سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۳۴۴۴۷
چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴

فکرشهر: سرپرست اداره کل استاندارد استان بوشهر گفت: هشت خدمت پر مصرف در ایام عید نوروز مورد بازرسی کیفیت قرار می‌گیرد تا از استانداردهای تعریف شده برخوردار باشند.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، مصطفی رامشی روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران بیان کرد: در راستای رویکرد تحولی نظام استاندارد چتر نظارتی بر خدماتی که به طور مستقیم با رضایتمندی مردم در ارتباط است گسترده شده و در حالی که پیشتر بر کالاهای مشمول استاندارد اجباری متمرکز بود اکنون کیفیت خدمات را مورد توجه بیشتر قرار داده است.

وی افزود: اجرای طرح عیدانه در راستای رویکرد تعالی سیستم استاندارد و تحقق شعار استاندارد مردمی دولت سیزدهم اجرایی شده و نرخ کیفیت خدمات و رضایتمندی مردم را افزایش می‌دهد.

سرپرست اداره کل استاندارد استان بوشهر عنوان کرد: در قالب این طرح سال گذشته تنها موضوع هتل‌ها، رستوران‌ها و مراکز پذیرایی مورد بازرسی کیفیت قرار گرفت، اما در عیدانه امسال هشت بخش هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها و زائر سراها، رستوران ها، مراکز خدماتی رفاهی بین راهی، فرودگاه‌ها، پایانه‌های اتوبوس رانی، مراکز خدمات قالیشویی، مراکز فروش آجیل و شیرینی و میادین میوه و تره‌بار بازرسی می‌شوند.

رامشی با بیان اینکه استاندارد سازی خدمات در دستورکار قرار گرفته، ادامه داد: همزمان با سراسر کشور، طرح عیدانه سازمان استاندارد تا فروردین در سطح استان بوشهر ادامه دارد و سه بخش حراست، امور آزمایشگاه و اندازه‌شناسی این اداره کل در اجرای آن فعالیت دارند.

وی اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح اطمینان از ارائه خدمات مطلوب و به موقع به مردم برلی بهبود کیفیت زندگی آنها است.

اندازه شناسی استاندارد برای پیشگیری از کم فروشی محصولات

سرپرست اداره کل استاندارد استان بوشهر گفت: اندازه شناسی یکی دیگر از بخش‌های طرح عیدانه استاندارد است که سه محور پایش کمیت محصولات بسته بندی، الزامات برچسب زدایی و نظارت بر اوزان واحدهای صنفی را بررسی می‌کند.

رامشی یادآور شد: اندازه شناسی کالاها و خدمات با هدف پیشگیری از کم فروشی از دی ماه امسال آغاز شده و کماکان تا ۱۵ فروردین ماه نیز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه در این بخش هم مبادی تولید و هم عرضه مورد بازرسی قرار می‌گیرند، توضیح داد: بر این اساس ۵۰ تا ۱۲۰ نمونه محصول مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که منطبق بر استاندارد موجود نباشد در مرحله نخست چهار تا پنج بار تذکر دریافت می‌کند و در ادامه برای برخوردهای قهری متناسب به مراجع قضایی ارجاع می‌شود.

رامشی گفت: یکی از اهداف اصلی این طرح "حذف رواداری " است و باید وزن خالص محصول بدون روا بودن کمتر یا بیشتر بودن محصول بر روی آن درج شود.

وی یادآور شد: این الزام بر اساس مصوبه شورای عالی استاندارد از دی ماه امسال برای همه تولید کننده‌ها وجود دارد و هدف آن کاهش کم فروشی است.

سرپرست اداره کل استاندارد استان بوشهر اعلام کرد: در این مدت در استان بوشهر ۸۰ بازرسی از واحدهای تولیدی انجام شده که ۳۴ مورد از انها کم فروشی داشتند و بیشترین میزان این تخلف در میان محصولات سلولوزی و مصالح ساختمانی شایع بوده است.

رامشی ادامه داد: پایش خالص فروش شیرینی‌ یکی دیگر از بخش‌های طرح اندازه شناسی عیدانه است که بر اساس آن فروش شیرینی باید با وزن خالص بدون جعبه انجام شود و این الزام در هماهنگی با اتاق اصناف به این واحدهای صنفی اعلام شده است.

وی گفت: مردم در صورت مشاهده این تخلف می‌توانند شکایت خود را از طریق شماره ۳۳۴۴۴۳۲۵ بوشهر و یا سامانه طرح شکایت استاندارد اعلام کنند.

سرپرست اداره کل استاندارد استان بوشهر اضافه کرد: نظارت بر اوازان واحدهای صنفی یکی دیگر از بخش‌هایی است که در طرح عیدانه مورد بررسی قرار می‌گیرد و بر این اساس ترازوی واحدهای صنفی باید برچسب استاندارد یکساله داشته باشد.

رامشی درباره نظارت بر نازل‌های سوخت مایع استان بوشهر نیز گفت: این نظارت و بررسی به بخش خصوصی سپرده شده اما در صورت وجود شکایت مردمی در این زمینه کارشناسان اداره کل استاندارد موضوع مورد را بازرسی و ارزیابی می‌کنند.

تلاش برای حضور بوشهری‌ها در جایزه ملی کیفیت

سرپرست اداره کل استاندارد استان بوشهر بیان کرد: تلاش می‌کنیم تا امسال دست کم ۳۰ شرکت از بوشهر در جایزه ملی کیفیت حضور داشته باشد.

وی با بیان اینکه شرکت‌ها برای برای ارزیابی جایزه ملی کیفیت در هفت محور و ۱۶۰ شاخص بررسی می‌شوند، یادآور شد: سال‌های گذشته تنها شرکت‌هایی از تهران و البرز در این رقابت شرکت داشتند اما لازم است این بخش را ملی ببینیم.

شهربازی‌ها زیر چتر نظارتی استاندارد

رامشی با اشاره به اهمیت بررسی دقیق کیفیت و رعایت استانداردها از سوی وسایل بازی پارک‌ها و شهر بازی‌ها، اعلام کرد: این بررسی در ۲ ماه گذشته در استان بوشهر از ۱۱۵ به ۲۳۰ عنوان افزایش یافته و ۸۶ وسیله بازی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: شهربازی‌ها باید دارای گواهی استاندارد باشند و آن را در معرض دید قرار دهند و مردم می‌توانند در صورت ندیدن این گواهی، آن را مطالبه کنند.

سرپرست اداره کل استاندارد استان بوشهر گفت: در زمان حاضر استان بوشهر ۴۷ آزمایشگاه معتمد دارد که ۱۷ مورد آن ملی هستند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر