چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۱۷۱۲
دوشنبه ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۱

فکرشهر: تحولات اخیر روسیه به باور برخی کارشناسان می تواند تاثیر قابل توجهی به متحدین روسیه از جمله ایران داشته باشد اما برخی معتقدند سیاست ورزی داخلی روس ها چندان تاثیری بر ما ندارد و در نهایت با حذف پوتین، شاهد یک سری تاثیرگذاری ها بر ایران خواهیم بود. هرچند اکنون مشکل واگنر‌ها با پوتین تا حد زیادی حل شده است اما به نظر نمی رسد این پایان ماجرا باشد.

به گزارش فکرشهر، علی‌اصغر زرگر، استاد روابط بین الملل، در آغاز درباره اهمیت سیاسی تحولات اخیر روسیه و وجوه مختلف اقدامات واگنر‌ها به «انتخاب» گفت: این اتفاق بیشتر یک نمایش بود؛ من به یک اصل معتقدم که وقتی شما یک نیرویی را تشکیل می‌دهید که آن نیرو‌ها متضاد و مسلح هستند، تا زمانیکه پول و امکانات داشته باشند تابع شما هستند، اما اگر دولتی پیدا شود که پول بیشتری به آن‌ها بدهد، ممکن است بر خلاف شما فعالیت کنند. این اصل برای همه گروه‌های نیابتی مسلح، صادق است. این اصل در طول تاریخ نیز اثبات شده است. در رابطه با واگنر‌ها نیز همین مسئله وجود دارد. آن‌ها با اشاره روسیه در نقاط مختلف جنگیده اند و حالا به واسطه منافعشان اعلام کرده اند که ما توانایی جنگیدن نداریم و کشته می‌دهیم. طرف مقابل نیز از این ضعف احتمالا استفاده کرده است.

وی در ادامه افزود: احتمالا یک مقداری پوتین از این اصل کلی غافل شده است که این نیرو نیابتی احتمالا می‌تواند طعمه طرف مقابل نیز باشد. خصوصا اگر امکانات و خزانه آن‌ها خالی شده باشد این احتمال جدی تر می‌شود. البته خیلی اوضاع وخیم نیست و پوتین بسیار قدرتمند است، کسی هنوز پیدا نشده است که بخواهد جلو پوتین بایستد. اگرچه جنگ اوکراین، روسیه را تضعیف کرده اما پوتین هنوز قدرتمند است و ضربه های مدنظر خود را به اوکراین زده است.

زرگر سپس درباره تاثیر تحولات اخیر روسیه بر ایران اظهار داشت: آن‌ها تاثیر زیادی بر ایران نمی‌گذارند. رئیس آن‌ها روسیه را ترک کرده است، بنابراین نیرو‌هایش به مرور از هم فرومی‌پاشند. نتیجتا به طور مستقیم تاثیری بر ما ندارند. تضاد‌های داخلی روسیه، تحریم های آمریکا و... از سمت روسیه به ما تاثیر نمی‌گذارد بلکه سیاست خارجی ما تعیین می‌کند که چه تاثیری از تحولات روسیه بگیریم. ما با سیاست شرق‌گرایی و متهم شدن به همکاری با روسیه در جنگ اوکراین به سمتی رفته ایم که گاها درگیر تحریم های اضافه شده ایم. ایران باید کم کم بی طرفی عملی خود را به اثبات برساند. هر جنگی ترکش هایی دارد و این ترکش ها معمولا به کسانی برخورد می‌کند که نزدیک تر هستند. ما نباید ترکش های جنگ اوکراین را بگیریم. البته بدون اینکه روابط استراتژیک ما با روسیه مورد خدشه شود باید از این جنگ فاصله بگیریم. وقایعی که امروز در روسیه می گذرد تاثیر چندانی بر ایران نخواهد داشت مگر اینکه پوتین از سیاست روسیه حذف شود.

زرگر در پایان گفت: در این شکی نیست که اگر ارتش‌های خصوصی در روسیه بتوانند یک سری جنگ‌های داخلی محدود راه بیندازند، آنگاه تاثیراتی بر سیاست روسیه خواهتد داشت. البته باید منابع جدید پولی-تسلیحاتی ارتش‌های خصوصی روسیه خیلی قدرتمند باشد. تحلیل جامعه شناسی این گروه ها نیز دشوار است زیرا اشتراکات اندکی بین آن هاست و تضاد‌هایشان فراوان است. اما گروه‌های کوچک و متحد می‌توانند خطر بیشتری داشته باشند. روس‌ها باید مرتب مراقب این گروه‌ها باشند، در غیر این صورت درون آن‌ها گروه‌ها خاص و خطرناک به وجود می‌آیند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر