سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
حاجیونی خبر داد:
فکرشهر: رئیس شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: تمامی نیروهای بهداشتی شاغل در مراکز، در خصوص بهداشت کشاورزی آموزش می گیرند...
کد خبر: ۱۸۲۵۷
شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰

فکرشهر: رئیس شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: تمامی نیروهای بهداشتی شاغل در مراکز، در خصوص بهداشت کشاورزی آموزش می گیرند.

\n\n

به گزارش فکرشهر، صنعت کشاورزی یکی از بخش های مهم و با ارزش هر جامعه است و درصد زیادی از شاغلین در این بخش فعالیت دارند و تقریبا از مشاغل پایه جهت تامین غذا است.

\n\n

با توسعه بخش کشاورزی و ورود تکنولوژی جهت بهره برداری مطلوب تر و تولید اقتصادی تر به تبع عوامل زیان آور متعددی وارد این بخش از محیط کار شده است و همین امر باعث شده که سلامت شاغلین کشاورزی در معرض خطر قرار گیرد.

\n\n

طبق برآورد سازمان بین المللی کار، سالانه حدود 170 هزار نفر از کشاورزان جان خود را از دست می دهند.

\n\n

بر همین اساس و در راستای اجرای برنامه های بهداشت کشاورزی در شهرستان دشتستان، جلسه ای با حضور رئیس شبکه بهداشت و درمان، مدیران جهاد کشاورزی و اداره دامپزشکی شهرستان و همچنین کارشناسان ستاد شبکه و با هدف آموزش و ارتقاء سطح آگاهی کشاورزان در خصوص عوامل زیان آور این شغل، بازدید و بهسازی  واحدهای کشاورزی و تعیین سطح سلامت شاغلین کشاورز برگزار شد.

\n\n

رییس شبکه بهداشت و درمان دشتستان در این نشست با تشریح اهداف برنامه بهداشت کشاورزی، در خصوص سهم ارگان های مرتبط در ارتقاء سطح سلامت شاغلین در حوزه کشاورزی شهرستان توضیحاتی ارائه داد و گفت: تمامی نیروهای بهداشتی شاغل در مراکز، در خصوص بهداشت کشاورزی آموزش می گیرند.

\n\n

در ادامه نیز، مدیران جهاد کشاورزی و اداره دامپزشکی در خصوص مشکلات حوزه کشاورزی شهرستان مطالبی را ایراد کردند و آمادگی خود را در راستای اجرای برنامه های مشترک و تعامل هر چه بیشتردر این زمینه اعلام نمودند.

\n\n

به نوشته ی روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان، در پایان این نشست و پس از بحث و تبادل و نظر بین افراد شرکت کننده در جلسه، تصمیمات زیر اتخاذ گردید:

\n\n

1.  آمار های ذیل  به صورت شش ماهه اول و دوم سال، توسط  اداره جهاد کشاورزی شهرستان در اختیار شبکه بهداشت و درمان شهرستان قرار گیرد:

\n\n

-   آمار مرغداری ها، دامداری های صنعتی و نبیمه صنعتی و شاغلین با ذکر آدرس دقیق و شماره تماس.
\n-    آمار باغداران، زنبور داران، شیلات و آبزیان و تعداد شاغلین آن ها با ذکر آدرس دقیق.

\n\n

2.   آمار سموم و کود شیمیایی (نام و نام خاوادگی و آدرس دقیق) در سال جاری توسط اداره  جهاد  کشاورزی در اختیار شبکه بهداشت قرار گیرد و ضمن بازدید مشترک با حضور کارشناسان جهاد کشاورزی در خصوص اهمیت انجام معاینات ادواری و دیگر موارد، آموزش های لازم داده شود.

\n\n

3.  انجام معاینات ادواری برای کارگزاران کود و سموم که تحت نظر اداره محترم جهاد کشاورزی می باشند توسط آن مدیریت برای پرسنل مذکور الزامی شود.

\n\n

4.  اداره محترم جهاد کشاورزی برنامه زمانبندی کلاس های آموزشی و دیگر فعالیت های آموزشی را به شبکه بهداشت ارسال و کلاس های مذکور با حضور کارشناسان مرکز بهداشت به منظور ارائه مباحث آموزشی در زمینه بهداشت کشاورزی برگزار گردد.

\n\n

5.   شبکه بهداشت  و درمان شهرستان (واحد بهداشت محیط و حرفه ای) بر سلامت آب هایی که جهت آبیاری مزارع و باغات و سبزی کاری استفاده می شود، نظارت داشته باشد.

\n\n

6.  از پتانسیل مروجین کشاورزی و آموزش آن ها در رابطه با بهداشت کشاورزی جهت آموزش کشاورزان شهرستان استفاده گردد.

\n\n

7.  در خصوص تایید صلاحیت عرضه کنندگان مرغ، قصابی ها، شیر و ...، ابتدا نامبردگان را به اداره دامپزشکی شهرستان جهت تاییدیه محصول ارجاع داده و سپس نسبت به صدور کارت سلامت و بازدید بهداشتی توسط مرکز بهداشت اقدام شود.

\n\n

8.  پیشنهاد گردید کلیه اقدامات انجام شده در زمینه بهداشت کشاورزی مستند سازی شده و رونوشت فعالیت های صورت گرفته جهت اطلاع  در اختیار دیگر اعضای کمیته قرار گیرد.

\n\n

9.  پیشنهاد گردید در جلسات آینده از اتحادیه های فعال در بخش کشاورزی و دامداری جهت شرکت در کمیته دعوت شود.

\n\n

10.  در خصوص بهداشت کشاورزی، تمامی کاردانان ،کارشناسان، بهورزان و پزشکان خانواده مشغول در مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی و خانه های بهداشت، آموزش های لازم توسط شبکه بهداشت و درمان برگزار گردد.

\n\n

به گزارش فکرشهر، در تعریف بهداشت کشاورزی می توان گفت: «بهداشت کشاورزی، علمی است که با شناسائی، ارزیابی و کنترل عوامل و شرایط زیان آور محیط کار و انجام مراقبت های بهداشتی و درمانی حافظ سلامتی کشاورزان باشد».

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر