چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: پزشک فوق تخصص خون دراستان بوشهر گفت: کاهش الگوی سنی و افزایش تعداد بیماران سرطانی در دو دهه اخیر در کشور نگران کننده است.\n\nبه گزارش فکرشهر، محمد رضا روان بد روز دوشنبه در کارگاه آموزشی ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری ها در جمع بانوان بوشهری افزود: ارایه آموزش های لازم ازجمله شناسایی عوامل سرطان زا و علایم هشدار دهنده برای پیشگیری از شیوع سونامی سرطان درجامعه ضروری است.\n\nوی اضافه کرد: تغذیه سالم، کنترل وزن، ورزش، ترک سیگار، دوری از استرس و مصرف نکردن مشروبات الکلی از جمله راههای پیشگیری از عوامل خطر بیماریهای سرطانی است.
کد خبر: ۱۰۸۱۳
دوشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۸

فکرشهر: پزشک فوق تخصص خون دراستان بوشهر گفت: کاهش الگوی سنی و افزایش تعداد بیماران سرطانی در دو دهه اخیر در کشور نگران کننده است.

\n\n

به گزارش فکرشهر، محمد رضا روان بد روز دوشنبه در کارگاه آموزشی ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری ها در جمع بانوان بوشهری افزود: ارایه آموزش های لازم ازجمله شناسایی عوامل سرطان زا و علایم هشدار دهنده برای پیشگیری از شیوع سونامی سرطان درجامعه ضروری است.

\n\n

وی اضافه کرد: تغذیه سالم، کنترل وزن، ورزش، ترک سیگار، دوری از استرس و مصرف نکردن مشروبات الکلی از جمله راههای پیشگیری از عوامل خطر بیماریهای سرطانی است.

\n\n

روان بد درباره مصرف بیش از حد دخانیات بویژه قلیان اضافه کرد: براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت مصرف دخانیات به تنهایی عامل 30 درصد موارد تومورهای بدخیم و 20 درصد مرگ ناشی از سرطان است.

\n\n

وی در باره غذاهای فرآوری شده اظهارکرد: بسیاری از کشورهای پیشرفته که درهیاهوی تمدن به دنبال غذاهایی که سریع آماده می شوند، بودند با توجه به تاثیر منفی این غذاها امروز به این نتیجه رسیدند که نباید از آنها استفاده کنند ولی مردم ما تازه به دنبال استفاده از این نوع غذاها هستند.

\n\n

روان بد گفت: مادران به عنوان آموزش دهنده نسل بعد باید بدانند چه خطری فرزندانشان را تهدید می کند به همین دلیل با یک حرکت جمعی باید به مقابله با کابوس سرطان درجامعه رفت.

\n\n

وی یادآور شد: آلودگی های محیطی و صنعتی، دخانیات، مصرف غذاهای فرآوری شده، زغالی شدن غذا، مصرف الکل و مواد مخدر از عوامل سرطان زا هستند.

\n\n

روان بد اضافه کرد: مصرف سبزی و میوه جات سالم و به دور از سموم در مقابله با سرطان موثر هستند به همین دلیل باید با اصلاح شیوه های کشاورزی و استفاده نکردن از موادی که باعث زود رس شدن و تغییر رنگ میوه ها می شود سبزیجاتی سالم در اختیار مردم قرار داد.

\n\n

وی تغییر در عادت دفع، زخم های پوستی که بعد از دو هفته بهبود نیافته اند، خونریزی یا ترشح غیرطبیعی از مجاری طبیعی بدن، توده یا برآمدگی در پستان یا هر نفطه دیگری از بدن، اشکال در بلع غذا، خشونت صدا، کاهش وزن، هرگونه تغییر در زگیل یا خالهای موجود در بدن و سرفه های طولانی مدت یا بدون خلط خونی همراه با کاهش وزن را از علایم هشداردهنده سرطان عنوان کرد.

\n\n

روان بد سرطان دهانه رحم و پستان را از سرطان های شایع زنان عنوان کرد و گفت: انجام غربالگری و تست های توصیه شده از سوی پزشکان و مراکز بهداشتی در این زمینه ضروری است.

\n\n

وی یادآور شد: با همت مسوولان امکانات لازم برای شناسایی بسیاری از سرطان های در استان بوشهر مهیا است و تاکنون بیش از یکهزار بیمار سرطانی نیز در این استان مداوا شده اند.

\n\n

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر گفت: کارگروه بهداشت در این استان برنامه غربالگری را تصویب کرده و در صدد فراهم کردن زمینه مناسب برای انجام این پروژه در کل استان هستیم.

\n\n

فتح الله حقیقی افزود: هم اکنون در 90 درصد شهرستانهای استان بوشهر کلینیک و یا مرکز تخصصی بهداشتی درمانی وجود دارد که افراد می توانند با مراجعه به آنها از سلامتی خود مطمئن شوند.

\n\n

وی اضافه کرد: درسال 93 با جذب بیش از 80 پزشک متخصص و فوق تخصص مشکل نبود نیروی متخصص را در استان تا حدودی حل کرده ایم.

\n\n

حقیقی، بر ضرورت راه اندازی اتاق فکر زنان دراستانداری برای شناسایی و ارایه راهکارهای مناسب برای کاهش این معضلات تاکید کرد.

\n\n

منبع:ایرنا

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر