سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۱۹۰۵۷
دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۲

فکرشهر: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تغذیه انحصاری ۴۶ درصد از نوزادان بوشهری در ۶ ماه نخست زندگی با شیر مادر است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، قاسم برجویی فرد روز دوشنبه به مناسبت ۱۰ تا ۱۶ مرداد ماه که به عنوان تغذیه با شیر مادر نام‌گذاری شده است در گفت وگو با ایرنا افزود: ۵۴ درصد مادران بوشهری نیز از همان بدو تولد به صورت توام از شیر خشک استفاده می کنند و بعد از مدتی نیز درصد بالایی از آنان شیرمادر را رها کرده و تنها به مصرف شیر خشک اکتفا می‌کنند.

وی بیان کرد: همچنین ۷۴ درصد کودکان زیر۲ سال در استان بوشهر تنها از شیر مادر و ۳۲.۴ درصد نیز به صورت توام با شیر مادر و شیر خشک تغذیه می شوند که این تغذیه انحصاری با شیر مادر تلقی نمی شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در باره اهمیت تغذیه انحصاری با شیر مادر اظهار کرد: شیر مادر از ابتدا که با عنوان آغوز یا کلستروم شناخته می شود حاوی مواد پروتئینی و ایمنی زایی بالایی برای نوزاد برخوردار است و با وجود اینکه حجم آن در روزهای اول خیلی کم است اما از نظر تغذیه ای برای کودک کفایت می‌کند.

برجویی فرد ادامه داد: برداشت غلط مادران از شیر روز اول بویژه در زایمان‌های اول این است که چون شیر مادر خیلی کم است باید در کنارآن از شیرخشک استفاده شود این در حالی است که  شیر مادر طوری آفریده شده که تمام نیازهای تغذیه‌ای کودک برآورده می‌شود.

برجویی فرد اظهار کرد: با توجه به اینکه معده نوزاد یک روزه حجم کمی بین پنج تا هفت سی سی در هر نوبت جا دارد همین مقدار آغوز کافی است و به مرور که حجم معده افزایش می‌یابد نیاز واقعی کودک نیز افزایش می‌یابد این درحالی است که برداشت غلط خانواده‌ها این است که چون شیر مادر کم است و نوزاد سیر نمی‌شود باید از شیر خشک استفاده شود.

به گفته برجویی فرد اگر مادر اعتماد به نفس داشته و آموزش‌های لازم را دیده باشد و با شناخت وارد فرایند بارداری و زایمان شود این اعتماد به نفس به او کمک می‌کند از پس شیردادن نوزاد برآید این درحالی است که اگر این اعتماد به نفس وجود نداشته باشد و ذهن مادر از همان ابتدا به سمت شیر خشک برود کودک دیگر شیر مادر را نمی خورد.

وی یادآور شد: همچنین ارتباط پوستی اولیه نوزاد با مادر در۳۰ دقیقه و یک ساعت اول برای نوزاد و مادر مفید است و باعث می‌شود گرمی بدن نوزاد تازه متولد شده که زود سرد می‌شود جبران شود و از نظر روحی و عاطفی برای نوزاد آرامش بخش و از نظر تغذیه ای باعث ترشح شیر مادر می‌شود.

برجویی فرد با تاکید براینکه مواد موجود درشیر مادر از نظر ایمنی زایی قابل قیاس با شیر خشک نیست اظهار کرد: از نظر علمی شیر خوارانی که به صورت انحصاری از شیر مادر استفاده کرده اند کمتر دچارعفونت‌های گوارشی، تنفسی، ادراری، آسم و آلرژی می شوند که نشان می‌دهد شیر مادرعلاوه بر تغذیه برافزایش سیستم ایمنی نوزاد نیز موثراست.

وی تاکید کرد: همچنین کودکانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند از نظر روحی و عاطفی هم کودکان موفق تری هستند و در سیر تکاملی از نظر رشد مغزی و تکلم سرعت بیشتری دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: شیر مادر اساسی‌ترین ماده‌ای است که می‌تواند به‌تنهایی تمام نیازهای تغذیه‌ای شیرخوار را از بدو تولد تا پایان ۶ ماهگی تأمین کند و تداوم شیر مادر همراه با غذای کمکی در طول سال دوم عمر می‌تواند ضمن پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها در دوران کودکی بهترین الگوی رشد و تکامل را فراهم سازد.

وی افزود: همچنین قوانین مربوط به بحران کرونا مانند رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی، منجر به مراجعه کمتر و تماس کمتر والدین با کارکنان بهداشتی شد و درنهایت باعث کاهش سطح دانش و مهارت والدین و مراجعه نکردن به‌موقع برای دریافت خدمات شده است.

برجویی فرد افزود: مادران نیاز به حمایت برای دریافت خدمات بهداشتی، درمانی و حمایت در محل کار و جامعه به‌منظور تغذیه شیرخوار خود با شیر مادر را دارند این فرایند " تشکیل زنجیره گرم حمایت و پشتیبانی نامیده می‌شود ".

در هفته جهانی شیر مادر ۱۰ تا ۱۶ مرداد با شعار " قدمی به جلو برای تغذیه شیرخوار با شیر مادر: آموزش و حمایت " سعی در ارتقا آگاهی خانواده‌ها در تغذیه با شیر مادر می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر