چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: مدیركل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: جمعیت برخی وحوش پستاندار و نشخواركننده شاخص شامل آهو، جبیر، كل، بز، قوچ و میش دراین استان درسال گذشته نسبت به سال 93 رشد 50 درصدی داشته است.
کد خبر: ۲۲۰۲۸
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳

فکرشهر: مدیركل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: جمعیت برخی وحوش پستاندار و نشخواركننده شاخص شامل آهو، جبیر، كل، بز، قوچ و میش دراین استان درسال گذشته نسبت به سال 93 رشد 50 درصدی داشته است.

\n\n

به گزارش فکرشهر و به نقل از روابط عمومی اداره كل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، حسین دلشب افزود: این پستانداران شامل آهو، جبیر، كل و بز و قوچ و میش است كه آهوان درمنطقه حفاظت شده مند و پناهگاه حیات وحش خارگ، جبیر در محوطه 100 هكتاری پارك ملی دریایی نایبند، كل و بز و قوچ و میش در اكثر مناطق كوهستانی استان بویژه منطقه مصوب حفاظت شده كوه بیرمی، منطقه شكارممنوع كوه مند و شاهزاده ابراهیم - تنگ باهوش زیست می كنند.

\n\n

وی با اشاره به نتایج حاصل از سرشماریها در سال گذشته ادامه داد: وضعیت كنونی جمعیت نشخواركنندگان شاخص استان نسبت به سالهای قبل بسیار مطلوب و با شیب قابل ملاحظه ای افزایش داشته است طوریكه درمورد گونه آهو در منطقه مند و بویژه جزیره خارگ چالش كنونی ما نبود تناسب بین ظرفیت زیستگاه و جمعیت آهوان است.

\n\n

دلشب ادامه داد: در مناطق كوهستانی استان بوشهر نیز با توجه به پتانسیل بالای زیستگاهی جمعیت روبه رشدی را در این مناطق شاهد بوده ایم طوریكه در مجموع در سال 94 جمعیت نشخواركنندگان وحشی استان نسبت به سال 93 با رشد چشمگیر 50 درصدی روبرو بوده است.

\n\n

وی یادآورشد: این درحالی است كه در شهرستانهای دیگر از جمله گناوه، دیلم و جم كه جمعیت این وحوش با نابودی درسالهای گذشته روبرو بود، اكنون نشانه های خوبی از زیست دوباره پستانداران در آنها دیده می شود كه با توجه به شكننده بودن این زیستگاهها لزوم مشاركت عمومی در این مناطق بیش از پیش احساس می شود.

\n\n

مدیركل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: با توجه به اهمیت گونه های وحوش بعنوان شاخصهای تنوع زیستی این استان و نقش مهم آنها در زنجیره های اكولوژیك مناطق زیست محیطی، ضروری است سمن ها ،گروههای دوستدار محیط زیست و عموم مردم نیز بیش از پیش بر حفاظت و صیانت از این مواهب طبیعی همت گمارند.

\n\n

دلشب افزود: مردم و سمن ها با همكاری با محیط زیست برای ممانعت از هرگونه تخلف شكار و صید این وحوش، نقش كلیدی خود در حراست از حیات وحش استان و افزایش جمعیت این جانداران كه مقدمه ای برای افزایش شاخصهای زیبا شناختی و توریسم پایدار درمناطق استان است را ایفا كنند.

\n\n

دراستان بوشهر در مقطع زمانی حدود اسفند ماه تا اردیبهشت ماه سال بعد، زاد و ولد پستانداران شاخص صورت می گیرد و با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی این استان، آماربرداری از این حیات وحش نیز در فصل پاییز اجرا می شود.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر