سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر از ثبت حماسه زنان لرده در فهرست میراث ناملموس کشور خبر داد...
کد خبر: ۲۰۰۰۱۵۲
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۹

فکرشهر: معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر از ثبت حماسه زنان لرده در فهرست میراث ناملموس کشور خبر داد.

به گزارش فکرشهر، نصرالله ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر تصمیم بر این شد با مستند نگاری و تشکیل پرونده این حماسه در میراث ناملموس کشور به ثبت برسد که الحمدالله با حمایت‌های صورت گرفته حماسه زنان لرده در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

وی اضافه کرد: از همه کسانی که با در اختیار قرار دادن مستندات این حماسه به اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر موجب ثبت حماسه زنان لرده در فهرست میراث ناملموس کشور شدن، تقدیر و تشکر می‌کنم.

استان بوشهر در حوزه مقاومت پیشرو است

وی با بیان اینکه استان بوشهر از گذشته تا حال در حوزه مقاومت پیشرو بوده است اضافه کرد: یکی از مقاومت‌های استان بوشهر که در تاریخ ماندگار است، ولی متأسفانه کمتر به نسل جوان منتقل شده بود، مبارزات زنان لرده در روستای گیسکان در کوه‌های لرده بوده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر گفت: روایت گری خوبی در خصوص حماسه زنان لرده صورت نگرفته بود.

نبرد ریشهر و حماسه رئیسعلی ثبت می‌شوند

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر افزود: حماسه مردمان جنوب در برابر استعمار پیر از جمله نبرد ریشهر حماسه شهید رئیس‌علی دلواری در حال تکمیل پرونده و مستند نگاری آن هستیم تا این حماسه‌ها نیز در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت برسد.

وی با بیان اینکه تاریخ بوشهر از لحاظ تمدنی و فرهنگی دارای قدمتی بسیار دیرینه دارد گفت: حدود ۶۰۰۰ سال از میلاد حضرت عیسی مسیح استقرار‌های فرهنگی در شهر بوشهر داریم.

۴ قرن مقاومت و مبارزه با استعمار

ابراهیمی با بیان اینکه چهار قرن مقاومت و مبارزه با استعمار از افتخارات تاریخ بوشهر است اظهار داشت: تاریخ مبارزه با استعمار و استعمارستیزی نیز داری پیشینه طولانی در بوشهر دارد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر افزود: انگلستان چهار بار بوشهر حمله کرد و در هر حمله، مقاومت‌های جانانه‌ای از سوی بوشهری صورت گرفت.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر