جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۰۹۵۳۱
جمعه ۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳

فکرشهر: دو مقام ارشد دفاعی اسرائیل به اکسیوس گفتند اسرائیل از دولت بایدن خواسته یک قرارداد تسلیحاتی بزرگ با مصر برای فروش جت های جنگنده F-15 را تصویب کند.

به گزارش فکرشهر از انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: لابی گری اسرائیل به نفع مصر، عمق روابط تل آویو و قاهره در سال‌های اخیر و همچنین تلاش‌هایی که اسرائیل برای بهبود روابط بین واشنگتن و قاهره انجام داده را نشان می‌دهد.

دموکرات ها و جمهوری خواهان از دولت بایدن خواسته اند برای کمک نظامی به مصر، شروطی از جمله بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور، تعیین کند.

در فرآیند تایید فروش تسلیحات به کشورهای عربی، دولت باید کنگره را نیز مطلع کند و بگوید که آیا این قرارداد به برتری کیفی نظامی اسرائیل در منطقه آسیب می زند یا خیر. حمایت اسرائیل از قرارداد فروش F-15 به مصر، می تواند کمک قابل توجهی به متقاعد کردن دولت بایدن و اعضای کنگره برای تایید آن کند.

ژنرال مک کنزی، فرمانده سنتکام نیز هفته گذشته به کمیته نیروهای مسلح سنا گفت که ایالات متحده قصد دارد قرارداد فروش جت های پیشرفته F-15 به مصر را تصویب کند. وی افزود: این توافق مدت هاست مورد بحث قرار گرفته است.

مقامات اسرائیلی می گویند که قرارداد فروش F-15 در سال گذشته و در حالی که مصر شروع به بازنگری در قرارداد خرید جنگنده‌های سوخو-۳۵ از روسیه کرد، شکل گرفت.

دولت ترامپ تهدید کرده بود در صورت تحقق توافق با روسیه، مصر را تحریم خواهد کرد. مصری‌ها تاکید کردند که این قرارداد را با روسیه به این دلیل امضا کرده‌اند که آمریکا با فروش جت‌های پیشرفته به آنها موافقت نکرده است.
مصر قبلاً در مورد قرارداد با روسیه تجدید نظر کرده بود، اما پس از آنکه ایالات متحده و سایر کشورهای غربی تحریم‌ها را علیه مسکو به دلیل حمله به اوکراین تشدید کردند، مقامات مصری با جدیت بیشتری به دنبال جایگزینی برای قرارداد سوخو-۳۵ بودند.

در هفته‌های اخیر، مقامات اسرائیلی به شورای امنیت ملی کاخ سفید، وزارت خارجه و پنتاگون اعلام کرده اند که از قرارداد فروش F-15 به مصر حمایت می‌کنند.

این دو مقام دفاعی اسرائیل اظهار داشتند، اسرائیلی‌ها گفته اند برای ایالات متحده و اسرائیل بهتر است که به جای سیستم‌های تسلیحاتی روسیه یا چین در مصر سیستم‌های تسلیحاتی آمریکایی وجود داشته باشد.

یکی از مقامات ارشد اسرائیلی به من گفت که تل آویو برای مدت طولانی نگران تنش بین مصر و ایالات متحده بوده است و تقویت و بهبود روابط ایالات متحده و مصر را به نفع اسرائیل می داند.

مصر پس از امضای توافقنامه صلح با اسرائیل در سال 1979، به دومین دریافت کننده بزرگ کمک های نظامی ایالات متحده تبدیل شد. ارتش مصر سالانه 1.3 میلیارد دلار از ایالات متحده دریافت می کند که بیشتر برای خرید تجهیزات نظامی آمریکایی ستفاده می شود.

پس از سرکوب نظامی دولت اخوان المسلمین در سال 2013، دولت اوباما چندین قرارداد تسلیحاتی با مصر را متوقف کرد. از آن زمان، معاملات تسلیحاتی مصر با ایالات متحده کاهش یافته و مصری ها شروع به خرید سلاح از روسیه کردند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که دولت بایدن در حال رایزنی منظم با دولت مصر در مورد نیازهای ویژه دفاعی قاهره است. این سخنگو افزود کمک نظامی ایالات متحده به مصر "بخش مهمی از مشارکت استراتژیک" بین کشورها است و از "نقش مهم مصر در ارتقای ثبات منطقه ای" حمایت می کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: «به عنوان یک خط مشی، تا زمانی که به طور رسمی به کنگره اطلاع داده نشود، در مورد فروش تسلیحات دفاعی مطرح شده، اظهار نظر یا تایید نمی کنیم. ».

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر