چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۱۸۱۵
دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۱

فکرشهر: محال است ایرانی باشی و حداقل یکبار از طعم لذیذ مثلث‌های ترد هوس برانگیز بی نصیب مانده باشی. البته این فست‌فود در کشورهای متعددی پخت می‌شود تا جایی که یک روز جهانی برای آن در نظر گرفته شده است.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، پنجم سپتامبر در تقویم جهانی به اسم "سمبوسه" نامگذاری شده است. هدف از این نامگذاری آن است که علاوه بر معرفی افراد ترغیب به استفاده یکبار از این غذای لذیذ شوند.

سمبوسه را می‌توان به عنوان یک پیش غذای خوشمزه یا یک وعده ناهار سبک در نظر گرفت. سمبوسه انواع مختلفی دارد که در تهیه آن از نان لواش که درون آن سیب زمینی، به همراه گوشت قرمز و فلفل و ادویه جات وجود دارد. سمبوسه را می‌توان بدون استفاده از گوشت و کامل گیاهی نیز تهیه کرد. یک نوع دیگر سمبوسه نیز به سمبوسه پیتزایی معروف است که در آن از مواد پیتزا استفاده می‌کنند.

فاطمه صفایی، کارشناس آشپزی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص پیشینه این غذا اظهار کرد: سمبوسه یا سنبوسه یک پیش غذایی خوشمزه و خوش طعم است که ریشه پیدایش این خوراک به "خاورمیانه" برمی‌گردد. این اسنک‌های هلالی شکل جذاب در جهان طرفدارن خاص خود را دارند و به‌عنوان دسری محبوب از آن یاد می‌شود.

وی یادآور شد: حتی در کتاب‌های اشپزی قرون وسطی که به زبان عربی نوشته شده از این خوراک بنام "سمبوسپ" یاد شده است.

این کارشناس آشپزی خاطر نشان کرد: سمبوسه از قرن حدود دهم میلادی در خاورمیانه به‌وجود آمده است و تجار آسیای مرکزی این غذا را در قرن سیزدهم و چهاردهم به شبه قاره هند وارد کردند.

صفایی ادامه داد: در کشورهای مختلف و اقلیم‌های متفاوت سمبوسه با مواد غذایی متفاوتی طبخ می‌شود؛ در بنگلادس بین نان سمبوسه جگر سفید گوسفند و گوساله می‌گذارند.

سمبوسه به وفور در پاکستان هم یافت می‌شود و وجه تسمیه‌ی آن در کراچی (یک شهر در پاکستان) سمبوسه کاغذی وجود دارد. همچنین در افغانستان، تاجیکستان، و هندوستان خوراکی محبوبی محسوب می‌شود.

وی مواد لازم برای تهیه سمبوسه بوشهری را این گونه معرفی کرد: 

سیب زمینی آب پز شده ۴ عدد بزرگ

یک عدد پیاز درشت

سبزی خرد شده شامل جعفری، تره و ترخون

زردچوبه، نمک، فلفل به مقدار لازم

این کارشناس آشپزی بیان کرد: یک عدد پیاز درشت را ریز خرد کرده و سرخ می‌کنیم سپس سیب زمینی‌های آب‌پز را پوست گرفته و رنده می‌کنیم تا به‌صورت پوره در آید. در ادامه زردچوبه، نمک، فلفل و سبزی‌های ساطوری شده را به پوره سیب زمینی اضافه و همه مواد را به همراه پیاز سرخ شده، تفت می‌دهیم.

صفایی افزود: در این مرحله مواد میانی سمبوسه‌ی ما آماده است، می‌گذاریم خنک شود و بعد در نان می‌پیچیم.

وی گفت: بهتر است سمبوسه‌ها تپل، کوچیک و مرتب پیچیده شوند.

کارشناس آشپزی صداوسیما بابیان اینکه سس کنار سمبوسه سلیقه‌ای است، اظهار کرد: مشخصه اصلی سس کنار سمبوسه تند و تیز بودن آن است که‌ می‌توانید از سس‌های آماده‌ی هم استفاده کنید.

صفایی در ادامه دستور پخت یک سس خوشمزه کنار سمبوسه را هم اینگونه شرخ داد: رب گوجه فرنگی را با یک قاشق روغن زیتون تفت دهید تا خامی آن گرفته شود. سپس فلفل سیاه و پودر فلفل قرمز تند فراوان اضافه کرده، کمی نمک و پودر سیر و چند قاشق سرکه اضافه کنید و اجازه بدید این سس با شعله کم تفت بخورد و جا بیوفتد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر