چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۲۴۹۳۵
يکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷

فکرشهر: نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس با تاکید بر اینکه قانون برای آحاد مردم اگر جرمی مبنی بر تشویش اذهان عمومی انجام دهند، مجازات تعیین کرده، گفت: هیچ فرقی نمی‌کند حرف بدون سند و دروغ را یک نماینده گفته یا یک استاد دانشگاه، قانون برای هر کسی که با گفتار خود موجب تشویش اذهان عمومی شود، حق شکایت را باز گذاشته و مجازات تعیین کرده است.

به گزارش فکرشهر از فارس، مهرداد ویسکرمی امروز تشویش اذهان عمومی را جرم خواند و اظهار کرد: یکی از جرم‌هایی که در قانون مدنی پیشنهاد شده، بحث نشر اکاذیب بوده، به‌نحوی که هرگونه تشویش اذهان عمومی جرم تلقی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: گاهی نشر اکاذیب می‌تواند شاکی خصوصی داشته باشد، هم‌چنان‌که به دفعات بسیار دولت، دستگاه‌های اجرایی و مردم از نمایندگان مجلس از این بابت شکایت کرده‌اند.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس قانون، مجازات‌هایی برای نشر اکاذیب و حرف‌های بدون سند پیش‌بینی شده، افزود: به طور نمونه، نماینده‌ ضمن حق اظهارنظر قانونی و به موجب نطق قانونی کسی نمی‌تواند وی را تعقیب یا محاکمه کند، اما در بحث دروغ، شایعه‌پراکنی، تهمت و تشویش اذهان عمومی، نمایندگان مانند سایر افراد جامعه محاکمه و در قانون برای آن مجازات تعیین شده است.

ویسکرمی بیان داشت: اگر علیه کسی در تریبون مجلس حرفی زده شود، طبق آئین‌نامه مجلس و قانون اساسی، به همان اندازه و یا دو برابر در تریبون مجلس به شخصی که مورد اهانت قرار گرفته جهت دفاع وقت داده می‌شود.

وی، هیات نظارت را دیگر اهرم نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس عنوان و تصریح کرد: چنانچه کسی از نماینده مجلس شکایت داشته باشد، می‌تواند به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شکایت نماید تا موضوع بررسی شود.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کسی اگر مواردی را سراغ داشته باشد که موجب آسیب به آبروی اشخاص، منافع کشور و یا تشویش اذهان عمومی شود، می‌تواند به هیات نظارت شورای نگهبان برای بحث صلاحیت شکایت کند.

ویسکرمی با بیان اینکه موارد مذکور حداقل ابزارهایی است که در قانون وجود دارد و خیلی از افراد از آن آگاهی ندارند، گفت: خلا قانونی برای شکایت از افراد حقیقی و حقوقی جهت تشویش اذهان عمومی و یا ارائه حرف‌های بدون سند نداریم.

وی با تاکید بر اینکه قانون برای آحاد مردم اگر جرمی مبنی بر تشویش اذهان عمومی انجام دهند، مجازات تعیین کرده، گفت: هیچ فرقی نمی‌کند حرف بدون سند و دروغ را یک نماینده گفته یا یک استاد دانشگاه، قانون برای هر کسی که با گفتار خود موجب تشویش اذهان عمومی شود، حق شکایت را باز گذاشته و مجازات تعیین کرده است.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی افزود: نماینده مجلس را نیز از حیث شخصیت حقیقی می‌توان شکایت کرد، چرا که مصونیتی بابت تشویش اذهان عمومی ندارد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر