جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
فکرشهر: هنوز جزئیاتی درباره ماجرای دکل مفقودشده صدمیلیون دلاری به دست نیامده است. دکل روی کاغذ خریداری و تمام هزینه آن به طرف خارجی پرداخت شده، اما تا به امروز اثری از دکل یافت نشده، نه در پارس‌جنوبی و نه در هیچ گوشه و کنار دیگری. \n\nبه گزارش فکرشهر، به گفته «حسین دهدشتی»، عضو کمیسیون انرژی مجلس، ماجرای دکل، بخش کوچکی از مسائل غیرشفافی است که در سازمان تأسیسات دریایی در جریان بوده و نمایندگان بنا دارند نه‌تنها به این موضوع که به بسیاری از موارد پرداخت‌ها و پاداش‌ها و خرید تجهیزات در پارس‌جنوبی و ابهام‌های موجود بپردازند.
کد خبر: ۱۱۵۴۸
جمعه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱

فکرشهر: هنوز جزئیاتی درباره ماجرای دکل مفقودشده صدمیلیون دلاری به دست نیامده است. دکل روی کاغذ خریداری و تمام هزینه آن به طرف خارجی پرداخت شده، اما تا به امروز اثری از دکل یافت نشده، نه در پارس‌جنوبی و نه در هیچ گوشه و کنار دیگری. 

\n\n

به گزارش فکرشهر، به گفته «حسین دهدشتی»، عضو کمیسیون انرژی مجلس، ماجرای دکل، بخش کوچکی از مسائل غیرشفافی است که در سازمان تأسیسات دریایی در جریان بوده و نمایندگان بنا دارند نه‌تنها به این موضوع که به بسیاری از موارد پرداخت‌ها و پاداش‌ها و خرید تجهیزات در پارس‌جنوبی و ابهام‌های موجود بپردازند.

\n\n

او تأکید دارد که «از عقد قراردادهای غیرشفاف گرفته تا احداث شرکت‌های تابعه صوری، همگی مورد سؤالند و جای تعجب دارد که موضوع تفحص از سازمان تأسیسات دریایی در کمیسیون انرژی مجلس رأی نیاورده است».

\n\n

گویا یکی از روزهایی که دهدشتی و برخی دیگر در جلسه کمیسیون نبوده‌اند، موضوع دکل و تفحص از تأسیسات دریایی مطرح شده و در نهایت رأی نیاورده است. حالا دهدشتی نماینده آبادان می‌گوید «بر اساس قوانین و آیین‌نامه موجود، این موضوع به صحن علنی آمده و درباره آن رأی‌گیری خواهد شد».

\n\n

از حقوق ٩٠هزاردلاری تا پاداش ۶٠میلیون‌درهمی
\nبه نوشته شرق، دهدشتی پیش از این از برخی دیگر از فسادهای رخ‌داده در این شرکت نفتی خبر داده بود: «از حقوق ٩٠هزاردلاری گرفته تا پاداش ۶٠میلیون‌درهمی».

\n\n

نماینده آبادان البته تأکید دارد: «ماجرای تفحص از تأسیسات دریایی صرفا به سال‌های دولت احمدی‌نژاد محدود نخواهد شد و نکاتی غیرشفاف در سال‌های متمادی فعالیت این سازمان مشاهده شده، هرچند اوج انحراف‌ها در همان هشت سال حضور دولت‌های نهم و دهم صورت گرفته است».

\n\n

\n\n

شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران از سال١٣٧٢ تشکیل شده و درحال‌حاضر نزدیک به ٧٠درصد از ساخت و نصب بخش دریایی پروژه‌های دردست‌اجرای پارس‌جنوبی را برعهده دارد.

\n\n

محورهای تفحص از تأسیسات دریایی
\nمواردی چون تعیین‌تکلیف دکل مفقودشده، عملکرد شرکت‌هایی که با پول این شرکت و به نام بخش خصوصی تشکیل شده‌ و از این شرکت پروژه دریافت کرده‌اند، دکل دیگری که سال‌ها پیش‌خریداری‌شده، اما به‌دلیل مشکلات متعدد سال‌هاست که در بندر شارجه مانده و اساسا در کشور مورد استفاده قرار نگرفته و موارد مربوط به خرید اقلام و تجهیزات مربوط به کار در پارس‌جنوبی از جمله ابهاماتی هستند که نمایندگان مجلس را برای تحقیق‌و‌تفحص از این شرکت از ابتدای تشکیل آن ترغیب کرده است.  

\n\n

سرنوشت مبهم دکل نفتی «دین»
\nنادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، هم به نامه‌‌نگاری رسمی مجلس با وزارت نفت در همین زمینه اشاره دارد؛ مکاتبه‌‌ای برای دریافت اطلاعات جزئی‌‌تر در موضوع خرید این «دکل».

\n\n

او خبر داده که «برخی اخبار از فعالیت «دکل» نفتی‌ای به نام «دین» در یکی از کشورهای همسایه حکایت می‌کند». 

\n\n

البته ارقام ارائه‌‌شده درباره خرید این «دکل» از سوی قاضی‌پور، کمی با سخنان دهدشتی متفاوت است. او می‌گوید: «دکل» نفتی‌ای به نام «دین» در سال ۹۰ به قیمت حدود ۸۰‌ میلیون‌ دلار که معادل ۲۴۰ میلیارد تومان است، از ترکیه خریداری شده، اما معلوم نیست درحال‌حاضر این «دکل» کجاست».

\n\n

با وجود آنکه کمیسیون انرژی یک‌بار میزبان مسئولان تأسیسات دریایی بوده و پای حرف آنها نشسته، اما هنوز مستندات و نکات قابل‌قبولی درباره تخلف‌های گزارش‌شده در این سازمان ارائه نکرده است. اگرچه انتظار می‌رفت، روند پیگیری برخی پرونده‌ها با تغییر میرکاظمی وزیر نفت دولت احمدی نژاد از ریاست کمیسیون انرژی به سمت‌وسوی مثبتی سیر کند، اما پیگیری کارنامه علی مروی، رئیس کنونی این کمیسیون، نشان از آن دارد که چندان اتفاق مؤثری در پیگیری برخی مسائل صورت نگرفته؛ از پرونده زنجانی گرفته تا نکات غیرشفاف قراردادهای نفتی و دکلی که خبری از سرنوشت آن نیست.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر