شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
فکرشهر: عبدالناصر همتی رئیس پیشین بانک مرکزی در کانال تلگرامی خود در واکنش به اظهارات رئیسی در دیدار مدیران رسانه‌ها نوشت: سقوط قدرت خرید مردم با داشتن رتبه اول جمع منابع نفت وگاز جهان، رفتن بیش از ۳۰ درصد مردم به زیر خط فقر، فاصله گرفتن بسیار زیاد از رقبای منطقه‌ای از نظر تولید ناخالص داخلی و قدرت اقتصادی، بدتر شدن رتبه فساد و محیط کسب وکار …کدام یک نشانگر تلاش دولت برای شکل دادن ایران قوی است؟
کد خبر: ۲۰۰۵۷۸۵
شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۳

فکرشهر: عبدالناصر همتی رئیس پیشین بانک مرکزی در کانال تلگرامی خود در واکنش به اظهارات رئیسی در دیدار مدیران رسانه‌ها نوشت: سقوط قدرت خرید مردم با داشتن رتبه اول جمع منابع نفت وگاز جهان، رفتن بیش از ۳۰ درصد مردم به زیر خط فقر، فاصله گرفتن بسیار زیاد از رقبای منطقه‌ای از نظر تولید ناخالص داخلی و قدرت اقتصادی، بدتر شدن رتبه فساد و محیط کسب وکار …کدام یک نشانگر تلاش دولت برای شکل دادن ایران قوی است؟

وی در این باره نوشت: رئیس‌جمهور در دیدار مدیران رسانه‌ها: «امروز که راهبرد دشمن ایجاد یاس در جامعه با بزرگنمایی ضعف‌ها و ترویج «نمی‌توانید» و «نمی‌شود»‌ها است، از جمله اقدامات موثر برای امیدآفرینی این است که دولت با اقدام و عمل و رسانه‌ها با قلم و بیان خود در مسیر ترویج نقاط قوت و تلاش برای رفع نقاط ضعف اقدام کنند. کار‌های دولت نشان میدهد دنبال ایران قوی است!»

اینکه راهبرد دشمنان بزرگنمایی ضعف‌ها می‌باشد شکی نیست. اما این دلیل نمی‌شود دولتی که با شعار «ما می‌توانیم» به میدان آمد و وعده‌های سنگین و مهمی در خصوص قطع ارتباط تحریم با سفره مردم، تک رقمی کردن تورم، تقویت ارزش پول ملی، ساخت سالانه یک میلیون مسکن و ازبین بردن فقر … به مردم داد، هر انتقادی از بی برنامه گی و ناتوانی دولت را به راهبرد دشمن منتسب کند.

با اقدامی به نام جراحی اقتصادی و جلوگیری از رانت ارز ترجیحی، تورم سه رقمی برای مایحتاج روزمره مردم از گوشت و مرغ و لبنیات … ایجاد کردید و مجدداً همان ارزترجیحی در یک سطح بالاتر ۲۸۵۰۰ و با اختلاف رانتی بیش از ۵۰ درصدی با نرخ ارز بازار برقرار کردید. آیا "توانستن" این بود؟

گفتین تحریم و برجام را یک دولت مقتدر می‌تواند حل بکند. نتیجه چی شد؟ دلار ۶۰ هزار تومانی و کاهش ۱۴۰ درصدی ارزش پول ملی، افزایش بیش از سه برابری قیمت سکه طلا، فروش ربع سکه بانک مرکزی با قیمتی بیشتر از ارزش تمام سکه در ابتدای دولت سیزدهم، تداوم تورم بالای ۴۰ درصدی و رشد سرسام آور قیمت مسکن و اجاره ...

شما در مورد رسانه‌ها گفتین آرزویتان این است که تیتر بزنند کار‌های دولت نشان میدهد دنبال شکل دادن ایران قوی است!

سقوط قدرت خرید مردم با داشتن رتبه اول جمع منابع نفت وگاز جهان، رفتن بیش از ۳۰ درصد مردم به زیر خط فقر، فاصله گرفتن بسیار زیاد از رقبای منطقه‌ای از نظر تولید ناخالص داخلی و قدرت اقتصادی، بدتر شدن رتبه فساد و محیط کسب وکار …کدام یک نشانگر تلاش دولت برای شکل دادن ایران قوی است؟

دولت و مجلس به رغم ادعای همدلی هنوز نتوانسته اند بعد از یکسال از پایان برنامه ششم توسعه، برنامه هفتم آنهم با آن اهداف کمی متناقض را نهایی کنند، ۵ روز مانده به پایان سال دولت هنوز نتوانسته مهمترین سند مالی سال آینده یعنی بودجه ۲۴۰۳ را نهایی کند!

اقدام و عمل دولت‌ها در نتیجه شاخص‌های کلان آن‌ها مشخص می‌شود نه در گفته‌ها و ادعا‌ها، یعنی رشد بالای اقتصاد (شما قول رشد ۸ درصد داده بودید و رشد فعلی ۴/۵ درصد هم معلوم نیست پایدار باشد، چراکه ناشی از صادرات نفت در کنار رشد منفی دو بخش اصلی اقتصاد یعنی صنعت و معدن و کشاورزی در دو فصل گذشته بود) تورم پایین، تقویت تراز مثبت تجاری غیر نفتی، تقویت ارزش پول ملی، توزیع عادلانه درآمد و کاهش فقر و افزایش رفاه مردم و سرمایه اجتماعی …شاخص‌های سنجش موفقیت دولت‌ها هستند.

بدتر شدن تراز انرژی کشور، ناترازی بیشتر صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌ای ناترازی شدید و روز افزون بانکها، کسری مداوم بودجه دولت، چاپ مداوم پول پر قدرت در کنار تصمیمات روزمره در سیاست‌های پولی و مالی نشانه‌های مهمی از بی برنامه گی و ضعف عملکرد دولت است. البته اقدامات خوبی در خصوص پروژه‌ها و سطح خرد اقتصاد کشور در حال انجام است که قابل تقدیر است، ولی هیچکدام مؤید موفقیت و پیشرفت در سطح کلان کشور که موجب شکل دادن ایران قوی باشد نیستند!

در انتها چند پیشنهاد مهم:
-برای رفع جدی تحریم‌ها روشی متفاوت از آنچه انجام دادید را پیش بگیرید.
-مسئولین غیر متخصص، بی تجربه و غیر حرفه‌ای در بخش‌های مهم خصوصا بخش اقتصاد کنار گذاشته شود.
-هزینه‌های دولت در قالب بودجه و غیر بودجه‌ای به شدت کنترل شود.
-قیمت گذاری‌های دستوری و غیر واقعی متوقف و نیز با جلوگیری از سیاست‌های کاهنده ارزش سهام، امید را به بورس برگردانید.
- تغییر ارزش پول ملی به علت تورم را بپذیرید و ارز چند نرخی که موجب رانت میشود را متوقف کنید
-تداوم ایجاد ناترازی در بانک‌ها از سوی دولت را متوقف و با یک برنامه پایدار ناترازی ان‌ها سریعا چاره جویی شود.
در خصوص پیشنهاد‌ها در روز‌های آتی بیشتر خواهم گفت.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر