شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: ایالات متحده بار دیگر معافیت تحریمی را که به عراق اجازه می‌دهد از ایران برق و گاز وارد کند به مدت ۱۲۰ روز تمدید کرد، اما ایران تنها می‌تواند از این منابع مالی برای خرید کالا‌های بشردوستانه استفاده کند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۲۴ اسفند ماه در کنفرانس خبری خود تصریح کرد که بر اساس شرایط این معافیت «هیچ پولی اجازه انتقال به ایران را ندارد.»...
کد خبر: ۲۰۰۵۷۶۳
شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱

فکرشهر: ایالات متحده بار دیگر معافیت تحریمی را که به عراق اجازه می‌دهد از ایران برق و گاز وارد کند به مدت ۱۲۰ روز تمدید کرد، اما ایران تنها می‌تواند از این منابع مالی برای خرید کالا‌های بشردوستانه استفاده کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۲۴ اسفند ماه در کنفرانس خبری خود تصریح کرد که بر اساس شرایط این معافیت «هیچ پولی اجازه انتقال به ایران را ندارد.»

به گزارش «فکرشهر» از انتخاب، متیو میلر اضافه کرد، تاکنون ۲۱ معافیت برای پرداخت بدهی عراق بابت واردات برق ایران صادر شده است. نخستین بار در سال ۲۰۱۸ [در دولت دونالد ترامپ]معافیت عراق از تحریم‌های بانکی ایران به اجرا گذاشته شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: «مهم است که بدانیم این پول چگونه استفاده می‌شود. اول این‌که طبق شرایط این معافیت، هیچ پولی اجازه ورود به ایران را ندارد.»

متیو میلر با تاکید بر اینکه تمام وجوه در حساب‌هایی مشخص نگهداری می‌شود، گفت که ایران تنها می‌تواند از این منابع «برای معاملات خرید دارو، مواد غذایی، تجهیزات پزشکی، محصولات کشاورزی و سایر معاملات غیرقابل تحریم استفاده کند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه تصریح کرد: «این معافیت به این دلیل است که عراق به دریافت برق از ایران ادامه دهد، اگرچه عراق در مسیر خودکفایی انرژی پیشرفت واقعی داشته است.»

در همین زمینه، واشینگتن فری‌بیکن روز چهارشنبه نوشته بود که وزارت خارجه ایالات متحده، مجوز معافیت ۱۲۰ روزه که به تهران اجازه دسترسی به حدود ۱۰ میلیارد دلار وجوه مسدود شده‌اش را می‌دهد، صادر کرده است.

طبق این گزارش، این معافیت به عراق اجازه می‌دهد تا بدهی مربوط به واردات برق از ایران را به حساب‌های بانکی متعلق به تهران در یک کشور ثالث منتقل کند.

واشینگتن فری بیکن نوشته است، تمدید معافیت تحریم‌ها، نگرانی گروهی از قانونگذاران جمهوری‌خواه را درپی داشته است.

آمریکا آخرین بار ۲۳ آبان سال جاری، معافیت عراق برای خرید برق و گاز از ایران را به مدت ۱۲۰ روز تمدید کرده بود.

عراق یک سوم برق مصرفی خود را از کشور‌های همسایه وارد می‌کند و گازی که از ایران دریافت می‌کند نیز عمدتا برای سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این کشور با کمبود شدید برق مواجه است و اخیرا نیز اعتراضات خونینی در عراق به خاطر «فساد دولتی و کیفیت پایین خدمات عمومی، خصوصا قطعی برق» اتفاق افتاد.

عراق می‌گوید حداقل دو سال زمان نیاز است تا از واردات برق و گاز ایران بی‌نیاز شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر