سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: يکی از دغدغه های بيماران در ماه رمضان روزه داری و چگونگی مصرف داروها می باشد، در اين ماه تغييرات بسيار زيادی در فرايندهای معمولی بدن رخ می دهد که اين امر می تواند بر روی وضعيت بيماری و دارو درمانی افراد تأثير بگذارد.\n\nبه گزارش فکرشهر از شبکه بهداشت و درمان دشتستان، در ايام روزه داری بيماران هرگز نبايد وعده های دارويی خود را خودسرانه حذف نمايند، چرا که اين عمل باعث ايجاد اختلال در روند درمان می شود، بنابراين قبل از هر اقدامی حتمأ بايد با پزشک معالج خود در اين زمينه مشورت نمايند. 
کد خبر: ۱۲۷۰۴
سه‌شنبه ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۱

فکرشهر: يکی از دغدغه های بيماران در ماه رمضان روزه داری و چگونگی مصرف داروها می باشد، در اين ماه تغييرات بسيار زيادی در فرايندهای معمولی بدن رخ می دهد که اين امر می تواند بر روی وضعيت بيماری و دارو درمانی افراد تأثير بگذارد.

\n\n

به گزارش فکرشهر از شبکه بهداشت و درمان دشتستان، در ايام روزه داری بيماران هرگز نبايد وعده های دارويی خود را خودسرانه حذف نمايند، چرا که اين عمل باعث ايجاد اختلال در روند درمان می شود، بنابراين قبل از هر اقدامی حتمأ بايد با پزشک معالج خود در اين زمينه مشورت نمايند. 

\n\n

قطع يکباره برخی داروها بسيار خطرناک است، تغيير تعداد دفعات مصرف دارو، زمان مصرف دارو و عدم رعايت فاصله زمانی مصرف دارو می تواند باعث تغيير اثربخشی و تأثير داروها در بدن شود و مشکلات درمانی ايجاد نمايد. 

\n\n

به صورت کلی غذا می تواند باعث کاهش، افزايش و يا تأخير در جذب دارو شود. اکثر هموطنان در وعده افطار، روزه خود را با غذاهای حاوی مقادير بالای کربوهيدرات و چربی به همراه چای باز کرده و يک وعده حاوی پروتئين به عنوان شام بلافاصله بعد آن و يا با2 تا3 ساعت فاصله مصرف می کنند، معمولأ حجم وعده غذای مصرفی در ماه مبارک نسبت به وعده معمولی در ساير اوقات بيشتر است و اين نکته حتمأ بايد مدنظر قرار بگيرد چون حجم بالای غذا طبيعتأ باعث تأخير در جذب اکثر داروها می گردد. 

\n\n

تانن موجود در چای می تواند با فلزهای دو ظرفيتی مثل آهن و کلسيم ترکيب شده و مانع جذب آنها شود. 

\n\n

در مصرف داروهايی که بعد غذا تجويز می شوند بايد به اين نکته توجه داشته باشيم که در صورت مصرف بعد از سحری احتمال بروز عوارض تحريک گوارشی نسبت به مصرف بعد از افطار بيشتر است، به علاوه گرسنگی باعث القای آنزيمی و تغيير در فعاليت آنزيم ها می شود به همين دليل ممکن است در اثربخشی و عوارض دارو با مصرف بعد سحر و افطار تفاوت هايی را مشاهده نماييم. 
\nزمان مصرف دارو: جدول زمان بندی دوزهای دارويی با توجه به شرايط موجود در ماه رمضان تغيير می کند، به طور معمول دو نوع جدول زمان بندی مصرف دارو مورد استفاده قرار می گيرد: 
\n1- دوز منفرد در طول شبانه روز: نحوه مصرف دارو در اين نوع درمان در طول ماه رمضان تغييری نمی کند چرا که اين روش تداخلی با روزه داری ندارد، در مورد اين نوع نحوه مصرف بايد گفت که در صورتی که لازم است دارو با معده خالی مصرف شود، بهترين زمان مصرف يک ساعت قبل سحری يا دو ساعت بعد افطار می باشد. 

\n\n

2-دوز چندگانه در طول شبانه روز: بيمارانی که مجبور به مصرف روزی دو يا چند بار دارو هستند، ممکن است پس از مشورت با پزشک معالج خود قادر باشند داروهای خود را در فاصله بين افطار تا سحر استفاده کنند، در مواردی خاص ممکن است پزشک معالج قادر باشد با جايگزينی داروهای اين بيماران با انواع طولانی اثر آنها و يا تعويض دارو با يک داروی مشابه با نيمه عمر طولانی تر امکان روزه داری برای اين بيماران زا فراهم نمايند، آنتی بيوتيکها از جمله داروهايی هستند که حتمأ بايد در زمان مشخص خود مصرف شوند و امکان تغيير ساعت آنها وجود ندارد اما پزشک معالج می تواند با در نظر گرفتن نوع بيماری، آنتی بيوتيکی را انتخاب کند که با برنامه روزه داری تداخل پيدا نکند.

\n\n

راه تجويز دارو:

\n\n

انتخاب دارو و راه های مناسب مصرف آن نياز به هماهنگی پزشک و فتوای مراجع دينی دارد اما به طور کلی راه های تجويز زير سبب ابطال روزه نمی شود: 
\n1- قطره های چشم و گوش و بينی به شرطی که دارو به حلق نرسد 
\n2- تمامی مواردی که از طريق پوست جذب بدن می شوند مثل: کرم ها، پمادها و نوارچسب های حاوی مواد دارويی 
\n3- شياف ها، محلول های واژينال و کرمهای واژينال 
\n4- آمپول های با تزريق زير پوستی، عضلانی، مفصلی يا وريدی به استثنای تغذيه از راه وريدی، سرم و آمپول های تقويتی 
\n5- شياف ها و پمادهای مقعدی 
\n6- مصرف دهان شويه ها، غرغره دارو يا اسپري دهاني به شرط آنكه چيزي به درون معده فرو برده نشود.

\n\n

توصيه های عمومی:

\n\n

تشخيص مجاز بودن روزه داری برای افراد مبتلا به بيماری صرفأ با نظر پزشک درمانگر و رعايت جوانب شرعی آن امکانپذير است، در مورد بيمارانی که اين اجازه را دارند ولی همزمان به مصرف داروها نياز دارند، می توان پيشنهادهای زير را مطرح نمود: 

\n\n

از آن جا که مصرف اشکال غير خوراکی داروها در اغلب موارد با روزه داری منافاتی ندارد، بيمارانی که اشکال غيرخوراکی داروها را مصرف می کنند نبايد نگران روزه داری خود باشند. 

\n\n

ممکن است در مواردی پزشک معالج قادر باشد با جايگزين کردن اشکال خوراکی داروها با انواع غير خوراکی آنها امکان روزه داری را برای برخی بيماران فراهم نمايد. 

\n\n

از آنجا که مصرف کافی آب و مايعات نقش مهمی در دفع داروها و متابوليت های ناشی از آنها دارد، لازم است دقت شود که در فاصله بين افطار تا سحر به ميزان کافی آب و مايعات به بدن روزه داران و به خصوص بيمارانی که دارو مصرف می کنند برسد، اين اقدام ضمن تأمين نياز بدن روزه داران به مايعات، به خصوص در زمانی که ماه مبارک رمضان در فصل گرما قرار دارد، شرايط لازم را برای دفع مناسب داروها و متابوليت های آنها از بدن فراهم خواهد کرد. 

\n\n

به طور کلی توصيه ميشود در صورت وقوع مشکلات درمانی در ماه رمضان بهترين کار برای روزه داران مشورت با پزشک معالج خود است.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر