جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
فکرشهر: رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه گفت: از لاشه نهنگ 13متری براید، که در ساحل روستای شیرینو عسلویه به گِل نشسته بود، نمونه برداری شد...
کد خبر: ۱۰۳۷۹
پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۵

فکرشهر: رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه گفت: از لاشه نهنگ 13متری براید، که در ساحل روستای شیرینو عسلویه به گِل نشسته بود، نمونه برداری شد.

\n\n

به گزارش فکرشهر، مصطفی موذنی اظهار داشت: نمونه برداری از لاشه این نهنگ برای انجام کارهای تحقیقاتی و ژنتیکی انجام و به اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ارسال شده است.
\nوی یادآور شد: لاشه نهنگ یاد شده با همکاری اداره بندر عسلویه و سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از ساحل به خشکی یدک و دفن شد.

\n\n

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه ادامه داد: علت مرگ این نهنگ ها به طور معمول بر اثر برخورد با شیء سخت از جمله پروانه شناورهای غول پیکر نفتکش می باشد.
\nموذنی گفت: در سال های گذشته نیز لاشه نهنگ در شهرستان های عسلویه و کنگان به گل نشسته است.

\n\n

وی در گفت و گو با ایرنا افزود: نهنگ براید از نژاد گرمسیری و از گونه های نادر است؛ این گونه نهنگ برای تامین تغذیه خود در فصل زمستان به آب های گرم حوزه خلیج فارس مهاجرت می کند.

\n\n

\n\n

خلیج فارس پناهگاه موجودات دریایی به ویژه آبزیان کوچک و مکانی آرام برای گونه های مختلف است که از هزاران سال پیش تا امروز به زندگی خود ادامه داده اند.

\n\n

خلیج فارس دریای نیمه بسته ای است که با مساحتی برابر با 40 هزار کیلومتر مربع از طریق تنگه هرمز به اقیانوس هند می پیوندد.

\n\n

خلیج فارس با وجود تمامی مشکلات محیطی و اقلیمی که بر آن حاکم است از تنوع زیستی بالایی برخوردار است به گونه ای که زیستگاه 400 تا 450 گونه ماهی به شمار می آید که تعداد زیادی از آنها بهره برداری اقتصادی دارند.

\n\n

علاوه بر ماهی ها بیش از 300 تا 450 نوع دیگر آبزی نیز در خلیج فارس زندگی می کنند و این عامل باعث شده است تا خلیج فارس از نظر تنوع زیستی جزو مناطق کم نظیر معرفی شود.
\n11 گونه از تیره بالن ها و وال ها در خلیج فارس زندگی می کنند.

\n\n

از جمله بزرگترین آبزی حال حاضر جهان، نهنگ آبی است که طولی بین 20 تا 36 متر و وزنی بین 60 تا 178 تن دارد و سرعت آن هشت تا 30 مایل در ساعت است.

\n\n

این نهنگ بچه ای به طول هفت متر و وزن هفت تن به دنیا می آورد که روزی 600 لیتر شیر می خورد اما غذای مادر منحصر به سخت پوستان و پلانگتون ها است.

\n\n

نهنگ باله پشتی دومین آبزی بزرگ جهان به شمار می آید.

\n\n

این نهنگ نیز در تمامی پهنه خلیج فارس بویژه دهانه دریای عمان و خلیج شرقی جاسک یافت می شود.

\n\n

نهنگ گوژپشت از دیگر نهنگ های خلیج فارس است که سرعتی معادل هشت تا 10 کیلومتر دارد و تیغه های دندانی که آن را در هر طرف 270 تا 400 عدد است و طول هر تیغه به 80 سانتی متر می رسد.

\n\n

این نهنگ قادر است تا 35 دقیقه زیر آب بماند، نهنگ خاکستری سرعت حیرت آوری معادل 60 کیلومتر در ساعت دارد و نهنگ قاتل که بسیار نادر و کمیاب است از دیگر نهنگ های خلیج فارس به شمار می آید.

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n\n

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر