دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
کد خبر: ۲۰۰۰۵۶۹
چهارشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۸

فکرشهر: براساس آمار رسمی، سالانه بیش از ۲۹۰ میلیون قطعه ماهی زینتی به کشور‌های مختلف صادر می‌کند.

به گزارش فکرشهر از ایانا، بر اساس آمار گمرک از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون ۷۳۸ تن به ارزش یک میلیون دلار صادرات ماهیان زینتی به ۸ کشور ارمنستان، پاکستان، کویت، سریلانکا، آذربایجان، عراق، بحرین و ترکیه داشته است که در ۶ ماهه نخست امسال ۲۰۳ تن به ارزش ۲۴۶ هزار دلار، سال ۱۴۰۱، ۲۸۵ تن به ارزش ۴۲۸ هزار دلار و در سال ۱۴۰۰، ۲۵۰ تن به ارزش ۴۰۰ هزار دلار بوده است.

صادرات ماهی زینتی

ماهی‌های زینتی در سراسر جهان بسیار پرطرفدار هستند؛ انواع و اقسام ماهی‌های زینتی که در آکواریوم نگهداری می‌شوند، در بازار بسیار خریدار داشته و سود خوبی را نصیب صادرکنندگان می‌کنند. ماهی‌هایی مانند جک دمپسی، ماهی تترای نئون، ماهی جنگجوی سیامی، ماهی دیسکاس، گربه ماهی کوریدوراس و… انواع مهم و پرفروشی از ماهی‌های زینتی صادراتی هستند.

ارزش افزوده بالای پرورش و صادرات ماهیان زینتی

فعالیت در زمینه پرورش و صادرات ماهی‌های زینتی در ایران، یکی از فعالیت‌های مهم تجاری در کشور ایران به حساب می‌آید که ارزش افزوده بالا در عین سرمایه گذاری پایین و اشتغال زایی مطلوب دارد.

در سال‌های اخیر، مقدار صادرات این محصولات از نظر حجمی کاهش یافته، ولی از نظر ارزش مادی پیشرفت داشته است و همین مسئله نشان‌دهنده روی آوردن تولیدکنندگان و صادرکنندگان (از محل تولید یا واردات) به گونه‌های پرارزش‌تر است.

صادرات ماهی‌های زینتی در ایران عمدتا به مقصد کشور‌های همسایه از جمله عراق و افغانستان صورت گرفته و ارز مناسبی بدین طریق به کشور وارد می‌شود.

سریلانکا پیشرفته‌ترین کشور در زمینه پرورش و صادرات انواع ماهی‌های زینتی است و بسیاری از ماهی‌های زینتی بومی این منطقه هستند. واردات برخی گونه‌های ماهی‌های زینتی در ایران نیز رواج داشته و به بازار مصرفی کشور ما عرضه می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر