سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۲۰۰۵۲۴۸
پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳

فکرشهر: رییس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم ایران) گفت: موزه‌ها باید در راستای آموزش و پژوهش گام بردارند.

به گزارش فکرشهر از مهر، میر سید احمد محیط طباطبایی ظهر چهار شنبه در حاشیه نشست با موزه‌داران استان بوشهر درباره اهمیّت آموزش و پژوهش در موزه‌ها که شعار سال جهانی موزه‌ها است، اظهار داشت: موزه یک نهاد غیر انتفایی آموزشی و پژوهشی است و این موارد جزو صفات ذاتی موزه‌هاست و با توجه به شعار سال جهانی شورای بین‌المللی موزه‌ها، باید در این راستا گام برداریم.

وی گفت: آموزش برای حفظ محیط زیست، پایداری، کنترل تغییرات اقلیمی و همچنین آموزشی که نتایج آن منجر به صلح و ارتقای حقوق انسانی می‌شود باید در موزه‌ها صورت بگیرد.

موزه‌ها باید در راستای آموزش و پژوهش گام بردارند

وی با اشاره به آزادسازی دانش و گشایش بخش‌های مخفی موزه‌ها، افزود: موزه‌ها در درون خود مفاهیم و دانش‌هایی دارند که مخاطب، ارتباطی با آن‌ها ندارند و موزه‌ها باید آن‌ها را در معرض دید و دسترس عموم قرار دهند. در این سیستم، منظور از آموزش، رایگان و عمومی شدن اطلاعات مدنظر است، چون موزه‌ها مکان آموزش غیر رسمی و عمومی در جامعه است.

محیط طباطبایی گفت: موزه برای جامعه به مثابه مادر است و همان‌طور که مادر به انتقال فرهنگ به نسل بعد نقش ایفا می‌کند، موزه‌ها نیز باید انتقال فرهنگ نسبت به جامعه را بر عهده بگیرند و مهم‌ترین مخاطب موزه‌ها کودکان هستند، زیرا نسل بعد هر جامعه‌ای همین کودکان هستند و موزه‌ای که نتواند با کودک ارتباط برقرار کند در کارکردش ناتوان شده است.

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم ایران) اضافه کرد: یکی دیگر از کارکرد‌های موزه‌ها مشارکت آزاد اطلاعات است و کار‌های مشارکتی بین موزه‌ها از ارزش بالایی برخوردار بوده و تعلیم مشارکت باید از درون موزه‌ها شروع و به جامعه تعمیم داده شود.

محیط طباطبایی تصریح کرد: از سوی دیگر باید موزه‌ها از پژوهش‌ها و نوآوری‌های علمی و صنعتی حمایت کنند، البته به شرطی که به پایداری منجر شود. منظور این حمایت‌ها، حمایت‌های کلاسیک و آکادمیک نیست و باید موزه‌‎ها در راستای آزادسازی اطلاعات و مشارکت آن با جامعه گام بردارند.

مدیر موزه تاریخ پزشکی خلیج‌فارس نیز گفت: نشست موزه‌داران استان بوشهر با حضور افراد برجسته ملی و بین‌المللی می‌تواند در پیشرفت هر چه بیشتر این نهاد‌های فرهنگی نقش مؤثری ایفا کند.

میلاد آزموده اضافه کرد: موزه تاریخ پزشکی خلیج‌فارس تنها موزه تخصصی استان بوشهر است که در کنار ایفای نقش فرهنگی خود در راستای معرفی داشته‌های تاریخ پزشکی خلیج‌فارس و کشور، تمام تلاش خود برای ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات آموزشی و پژوهشی در حوزه موزه‌داری را به کار خواهد گرفت.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر