يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر در پاسخ به سوالات «فکرشهر» مطرح کرد:
فکرشهر: بدهی مالیاتی پیمانکار سد دالکی (قرارگاه خاتم الانبیا) در سر جمع به 30 هزار میلیارد تومان می رسید که از ظرفیت های موجود در قانون بودجه سال 1400 برای کمک به آن استفاده کردیم/ روش های مختلف تامین مالی آغاز و اتمام پروژه ها 
کد خبر: ۱۰۲۵۵۷
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۳

فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر می گوید بیمارستان 17 شهریور برازجان، اصلا در اندازه طرح های استانی نیست ولی به دلیل محدودیت ها تکمیل آن در پیوست بودجه ای قرار نگرفته است.

«علی درویشی» امروز چهارشنبه ـ 24 آذرماه 1400 ـ در نشست با خبرنگاران، در پاسخ به سوال «فکرشهر» درباره تکمیل بیمارستان 17 شهریور برازجان گفت: بیمارستان 17 شهریور برازجان، جزو طرح های ملی است و اصلا در اندازه طرح های استانی نیست ولی به دلیل محدودیتی که در ردیف های بودجه ای وجود دارد، تکمیل آن در پیوست بودجه ای قرار نگرفته است.
وی با بیان این که «نزدیک به هفت یا هشت سال است که هیچ ردیف بودجه ای اضافه نشده»، توضیح داد: یعنی ما پروژه های مختلفی را داریم که بنا به ضرورت، برخی از این پروژه ها در اندازه طرح های ملی نیز است، ولی به لحاظ این که تعداد ردیف های پیوست قانون بودجه در حال حاضر آن قدر زیاد است که همواره محدودیت وجود داشته یک ردیف جدیدی را ایجاد کنند.
درویشی ادامه داد: پس، حداقل در برنامه ششم، ردیف آنچنانی به بودجه اضافه نشده است ولی ما در همین فاصله، طرح هایی را داشته ایم و از ظرفیت های مختلف قانونی استفاده کرده ایم که برخی شروع شده، برخی به پیشرفت بالایی رسیده و برخی هم تمام شده؛ برای نمونه، تکمیل بیمارستان 17 شهریور برازجان از جمله همان پروژه ها است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر گفت: بنا به اتفاق و آتش سوزی که در بیمارستان قدیم برازجان رخ داد، ما از اعتبارات حوادث برای آغاز احداث طرح استفاده کردیم و در سال های مختلف هم اعتبارات تزریق شده، ولی آن ممنوعیت در ردیف بودجه باعث شده که هیچ وقت این پروژه ای که در حد و اندازه طرح های استانی نیست، در ردیف بودجه قرار نگیرد.
وی گفت که «الان ایجاد هر تخت بیمارستانی بالغ بر 2 میلیارد تومان هزینه دارد» و تاکید کرد: بر همین اساس بیمارستان 17 شهریور هم باید جزو طرح های ملی باشد، اما آن محدودیت باعث شده که در پیوست یک قرار نگیرد و این موضوع نه تنها برای ما که برای هیچ استان دیگری رخ نداده است.
درویشی اضافه کرد: ولی ما سعی کردیم در سنوات مختلف با پیگیری هایی که داریم، اعدادی را به این پروژه تزریق کنیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر در پاسخ به سوال دیگر «فکرشهر» درباره «کمربندی آبپخش» نیز گفت که « این مسیر، جزو کریدور جنوب است» و اعتباراتش ملی است و درباره تجهیز ساختمان بخشداری «سعدآباد» نیز توضیح داد: در بحث وسایل برای بخشداری سعدآباد، عددی را تامین کرده ایم و با پیگیری هایی که آقای فرماندار داشته، در اختیار استانداری قرار گرفته، وسایل خریداری شده و آن جا مستقر می شود.
علی درویشی درباره ورودی برازجان از سمت شیراز نیز در پاسخ به سوال «فکرشهر» گفت: ورودی برازجان از سمت شیراز، طرح استانی است و چون عمده ای از اعتباراتش از محل اعتبارات نفت است، به محض این که اولین تخصیص بیاید، برای فعال سازی آن هزینه خواهد شد.
وی، درباره اعتبارات سد دالکی نیز توضیح داد: در بحث سد دالکی، این نیست که مثلا سدی که 60 میلیارد تومان در بودجه عدد و رقمش بوده، الان یک دفعه به 1100 میلیارد تومان برسد؛ در فصل منابع آب، کل عددی که سر جمع در حوزه دفتر آب و کشاورزی اضافه کرده اند، 10 درصد بوده است و اعتبار سد دالکی به لحاظ تعهدی که وجود داشته، از 90 میلیارد به 136 میلیارد افزایش پیدا کرده است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر ادامه داد: در بحث مصوبات سفر محترم ریاست جمهور، عمدتا اشاره شده که از ظرفیت های مختلف می بایست استفاده شود و یکی از این ظرفیت ها، ماده 56 است؛ یعنی دستگاه اجرایی برود و از بانک وام بگیرد و این در تعهد دولت باشد که وام بانکی را پرداخت کند، کما این که ما برای همین سد دالکی، 70 میلیارد تومان انجام داددیم که از محل تهاتر و فروش نفت بود که به دستگاه های اجرایی و پیمانکار اجازه داده می شود که برود و کار را انجام بدهد و برای تامین صورت وضعیت ها با توجه به این که پیمانکار هم قرار گاه خاتم الانبیا است، نفت به جایش داده شود. 
درویشی افزود: برای این که به همین سد دالکی کمک کنیم، راه دیگری را نیز در پیش گرفتیم؛ عدد بسیار بالایی بدهی مالیاتی این پیمانکار بود که عددش در سر جمع به 30 هزار میلیارد تومان می رسید که از ظرفیت های موجود در قانون بودجه سال 1400 استفاده کردیم و قرار شد در این سقف کمک شود که این هم در حدود 200 ـ 300 میلیارد تومان است.
وی گفت: این ها ظرفیت هایی است که وقتی ما آن ها را کنار هم می گذاریم، بتوانیم در 2 تا 3 سال به آن عدد 1100 میلیارد برسیم و وقفه ای در تامین مالی پروژه سد دالکی رخ ندهد، به اضافه این که بخشی از بودجه آن هم باید از طریق فاینانس باشد. 
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر ادامه داد: فایننس به دو صورت است؛ یا سرمایه گذار خارجی می آید و یا پیمانکار، پیشنهاد می دهد و می گوید من از منابع مالی خودم هزینه می کنم؛ حالا پیمانکار یا تسهیلات می گیرد و یا منابع مالی دارد؛ مثلا تا الان نزدیک به 70 میلیارد تومان پیمانکار سد دالکی از یکی از بانک ها، منابع مالی را استقراض کرده و آورده و دولت متعهد شده منابع مالی را به بانک برگرداند.
وی افزود: یعنی فاینانس، ماده 56 که مستقیما دستگاه اجرایی تصمیم بگیرد به جز پیمانکار و تهاتر بدهی های دستگاه های اجرایی با مطالبات پیمانکاران، به اضافه اعتبارات ملی که چون تعهدات سفر بوده رشد قابل ملاحظه ای داشته و خیلی بیشتر از آن چیزی که سقف اعتبارات تملک بوده، همه شیوه های مختلفی است که باید با همدیگر جمع شود و اعتبارات طرح ها را تامین کند.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۴:۴۶
مگه فرماندار دشتستان نگفته بود به بیمارستان 17شهریور بودجه اختصاص دادن؟ 
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر