چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۱۴۷۲
پنجشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲

فکرشهر: آیین معنوی نخستین شب از شب های قدر( نوزدهم) ماه مبارک رمضان شامگاه چهارشنبه با رعایت تمهیدات بهداشتی در مناطق مختلف شهرستان گناوه برگزار شد.

به گزارش فکرشهر از مهر، همزمان با نخستین شب از لیالی با فضیلت قدر و در شب ضربت خوردن مظلومانه مولای متقیان امیرالمومنین علی (ع)، آئین‌های ویژه این شب در نقاط مختلف شهرستان گناوه همزمان با سراسر کشور برگزار شد و مؤمنان دریادل با حضور در اماکن پیش بینی شده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به راز و نیاز با معبود خود پرداختند و در سوگ مولای خود عزاداری کردند.

مؤمنان روزه‌دار شهرستان گناوه‌، در اولین شب از لیالی قدر رمضان امسال،، با حضور در مساجد، اماکن مذهبی و حسینیه‌ها، تکایا و منازل خود، ضمن قرائت آیات قرآن کریم، زیارت جامعه کبیره و دعای جوشن کبیر و بر سر گرفتن قرآن ندای «سبحانک یا لااله الا انت الغوث الغوث خلصنا من النار یا رب» سر دادند و در آستان بندگی با خواندن ۱۰۰ فراز از دعای جوشن کبیر از پروردگارشان طلب آمرزش کردند.

به همین مناسبت آئین ویژه شب‌های قدر در مصلی جمعه گناوه همراه با سخنرانی، قرائت دعای جوشن کبیر، مراسم قرآن به سر و مداحی و مدیحه سرایی با حضور مؤمنان و خداجویان و با رعایت نکات بهداشتی برگزار شد.

گروهی از روزه داران و مؤمنان و شب زنده داران با حضور در جوار آستان مقدس امامزاده سلیمان بن علی (ع) در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان به راز و نیاز با خدا پرداختند.

مؤمنان با دعا و استغاثه و بر سر گذاشتن قرآن مجید، از درگاه خداوند متعال و بخشنده، آمرزش گناهان و برطرف شدن همه بیماری‌ها و مشکلات را از درگاه احدیت خواستار شدند.

سایر مساجد و حسینیه‌ها و تکایا و اماکن مقدس سراسر شهرستان در شهر و روستا نیز میزبان مؤمنان و شب زنده داران خداجو بود.

بسیاری از مردم و خانواده‌ها نیز از خانه‌های خود و همراه با برنامه‌های مجازی و تلویزیون تدارک دیده شده ویژه ایام ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر مراسم این شب را برگزار کردند.

مراسم احیا شب قدر در بیش از ۶۰ مکان مقدس در شهرستان گناوه

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان گناوه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت:، مراسم معنوی شب‌های قدر در بیش از ۶۰ مکان مقدس در شهر و روستا در شهرستان گناوه تدارک دیده شده است.

عبدالحمید شیخی اضافه کرد: در مصلای جمعه، یادمان شهدای گمنام و آستان مقدس امامزاده سلیمان بن علی (ع) و مساجد و حسینیه‌ها و تکایای شهرستان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مراسم نخستین شب قدر برگزار شد که در دو شب دیگر نیز ادامه خواهد داشت.

وی گفت: مردم برای حضور در مراسم معنوی شب‌های قدر به منظور رعایت موازین بهداشتی و حفظ سلامت خود، ماسک، زیرانداز، سجاده و مهر همراه داشته باشند.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان گناوه بیان کرد: علاوه بر برنامه معنوی احیای شب قدر، طبخ بیش از ۶۰ هزار دست غذای نذری و توزیع بیش از ۲ هزار بسته معیشتی بین نیازمندان از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده در شب‌های قدر است.

شب قدر از شب‌های مهم و تعیین کننده سرنوشت هر انسانی و بهترین فرصت برای طلب مغفرت و آمرزش گناهان است و در قرآن کریم و روایات ائمه (ع) مورد تاکید بسیار قرار گرفته و خداوند سوره‌ای نیز به نام سوره قدر نازل فرموده است.

بر اساس روایات و احادیث یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان، شب قدر است و مؤمنان و روزه‌داران در این سه شب به دعا و راز و نیاز با خداوند می‌پردازند و شب زنده‌داری می‌کنند.

فضیلت هیچیک از شب‌ها در طول سال مانند شب قدر نیست، خداوند متعال در کتاب آسمانی قرآن ارزش این شب پرفضیلت را برتر از هزار ماه بیان فرموده است و به استفاده بهینه از برکات این لیالی بسیار سفارش شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر