چهارشنبه ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۱۹۵۶
سه‌شنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۶

فکرشهر: جعفر محمدنژاد سیگارودی گفت: امسال ۱۱۰ هزار سامانه خورشیدی ۵ کیلوواتی در کشور راه‌اندازی می‌شود که با توجه به اعلام اسامی خانواده‌های حمایتی امیدواریم در ماه مهر گام اجرایی را در استان بوشهر و دیگر استان‌ها برداریم.

به‌گزارش فکرشهر از صداوسیما، مدیرکل دفتر مدیریت طرح‌های تجدیدپذیر سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) در نشست هماهنگی و برنامه‌ریزی اجرای طرح ساخت نیروگاه‌های خورشیدی حمایتی ۵ کیلوواتی در استان بوشهر گفت: راه‌اندازی ۱۱۰ هزار سامانه خورشیدی ۵ کیلوواتی در سال ۱۴۰۱، طرح مصوب و ابلاغی معاون اول رئیس‌جمهور است که البته طرحی ۵ ساله برای راه‌اندازی ۵۵۰ هزار سامانه خورشیدی برای توانمندسازی خانواده‌های زیر پوشش نهاد‌های حمایتی و تولید پایدار برق در کشور است.

جعفر محمدنژاد سیگارودی افزود: این طرح با مشارکت سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد، بهزیستی، بسیج سازندگی و معاونت روستایی ریاست‌جمهوری است و وزارت نیرو نیز به‌عنوان خریدار برق در این طرح مشارکت دارد.

او اضافه کرد: این سامانه‌های خورشیدی با مشارکت مالی که خواهد شد در قالب تسهیلات کم‌بهره با بازپرداخت طولانی‌مدت در اختیار خانواده‌های کم‌برخوردار قرار می‌گیرد و آنان قرار نیست که مشارکت مالی داشته باشند و سرمایه‌ای بیاورند. این خانواده‌ها با تولید برق و فروش آن به وزارت نیرو در قراردی ۲۰ ساله، هم به سود می‌رسند و بهره‌مند می‌شوند و هم در تولید برق پایدار در کشور همکاری می‌کنند.

مدیرکل دفتر مدیریت طرح‌های تجدیدپذیر سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران ادامه داد: اقساط این تسهیلات پس از ۴ ماه تنفس و از محل فروش آن به وزارت نیرو بازپرداخت می‌شود و در کمتر از ۴ سال بازگشت سرمایه کلی اتفاق می‌افتد و خانواده‌ها مالک نیروگاه خورشیدی خواهند بود.

محمدنژاد افزود: با بررسی‌هایی که شده برای این طرح بزرگ، تجهیزات نیروگاهی در شرکت‌های دانش‌بنیان داخل کشور و نزدیک به استاندارد‌های روز دنیا تولید می‌شود. هرچندکه در شروع اجرای طرح اگر نیاز باشد محدودیتی برای واردات از خارج نیست؛ به‌شرطی که فروشندگان خارجی خدمات پس از فروش را داشته باشند.

او اضافه کرد: با توجه به اعلام اسامی خانواده‌های حمایتی، امیدواریم در ماه آینده یعنی از مهر، گام اجرایی این طرح را در استان بوشهر و دیگر استان‌ها برداریم و امیدواریم که بخشی از اهداف را امسال برآورده کنیم.

محمدنژاد با اشاره به این‌که در کشور ۳۰۰ روز آفتابی را با تابش مناسب داریم و این ما را برای توسعه نیروگاه خورشیدی مصمم می‌کند، افزود: تجهیزات نیروگاه خورشیدی در کشور فراهم است و این نیروگاه‌ها زمان زیادی برای راه‌اندازی نمی‌برند و وابسته نبودن آنان به سوخت فسیلی و آب مهمترین مزیت آن در تولید برق پاک است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر هم گفت: در بخش نیروگاه‌های خورشیدی بزرگ به میزان ۵۴۰ مگاوات فرصت سرمایه‌گذاری در ۲۱ ساختگاه استان آماده شده و آماده فراخوان جذب سرمایه‌گذار است.

غلامرضا حشمتی افزود: در بخش نیروگاه‌های پشت‌بامی و خانگی نیز از ۱۱۰ هزار نیروگاهی که قرار است در کشور راه‌اندازی شود، ۲ هزار و ۵۰۰ نیروگاه ۵ کیلوواتی به بوشهر تخصیص داده شده که شناسایی افراد واجد شرایط انجام شده و یا در حال انجام است.

او اضافه کرد: امیدورایم کار‌های ابتدایی این طرح در شهریور پایان پذیرد و با راه‌اندازی این نیروگاه‌ها تا سه ماه آینده، برق تولیدی در مدار قرار بگیرد و خانوار‌های کم‌برخوردار نیز از مزایای فروش آن بهره‌مند شوند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر