پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۹۰۲۲
پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۴

فکرشهر: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: براساس برآوردهای انجام شده ۶هزار هکتار از نخیلات این استان به آفات چوبخوار نخیلات شامل سوسک کرگدنی و شاخک بلند خرما آلوده هستند.

به گزارش فکرشهر، کبری توکلی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: تاکنون بیش از هزار اصله از نخیلات استان بوشهر براثر ابتلا به آفات چوبخوار نخیلات فروافتاده و از بین رفته اند.

وی اضافه کرد: آفت چوبخوار خرما شامل دو نوع سوسک معروف به "کرگدنی" (شاخ دار) و "شاخک بلند" است که در تنه درخت پنهان می شود و در طول سال فعال بوده و از تنه درخت و قسمت‌هایی از برگ‌های انتهایی و دم خوشه تغذیه می‌کند و باعث می شود تا  درخت از درون پوک شود و خوشه‌ها و شاخه ها از بین بروند و پس از مدتی نخل‌ها راست قامت را به زانو درمی‌آورد.

توکلی با اشاره به اینکه استان بوشهر با دارا بودن ۶ میلیون اصله نخل در سطحی معادل ۳۴ هزار هکتار و تولید ۱۷۴ هزار تن خرما جایگاه مهمی در تولید خرمای کشور دارد اضافه کرد: در سال‌های اخیر به دلایل متعددی از جمله بافت سنتی باغ‌ها، خشکسالی‌های مستمر، شور شدن آب آبیاری، از بین رفتن دشمنان طبیعی، فاصله طولانی آبیاری‌ها و تغییر رفتار آفت‌ها شاهد افزایش جمعیت و تشدید فعالیت آفات چوبخوار خرما که منجر به تخریب شدید تنه نخیلات شده بوده‌ایم.

به گفته توکلی این سازمان در راستای کاهش خسارت این آفات اقدام‌های متعددی انجام داده که در صورت تامین اعتبار می توان تا حد زیادی از خسارت آفت کاست و جمعیت آفت را به زیر آستانه خسارت اقتصادی رساند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: سوسک کرگدنی و شاخک بلند جزو آفات قرنطینه ای به حساب نمی آیند و از دیرباز در نخیلات استان بوشهر وجود داشته اند. 

وی تاکید کرد: در صورت انتقال نخل و پاجوش از مناطق آلوده به سایر مناطق سالم استان و یا سایر استان‌ها انجام ضدعفونی با سموم مناسب و از طریق شرکت‌های ضدعفونی و اطمینان از سلامت پاجوش ها از جمله الزاماتی که باید از سوی باغداران مورد توجه قرار گیرد.

توکلی از باغداران خواست پاجوش‌های مورد نیاز خود را از مناطق سالم استان انتخاب کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر