چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۴۱۵۰
شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷

فکرشهر: کارشناس بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: باتوجه به گرمای شدید و احتمال بروز گرمازدگی نوشیدن دوغ کم‌نمک و آب‌میوه‌های آبدار در زمان گرمازدگی الزامی است.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، محمدصادق موجی روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهارکرد: به دلیل اینکه در زمان تعریق مقداری از الکترولیت‌های مهم و ضروری بدن از جمله پتاسیم و سدیم دفع و تعادل این الکترولیت‌ها دچار مشکل می‌شود، برای برگشت این تعادل و برطرف کردن کم‌آبی بدن مخلوط آب خنک با کمی نمک، آب‌میوه‌های خنک و آبدار مثل هندوانه، طالبی، خیار و دوغ‌های کم‌نمک خنک مصرف شود.

وی افزود: فرد گرمازده می‌تواند به صورت تدریجی و آهسته به نحوی که دچار مشکلات گوارشی نشود از شربت‌های خانگی سنتی مانند مخلوط خاکشیر و تخم شربتی با کمی آب‌لیمو و شکر استفاده کند.

کارشناس بهبود تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: در شرایط گرمازدگی باید از نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه یا نسکافه، چای خنک یا نوشیدنی‌های ورزشی کافئین‌دار خودداری کرد چون این نوع نوشیدنی‌ها حاوی کافیین بوده و باعث دفع بیشتر آب بدن می‌شوند.

وی اظهار کرد: گرمازدگی یک بیماری مرتبط با گرما است که در شرایطی که فرد در معرض درجه حرارت بالا قرار می‌گیرد رخ می‌دهد، در واقع در این شرایط توانایی بدن برای مقابله با گرما و تنظیم حرارت بدن دچار اختلال و دمای درون بدن افزایش می‌یابد و فرد دچار گرمازدگی می‌شود.

به گفته موجی شدت گرمازدگی می‌تواند از خفیف تا شدید باشد اما باید توجه داشت که گرمازدگی را باید جدی گرفت چون مداخله نکردن در زمان مناسب می‌تواند به مغز و ارگان‌های حیاتی آسیب بزند و حتی منجر به مرگ شود.

این کارشناس مسئول مرکز بهداشت شهرستان بوشهر اضافه کرد: فردی که دچار عارضه گرمازدگی می‌شود علائم شایعی همچون گیجی، حالت تهوع، بی‌حالی، رنگ‌پریدگی، سردرد، تشنگی، تعریق، گرفتگی عضلانی و تپش قلب شدید دارد.

وی با بیان اینکه گرمازدگی اغلب با کم شدن آب بدن همراه است افزود: وقتی فردی دچار گرمازدگی می‌شود در ابتدا باید در یک مکان با تهویه خنک قرار گیرد و حجم لباس‌های او را کم کرد و دوش آب ولرم یا خنک بگیرد.

موجی اظهار کرد: برخی از گروه‌های سنی مانند نوزادان، کودکان و سالمندان و افرادی که دچار بیماری‌های قلبی و ریوی، فشارخون بالا، دیابت، چاقی و بیماری‌های اعصاب و روان هستند بیشتر مستعد گرمازدگی هستند و توصیه می‌شود این افراد در ساعات اوج گرمای هوا که به طور معمول ساعت ۱۰ صبح تا ۱۷ بعدازظهر است از خانه خارج نشوند و در صورت ترک خانه به طور حتم یک بطری آب یا شربت‌های خانگی کم شیرین خنک همراه خود داشته باشند و از لباس‌های نخی با رنگ روشن استفاده کنند و به‌هیچ‌عنوان در این ساعت‌ها در محیط بیرون اقدام به ورزش نکنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر