چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: جولان سگ های ولگرد در برخی از خیابان های شهر بخصوص در مناطق حاشیه شهر گناوه معضلی است که موجب هراس و نگرانی شهروندان شده است.\n\nبه گزارش فکرشهر از ایرنا، وقتی صبح زود یا شب می خواهی از منزل خارج شده و در کوچه خیابانهای محله های حاشیه نشین شهر گناوه راه بیفتی ممکن است به تور سگ های ولگرد بیفتی وآنوقت باید دونده ماهری باشی و خود را از معرکه نجات دهی یا اینکه از همان راهی که رفته ای به خانه ات بازگردی.
کد خبر: ۱۲۱۰۸
يکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۰

فکرشهر: جولان سگ های ولگرد در برخی از خیابان های شهر بخصوص در مناطق حاشیه شهر گناوه معضلی است که موجب هراس و نگرانی شهروندان شده است.

\n\n

به گزارش فکرشهر از ایرنا، وقتی صبح زود یا شب می خواهی از منزل خارج شده و در کوچه خیابانهای محله های حاشیه نشین شهر گناوه راه بیفتی ممکن است به تور سگ های ولگرد بیفتی وآنوقت باید دونده ماهری باشی و خود را از معرکه نجات دهی یا اینکه از همان راهی که رفته ای به خانه ات بازگردی.

\n\n

افزایش بی رویه جمعیت سگ های ولگرد و پرسه زنی آنها در برخی از خیابان های شهر و ازجمله در محله سادات، نوروز آباد ، کوی بسیجیان معضلی است که این روزها به شدت موجب هراس و نگرانی و ایجاد مشکلاتی برای شهروندان شده و خطر جدی برای سلامت و امنیت شهروندان ایجاد کرده است. 

\n\n

وجود سگهای ولگرد و گرسنه در سطح شهر که بیشتر شب ها قابل رویت هستند نگرانی و توجه همگان را به این موضوع بیشتر کرده است. 

\n\n

یکی از شهروندان گناوه ای در این زمینه گفت: هر شب شاهد جولان سگ ها در کوچه و خیابان محل سکونتمان هستیم وشهرداری باید به این وضعیت رسیدگی کند.

\n\n

وی با بیان اینکه این سگها امان مردم را بریده است افزود: سگهای ولگرد ترس و نگرانی را در مردم بوجود آورده و شبها از وجود چنین حیوانات ولگردی آرامش و استراحت نداریم.

\n\n

شهروند دیگری با اشاره به زندگی گله ای این سگ ها در کوچه ها و خیابان ها اظهارکرد: بسیاری از شب ها اگر قرار باشد دیر به منزل برسیم باید فکری هم به حال لحظه مواجهه با سگ ها بکنیم در غیر این صورت ممکن است هر اتفاقی بیفتد.

\n\n

وی از سر و صدای ممتد و آزار دهنده این موجودات گلایه کرد و افزود: در اغلب ساعات پایانی روز و نیمه های شب صداهای عجیب و غریبی از سگ های ولگرد به گوش می رسد که معمولا باعث وحشت و ترس اعضای خانواده بویژه کودکان می شود.

\n\n

شهروندان معتقداند که با توجه به قرار گرفتن در فصل گرما و افزایش احتمال انتقال بیماری ها از سگ به انسان لزوم اقدام عملی و فوری در این زمینه به منظور جلوگیری از بروز هرگونه مشکل بهداشتی و یا حادثه ای تلخ برای شهروندان بیش از پیش احساس می شود.

\n\n

معاون بهداشتی شبکه بهداشت ودرمان شهرستان گناوه با تایید اینکه جمعیت سگ های ولگرد زیاد شده گفت: زیستگاه سگ های ولگرد در محله های حاشیه شهر، نیزارها واماکن مخروبه است که بصورت دسته جمعی در کوچه وخیابانها نیز پرسه می زنند وخطر جدی برای سلامت مردم هستند.

\n\n

یوسفی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بااشاره به افزایش تعداد گازگرفتی افراد در شهرستان افزود: بیماری هاری که یکی بیماری های صعب العلاج وپرهزینه است بر اثر گاز گرفتگی سگ مبتلا به هاری به انسان سرایت می کند.

\n\n

وی افزود: شبکه بهداشت ودرمان بمنظور مبارزه با سگ های ولگرد پیگیری های زیادی کرده واین موضوع را بارها در شورای سلامت وجلسات رسمی منتقل کرده اما تاکنون اقدامی برای معدوم کردن این حیوانات ولگرد صورت نگرفته است.

\n\n

یوسفی گفت: چندی است که دستور العمل زنده گیری وعقیم سازی سگها از طرف محیط زیست ابلاغ شده که اجرای این طرح باتوجه به نبود ساز کار لازم دراین شهرستان دشوار است و باتوجه به درخطر بودن سلامت انسان ،اتلاف سگ ها به روش قدیم بهترین گزینه برای معدوم کردن این حیوانات موذی است .

\n\n

کارشناس بیماری مشترک انسان وحیوان شبکه بهداشت ودرمان شهرستان گناوه هم گفت: درسال گذشته تعداد 187 مورد گازگرفتی درشهرستان گناوه صورت گرفته که دراین بین 112 مورد در شهر و75 مورد در روستاها اتفاق افتاده است .

\n\n

مریم امیری بااشاره به اینکه هاری یکی از بیماری های خطرناک مشترک بین انسان وحیوان است افزود: شبکه بهداشت ودرمان با تزریق 625 دز واکسن به افراد گازگرفته حدود 250 میلیون ریال هزینه کرده است.

\n\n

سرپرست شهرداری گناوه نیز باتایید افزایش تعداد سگ های ولگرد در سطح شهر گناوه گفت: از سال 1390 معدوم کردن سگ ها درشهر گناوه بنابه دلایل متعددی بصورت مستمر اجرا نشده است .

\n\n

نعمت الله عباسی افزود: به دلیل بحث اهمیت جانوران ودستور العمل زنده گیری وعقیم سازی سگ های ولگرد که از طرف محیط زیست مطرح است، اقدامی برای اتلاف سگ های ولگرد نشده اما اخیرا کمیته ای مرکب از شهرداری ،شبکه بهداشت وحفاظت محیط زیست برای ایجاد راه کار لازم اتلاف سگ های ولگرد تشکیل شده است .

\n\n

وی افزود: از این پس تنها شهرداری ناظر اتلاف ومعدوم کردن سگ های ولگرد نیست وهر اقدامی باید زیر نظر کمیته سه جانبه مذکور باشد .

\n\n

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گناوه هم گفت: حفاظت محیط زیست در چارچوب مصوبه ابلاغی وزارت کشور به فرمانداری ها درخصوص نحوه زنده گیری وانتقال سگ های ولگرد عمل خواهد کرد ودر این زمینه باشهرداری همکاری لازم را به عمل می آورد.

\n\n

محمد تولیده افزود: بر اساس این مصوبه ، سگ های ولگرد در سطح شهر وروستاها باید بااستفاده از اسلحه مخصوص بیهوش کننده ،زنده گیری واز سطح شهر به زیستگاههای مناسب در اطراف شهر منتقل شوند وتنها سگ های بیمار به تشخصیص دامپزشکی معدوم خواهد شد.

\n\n

وی بیان کرد: طرح زنده گیری وانتقال سگ ها ولگرد ومعدوم کردن سگ های بیمار از سطح شهر وروستاها برای شهرداری هزینه بر است که نیازی به ساز وکار لازم را دارد و بر این اساس امکان اجرا آن بسیار دشوار است . 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر