند.

وی گفت: در مرحله اول باید به خانم مبتلا به دیابت بارداری رژیم غذایی مناسب داده شود و در ارتباط با رعایت آن تاکید شود.

این کارشناس با اشاره به اینکه  فعالیت بدنی مناسب یکی دیگر از اصول درمانی است و با توجه به شرایط زن باردار طراحی می‌شود، بیان کرد: بهترین فعالیت بدنی برای زن باردار پیاده‌روی است که باید حدود ۳۰ دقیقه در روز باشد.

وی یادآورشد: در صورتی که به هر علتی زن باردار نباید راه برود و یا قادر به راه رفتن نبود، می‌تواند از ورزش بالاتنه (تکان دادن ریتمیک دست‌ها)، حداقل ۵۰۰ بار در روز، سود ببرد.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر شبکه بهداشت ودرمان گناوه گفت: زنان با سابقه ابتلا به دیابت بارداری شانس بالایی برای ابتلا به دیابت آشکار در سال‌های بعد از زایمان دارند.

وی بیان کرد: زنان با سابقه دیابت بارداری برای پیشگیری از بروز دیابت در سال‌های بعد، باید رژیم غذایی سالم را رعایت کنند، وزن ایده آل داشته باشند و فعالیت بدنی کافی و مستمر انجام دهند.

هفته ملی دیابت از روز شنبه ۲۲ آبان آغاز و تا ۲۸ همین ماه ادامه دارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر