سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: نکاتی در مورد مصرف دارو ،که سالمندان یا خانواده های دارای افراد سالمند باید بدانند.\n\nبه گزارش فکرشهر، شبکه بهداشت و درمان دشتستان در ادامه نوشت: از هر دو سالمند، یک نفر تجویز دارویی خود را رعایت نمی کنند. عوارض نامطلوب داروها پس از سن 65 سالگی، بسیار بیشتر می شود، چرا که سالمندان ضعیف تر و آسیب پذیرتر هستند، کمتر به تجویزها و توصیه های پزشک توجه دارند و معمولا مبتلا به چند نوع بیماری هستند. با این حال دو سوم از این عوارض قابل پیشگیری و اجتناب پذیر است.
کد خبر: ۱۴۶۶۲
دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۸

فکرشهر: نکاتی در مورد مصرف دارو ،که سالمندان یا خانواده های دارای افراد سالمند باید بدانند.

\n\n

به گزارش فکرشهر، شبکه بهداشت و درمان دشتستان در ادامه نوشت: از هر دو سالمند، یک نفر تجویز دارویی خود را رعایت نمی کنند. عوارض نامطلوب داروها پس از سن 65 سالگی، بسیار بیشتر می شود، چرا که سالمندان ضعیف تر و آسیب پذیرتر هستند، کمتر به تجویزها و توصیه های پزشک توجه دارند و معمولا مبتلا به چند نوع بیماری هستند. با این حال دو سوم از این عوارض قابل پیشگیری و اجتناب پذیر است.

\n\n

یک بیماری عفونی و معمولی در افراد جوان می تواند تعادل فیزیولوژیک افراد سالخورده را به شدت برهم بزند. واکنش بدن به داروها می تواند به طور جدی فرد را دچار مشکل و ناراحتی کند. چرا؟ زیرا با پیر شدن بدن، ابتلا به انواع بیماری ها و وخامت آنها بیشتر می شود. در نتیجه افراد سالمند بیشتر بیمار شده و معمولا نیز به چند بیماری مبتلا می شوند. بیماران بالای سن 70سال، به طور متوسط 4 تا 5 دارو در طول روز مصرف می کنند که تداخل دارویی و خطرات آن را در پی دارد.

\n\n

این نکته را باید خاطرنشان کرد که کهولت، بیماری نیست، بلکه برخی از توانایی های اعضای بدن (کبد، کلیه و...) کم می شود و با کاهش مقاومت در برابر عوامل بیماری زا و زمینه پیشرفت بیماری همراه است. ضرورت مصرف داروهای پیشگیرانه و درمان بخش نیز به همین علت است.

\n\n

با وجود این، بیش از نیمی از سالمندان در مصرف دارو، دقت و توجه کافی ندارند. به علت فراموشی یا اشتباه، داروها به جای هم مصرف می شوند و یا مقدار صحیح آنها را رعایت نمی کنند. کمترین تغییر در مقدار یا زمان مصرف دارو می تواند خطرناک باشد. به علاوه، تغییرات دارویی در افراد مسن و در نتیجه تأثیرات آن، خصوصاً متناسب با بعضی مراحل سوءتغذیه و نارسایی های کبدی یا کلیوی در مقایسه با جوانان متفاوت است. مراقبت بیشتر، رعایت دقیق مصرف دارو و همچنین توجه به دوز دارو و ساعت مصرف آنها لازم و ضروری است. گرچه بخشی از عوارض سوءداروها با کهولت سن اجتناب ناپذیر است، اما 90درصد این پی آمدها قابل پیشگیری است.

\n\n

همچنین پزشکان، داروسازان و دندانپزشکان باید به طور منظم درمان های طولانی مدت، در صورت لزوم تجدیدنظر در داروهای تجویز شده، تنظیم مقدار دارو، توجه به مصرف داروهای هم زمان چه با تجویز یا بدون تجویز و... را حتماً مدنظر داشته باشند. همچنین باید نقش داروها و تأثیرات آنها و جزئیات مصرف را برای بیماران سالمند توضیح دهند. و بالاخره اینکه، پزشک و داروساز باید به طور منظم با پرسیدن سؤالاتی در مورد هر نوع تغییری (بستری شدن در بیمارستان، نقل مکان، نگرانی های شخصی و...) اطلاع داشته باشد.بیماران سال خورده را باید تشویق کرد تا با آن ها صحبت کنند و درمان خود را با دقت دنبال کنند. از این گروه بیماران خواسته می شود تا سؤالات خود را از پزشک داروساز خود بپرسند و هر نوع تغییر در عادات، محیط زندگی، علائم غیرعادی، حتی اگر جزئی و پیش پاافتاده هم باشد را در میان بگذارند. مراجعه با متخصص باید با نظر پزشک عمومی باشد و بسیار مهم است که آنها را از مصرف خودسرانه هر دارو منصرف کرد.

\n\n

کمک اطرافیان به بیماران سالمند در کنترل دقیق ساعات و مقدار مصرف دارو، مطالعه بروشورهای دارو، به کارگیری راهکارهایی در جهت عدم فراموشی مصرف دارو و... می تواند بسیار مؤثر باشد.با رعایت همین نکات به ظاهر ساده می توان خطرات عوارض سوء داروها را در سالمندان تا 60% کاهش داد.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر