دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
فکرشهر: استخوان و پوست گاو ، ژلاتین می شود و بعد پاستیل و سووال های فراوان که آیا پاستیل ها برای استخوان و مفاصل خوب است و اصلا ارزش تغذیه ای دارد یا نه؟\n\nبه گزارش فکرشهر از ایرنا، اخیرا پاستیل های رنگی تر و شفاف تر و در اشکال زیباتری به بازار آمده که به ویژه کودکان را به طرف خود جلب می کند. \nاغلب این پاستیل ها نیز به صورت فله ای عرضه می شوند که نسبت به اشکال بسته بندی از رنگ خیره کننده تر و حتی طعم بهتری برخوردار هستند و حال این سووال مطرح می شود که آیا این پاستیل ها قاچاق بوده یا تولید داخل و آیا سلامت آنها تضمین شده است. 
کد خبر: ۱۳۵۶۸
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸

فکرشهر: استخوان و پوست گاو ، ژلاتین می شود و بعد پاستیل و سووال های فراوان که آیا پاستیل ها برای استخوان و مفاصل خوب است و اصلا ارزش تغذیه ای دارد یا نه؟

\n\n

به گزارش فکرشهر از ایرنا، اخیرا پاستیل های رنگی تر و شفاف تر و در اشکال زیباتری به بازار آمده که به ویژه کودکان را به طرف خود جلب می کند. 
\nاغلب این پاستیل ها نیز به صورت فله ای عرضه می شوند که نسبت به اشکال بسته بندی از رنگ خیره کننده تر و حتی طعم بهتری برخوردار هستند و حال این سووال مطرح می شود که آیا این پاستیل ها قاچاق بوده یا تولید داخل و آیا سلامت آنها تضمین شده است. 

\n\n

**اظهارنظرهای های فراوان درباره پاستیل 
\nبسیاری از افراد نمی دانند که اصلا ترکیبات پاستیل چیست و چه ارزش غذایی دارد ، در رده چیپس و پفک قرار می گیرد یا نسبت به آنها سالم تر است اما اظهار نظرهای فراوانی درباره آن می کنند. 
\nبطورمثال برخی می گویند پاستیل ها قد را بلند می کند، برخی دیگر می گویند غضروف ساز و برای دندان هم خوب است و برخی دیگر معتقد هستند که خوردن آن موجب بروز مشکلات گوارشی می شود. 
\nحتی یک مادر که اخیرا کودکش را برای مشکلات تکلمی نزد پزشک برده است ، پزشک به او توصیه کرده که فرزندش پاستیل مصرف کند درحالیکه تحقیقات پزشکی در این باره انجام نشده است. 

\n\n

\n\n

**تاریخچه مختصری از پاستیل 
\nهانس ریگل مدیر شرکت آلمانی آب نبات هاریبو با افزودن ژلاتین به آب نبات ها، اولین پاستیل ها را به شکل خرس در سال 1920 ابداع کرد هرچند که مصرف ژلاتین به عنوان اصلی ترین ماده غذایی تشکیل دهنده پاستیل از زمان فراعنه مصر، وجود داشته است. 
\nسال ها بعد پاستیل ها در هزاران شکل مختلف از خرس، کرم، قورباغه، همبرگر کوچک، توت فرنگی و آلبالو گرفته تا بطری نوشابه و دیگر شکل های دوست داشتنی به بازار عرضه شد. 
\nاین شکلات های ژلاتینی خوشمزه آنچنان محبوبیت یافت که بازار مالی آن تنها در سال 1996 در آمریکا، بالغ بر 135 میلیارد دلار شد. 
\nدر ایران نیز پاستیل های نوشابه ای جزو قدیمی ترین ها است و برای برخی افراد حکم یک نوستالژی دوست داشتنی را دارد. 

\n\n

**ترکیبات پاستیل از زبان متخصص تغذیه 
\nمدیر گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید: ماده اولیه پاستیل ، ژلاتین است؛ ژلاتین یک ترکیب پروتئینی متشکل از سه اسیدآمینه است. 
\nدکتر احمدرضا درستی در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا می افزاید: هر کدام از این اسیدآمینه ها بطورجداگانه می توانند وارد بدن شوند اما چون هر سه اسیدآمینه بطور یکجا در پاستیل وجود دارد می تواند به فراهم کردن ژلاتین مورد نیاز استخوان، کمک کند. 
\nوی خاطرنشان می کند: ژلاتین به ویژه در افرادی که دچار شکستگی استخوان شده اند می تواند ، کمک کننده باشد. 

\n\n

** پاستیل و استخوان گاو و گوسفند 
\nمدیر گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید: ژلاتین از جوشاندن استخوان گاو و گوسفند فراهم می شود؛ افرادی که خوراک کله پاچه می خورند هنگام خنک شدن آن مشاهده می کنند که از آن ژله حاصل شده که این همان ژلاتین است. 
\nدرستی می افزاید: استخوان را از گوشت جدا کرده و آن را می جوشانند که نتیجه آن ژله ای بی رنگ است که با افزودن رنگ و مواد قندی ، تبدیل به پاستیل می شود؛ پس پاستیل در حقیقت ژله کم آب همراه با طعم دهنده، رنگ دهنده و دیگر افزودنی ها است تا قوام بهتری پیدا کند. 

\n\n

**تبلیغات استخوان سازی پاستیل گمراه کننده است 
\nمدیر گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید: ژلاتین ، ارزش غذایی بالایی ندارد و در حالیکه به افرادی که استخوان آنان شکسته ، کمک می کند، برای کودکان در حال رشد سودمند نیست. 
\nدرستی اضافه می کند: کودکان در حال رشد به همه نوع مواد غذایی برای رشد نیاز دازند و ژلاتین کمک چندانی به استخوان سازی و ساخت مفاصل نمی کند. 
\nوی تصریح می کند: گاهی با تبلیغات به این اشتباه عامه دامن می زنند که اگر غذای کافی نمی خوری ، پاستیل می تواند آن را جبران کند در حالیکه این امر اشتباه است. 

\n\n

**لزوم توجه به حلیت پاستیل های خارجی 
\nمدیر گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید: برای تهیه پاسیل که استخوان ها جوشانده می شوند باید به ذبح شرعی دام ها نیز توجه داشت؛ گاهی برخی سوء استفاده کنندگان (در کشورهای خارجی) بجای آنکه برای کشتن گاو، رگ های آن را ببرند، دام ها را خفه می کنند تا خون در بدن دام ها باقی مانده و رنگ استخوان ها تیره تر شود. 
\nدرستی می افزاید: همچنین این سوء استفاده کنندگان گاهی به آلودگی های میکروبی در محل کشتن دام توجهی نمی کنند. 
\nوی تصریح می کند: گاهی مسافران ایرانی در بازگشت از کشورهای خارجی با خود پاستیل و ژلاتین می آورند بدون اینکه بدانند این پاستیل ها حرام هستند یا حلال. 

\n\n

**پاستیل اشتها را کور می کند 
\nمدیر گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید: مصرف بی رویه پاستیل به خاطر وجود رنگ و شکر و دیگر مواد افزودنی می تواند اشتها را کور کرده و موجب سوء تغذیه شود. 
\nدرستی به مردم توصیه کرد هنگام خرید پاستیل ها به حلیت آن توجه داشته و از مصرف زیاد آن نیز پرهیز کنند. 

\n\n

**پاستیل بهتر است یا چیپس و پفک یا گندم شادونه؟ 
\nمدیر گروه تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران می گوید: اگر یک فرد چاق از من بپرسد که پاستیل بخورد یا بستنی یا پفک یا چیپس ، به او خواهم گفت که مصرف پاستیل بر دیگر تنقلات مصنوعی ، ارجحیت دارد. 
\nدرستی می افزاید: اما بطور قطع مصرف تنقلات سنتی مانند گندم شادونه یا توت خشکه بر مصرف تنقلاتی مانند پاستیل ارجحیت داشته و برای سلامتی مفید است زیرا به هرحال پاستیل همراه مواد شیمیایی است. 

\n\n

**پاستیل ها حتما باید سیب سلامت داشته باشند 
\nکارشناس علوم آزمایشگاهی می گوید: آزمایشگاه های کنترل مواد غذایی نمونه های پاستیل را بررسی می کنند ؛ ژلاتین این پاستیل ها باید از استخوان و پوست گاو و گوسفند باشد و پاستیل های وارداتی نیز باید گواهی حلال داشته و نباید در آنها از خوک استفاده شده باشد. 
\nدکتر امیر رحیمی راد در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا تاکید می کند: پاستیل ها علاوه بر داشتن نشان استاندارد حتما باید سیب سلامت سازمان غذا و دارو را نیز داشته باشند. 
\nوی تصریح می کند: از مردم انتظار داریم ، پاستیل های فله ای و سنتی را نخرند چون پاستیل های فله ای کنترل نمی شوند. 
\nوی با اشاره به پاستیل های وارداتی خوشرنگ از ترکیه می گوید: طبق استاندارد ملی ، هفت رنگ مجاز برای پاستیل در ایران تعریف شده اما در کشور ترکیه برای ساخت پاستیل از رنگ هایی استفاده می شود که در ایران غیرمجاز اما در کشور خودشان مجاز است. 
\nمدیر آزمایشگاه کنترل مواد غذایی و بهداشتی آذربایجان غربی می افزاید: بطور مثال از 24 نوع پاستیل در این استان فقط 11 نمونه قابل قبول و مجاز بودند. 

\n\n

**آیا صنایع تولید پاستیل ایران نیز باید به سمت استفاده از رنگ های دیگر روند؟ 
\nمدیر آزمایشگاه کنترل مواد غذایی و بهداشتی آذربایجان غربی در پاسخ به این سووال خبرنگار سلامت ایرنا که 'آیا این نیاز احساس نمی شود که صنایع تولید پاستیل ایران برای حفظ بازار از رنگ های بیشتری استفاده کنند' ، می گوید: در این رابطه تولیدکنندگان داخلی می توانند دلایل و مستندات خود را در زمینه استفاده از رنگ های دیگر ارایه کنند تا استاندارد رنگ های مجاز ، اصلاح شود. 

\n\n

**عوارض پاستیل های فاقد نشان سیب سلامت 
\nاین کارشناس علوم آزمایشگاهی می گوید: مردم باید به نشان سیب سلامت پاستیل ها توجه داشته باشند و باید در این زمینه اطلاع رسانی های لازم انجام گیرد زیرا روبروز بر تعداد بیماری های آلرژیک (حساسیت زا) و سرطان افزوده می شود و استفاده از پاستیل های خوش آب و رنگی که سالم نیست باید کنترل شده باشد. 
\nرحیمی راد می افزاید: مشکل اینجاست که اغلب مردم فکر می کنند هر جنس خارجی بهتر است و از پاستیل های غیر مجاز خارجی نیز استفاده می کنند درحالیکه ممکن است این پاستیل ها آلودگی میکروبی داشته باشند. 
\nوی تصریح می کند: همچنین این پاستیل ها ممکن است دارای رنگ های مصنوعی غیرمجاز باشند بطور مثال ما توانستیم از ورود یک نوع زیتون سیاه به کشور جلوگیری کنیم که در آن از رنگ های مصنوعی استفاده شده و اصلا زیتون سیاه نبود. 

\n\n

**دانستنی هایی درباره پاستیل 
\nتحقیقات نشان می دهد که احتمال خفگی در بین مواد غذایی نرم با خاصیت انعطاف پذیری، بیشتر از دیگر مواد غذایی است بنابراین مصرف پاستیل در کودکان کمتر از سه سال توصیه نمی شود. 
\nدانشمندان در مطالعات خود نشان داده اند که استفاده از زایلیتول (نوعی ماده جایگزین قند) در پاستیل ، در پیشگیری از پوسیدگی دندان موثر است البته به هییچوجه جایگزین مسواک نیست. 
\nهمچنین عرضه و فروش پاستیل در بوفه مدارس سراسر کشور بر اساس فهرست مواد غذایی غیرمجاز مدارس که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده، ممنوع است. 

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر