جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۱۴۲۱۹۰
پنجشنبه ۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰

فکرشهر: تعداد آهنگ‌هایی که درباره تنهایی وجود دارد، بی‌شمار است و خیلی از آن‌ها برای مردم قابل درک هستند. اما پژوهشی جدید می‌گوید حس تنهایی می‌تواند برای هر شخص منحصربه‌فرد باشد و با حسی که شما ممکن است از تنهایی دریافت کنید، تفاوت‌های زیادی داشته باشد.

به‌ گزارش فکرشهر از دیجیاتو به نقل از آرس‌تکنیکا، گروهی از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس، جهت بررسی اتفاقاتی که در مغز افراد تنها رخ می‌دهد، تحقیق جالب‌توجهی را انجام داده‌اند. آن‌ها مغز گروهی از مردم را اسکن کردند و متوجه شدند که افراد غیرتنها تقریباً به‌شکل یکسانی جهان پیرامون خود را پردازش می‌کنند، اما افرادی که احساس تنهایی دارند، نه فقط تفسیرشان از اتفاقات مختلف متفاوت است، بلکه جهان را هم به‌شکلی متفاوت می‌بینند.

دانشمندان می‌گویند: «نتایج ما نشان می‌دهد که افراد تنها جهان را به‌طرزی نامرسوم پردازش می‌کنند و این اتفاق می‌تواند در کاهش حس درک‌شدن آن‌ها تأثیر داشته باشد و این حس اغلب با حس تنهایی همراه است.»

محققان برای بررسی این ایده که تنهایی در افراد مختلف متفاوت است یا خیر، اسکن fMRI مغز 66 دانشجوی دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس را در حین تماشای ویدیوهای کوتاهی درباره ارتباطات اجتماعی و شنیدن موسیقی‌های احساسی ثبت کردند. آن‌ها پیش‌تر از طریق پرسش‌نامه‌هایی شرکت‌کنندگان را به دو گروه افراد تنها و غیرتنها تقسیم کرده بودند.

جهان‌بینی افراد تنها حتی در میان خود این گروه هم متفاوت است

درنهایت بررسی‌ها نشان داد که اگرچه واکنش افراد غیرتنها به ویدیوهایی که دیده بودند، بسیار شبیه به یکدیگر بود، فعالیت مغزی در افراد تنها نه فقط تفاوت‌های چشمگیری با افراد غیرتنها داشت، بلکه با دیگر افراد تنها هم متفاوت بود و این تفاوت درواقع میان افراد تنها حتی بیشتر مشاهده می‌شد.

پژوهشگر ارشد این مطالعه می‌گوید داشتن یک جهان‌بینی متفاوت نسبت به بقیه باعث تنهاترشدن این افراد می‌شود؛ چون احتمال درک‌شدن آن‌ها را کاهش می‌دهد. البته او می‌گوید هنوز مشخص نیست که این جهان‌بینی متفاوت علت تنهایی افراد بوده یا معلول آن است.

علاوه‌براین، تنهایی وابسته به فعالیت‌های اجتماعی نیست؛ چرا که همه افراد تنها دچار کمبود رابطه اجتماعی نیستند. این مطالعه نشان داد که حتی افرادی که ارتباطات اجتماعی و دوستان زیادی داشتند هم از نظر فعالیت‌های مغزی با افراد غیرتنها متفاوت بودند.

نتایج این تحقیق در مجله Psychological Science منتشر شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر