جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۴۱۳۴
شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰

فکرشهر: بی بی سی نوشت: شماری از فرماندهان نظامی ترکیه در جلسه اخیر شورای عالی نظامی این کشور که به ریاست رجب طیب اردوغان برگزار شد تغییر کردند.

در این جلسه ژنرال متین گوراک به عنوان رئیس ستاد کل ارتش ترکیه معرفی شد.

ژنرال گوراک قبلا فرمانده دوم ارتش بود، جانشین ژنرال موسی آوسه‌ور، سرپرست ستاد کل ارتش و فرمانده نیروی زمینی شده که به سن بازنشستگی رسیده است.

فرماندهان نیروی زمینی و هوایی ارتش ترکیه تغییر کردند ولی فرمانده نیروی دریایی در منصب خود باقی ماند.
ژنرال سلجوق بایراکتار‌اوغلو به‌ عنوان فرمانده نیروی زمینی و ضیا جمال قاضی‌اوغلو به‌عنوان فرماندهی نیروی هوایی ارتش منصوب شدند و دریاسالار ارجمند تاتلی‌اوغلو، فرمانده نیروی دریایی در این سمت ابقا شد.

با این تغییرات، تعداد ژنرال‌ها و دریاسالارها از ۲۶۶ به ۲۸۶ می‌رسد.

بنا به تغییراتی که در روزنامه رسمی منتشر شد، ۳۲ ژنرال و دریاسالار به رتبه‌هایی بالاتر ترفیع پیدا کردند و ۶۳ سرهنگ به درجه ژنرالی و دریاسالاری رسیدند.
دوره خدمت ۲۴ ژنرال و دریاسالار به مدت یک سال تمدید شد و دوره خدمت ۳۶۵ سرهنگ به مدت دوسال تمدید شد.

دو ژنرال به خاطر سن‌شان بازنشسته شدند که از تاریخ ۱ سپتامبر حکم‌شان نافذ می‌شود و ۴۱ ژنرال و درياسالار از ۳۰ اوت به بعد بازنشسته می‌شوند.

معاون ریاست ستاد مشترک ژنرال سلجوق بایراکتار‌اوغلو به سمت فرماندهی جدید نیروهای زمینی منصوب شد.

ضیا جمال قاضی‌اوغلو، فرمانده نبرد هوایی ترکیه به سمت فرمانده نیروی هوایی منصوب شد و جانشین ژنرال آتیلا گولان شد که بازنشسته شده است.
تغییرات در رده‌های بالای نظامی ارتش خبر مهمی در روزنامه‌های حامی دولت بود و شبکه‌های خبری به تفصيل درباره زندگی‌نامه منصوبان تازه در خبرنامه‌های‌ خود برنامه پخش کردند.

سرخط خبر روزنامه حریت این بود: «ارتش صد سالگی [پایه‌گذاری جمهوری]»

روزنامه صباح به نقل از اردوغان گفت: «ما ارتش‌مان را قوی‌تر می‌کنیم.»

گزارش‌ها به طور خاص بر نقش فعالانه ژنرال گوراک در متوقف کردن تلاش برای کودتا در ژوئیه ۲۰۱۶ تأکید داشتند.

گزارش‌ها همچنین پوشش گسترده‌ای به انتصاب ناخدا گوکچن فرات داده‌اند که به سمت نخستین دریاسالار زن کشور منصوب شده است.

مته یارار صاحب‌نظر مسایل امنیتی به شبکه خبری گلوبال خبر که از منابع جمهوری آذربایجان تأمین می‌شود گفت که این تصمیم‌ها جای «هیچ تعجبی» ندارند.

یارار گفت: «[در میان حلقه‌های نظامی] گفته می‌شود که این انتصابات بسیار مناسب و به جا بوده‌اند. این نکته که افراد صاحب تجربه در زمینه‌های [عملیاتی] به آن سمت‌ها منصوب شدند منجر به عدم تجربه در تحولات [بالقوه] در دوره آتی نمی‌شود.»

روزنامه سکولاریست جمهوریت که به مخالفان نزدیک است به طور خاص بر ترفیع سه دریاسالار، اوزدم کوجر، مهمت بایبرس کوچک‌تای و رفیق لونت تزجان تأکید داشت. این افراد در پرونده جنجالی «پُتک» (بالیوز) متهم بودند که در خلال آن صدها افسر نظامی به اتهام شرکت در کودتا به زندان افتاده بودند.
این پرونده‌ها را دادستان‌هایی پیگیری می‌کردند که گمان می‌رفت با شبکه فتح الله گولن مبلغ اسلامی ساکن آمریکا مرتبط بودند که زمانی متحد نزدیک نخست‌وزیر رجب طیب اردوغان بود. در سال ۲۰۱۵ دادگاه ۲۳۶ متهم نظامی را در محاکمه تبرئه کرد.

روزنامه جمهوریت افزود که سه دریاسالار - نجات اینانیر، عمران آلپ‌ارسلان دمی‌بیلنک و مصطفی تورخان اجویت - که در همان پرونده محاکمه شده بودند، بازنشسته شدند.

این گزارش همچنین به ادعاهای بارش ترک‌اوغلو روزنامه‌نگار اشاره کرد مبنی بر اینکه خلوصی آکار وزیر دفاع سابق از فرماندهان نیروها خواسته بود که علیه کمال قلیچ‌داراوغلو رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق «پرونده‌ای دادگاهی» ثبت کند.

این اتفاق پس از این رخ داد که قلیچ‌داراوغلو از فرماندهانی انتقاد کرد که در اقدامی جنجالی از اردوغان به خاطر اظهاراتش در حمله به رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق در سال ۲۰۲۳ ستایش کرده بودند.

ژنرال آو‌سه‌ور، ژنرال گولان و درياسالار تاتلی‌اوغلو بنا به گزارش‌ها درخواست آکار را رد کرده بودند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر