دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
فکرشهر: این ترکیب یک ماده اسیدی سرطان‌زا به شمار می‌آید و از حرارت دیدن کربوهیدرات‌ها ایجاد می‌شود. آکریلامید در نان برشته، چیپس، ته‌دیگ و سوسیس برشته وجود دارد. 
کد خبر: ۲۷۳۸۱
سه‌شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۲

فکرشهر: این ترکیب یک ماده اسیدی سرطان‌زا به شمار می‌آید و از حرارت دیدن کربوهیدرات‌ها ایجاد می‌شود. آکریلامید در نان برشته، چیپس، ته‌دیگ و سوسیس برشته وجود دارد. 

\n\n

آکریل آمید یک ترکیب شیمیایی با فرمول C3H5NO است. ماده ای سفید رنگ،بلوری جامد و بی بوست که در آب و اتانول و اتر و کلروفرم حل می شود. آکریل آمید در پیش اسیدها،بازها، عامل های اکساینده، آهن و نمک های آهن، تجزیه می شود. بی گرمایش به آمونیاک تجزیه می شود و با گرمایش به منو اکسید کربن،دی اکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن تجزیه می شود. آکریل آمید را می توان از آبکافت اکریلونیتریل با نیتریل هیدراتاز آماده کرد.

\n\n

به گزارش فکرشهر از روابط عمومی بهداشت و درمان دشتستان، در صنعت براي توليد مواد پلي آكريلاميد بكار مي‌رود .. پلي آكريلاميد يكي از مواد پاك كننده ای است که براي تسهيل تصفيه آب آشاميدني و حذف مواد زايد آن بكار مي‌رود .. از پلي آكريلاميد در تهيه چسب، كاغذ، پلاستيك‌ها و مواد آرايشي نیز استفاده مي‌شود. مواد پلي آكريلاميد دارای مقدار بسیار كمي از آكريلاميد هستند . آكريلاميد در دود سيگار نيز وجود دارد و استعمال سيگار به طور قابل توجهي باعث مواجهه با آكريلاميد مي‌شود.

\n\n

اثرات آكریل آمید بر سلامتی

\n\n

این ترکیب یک ماده اسیدی سرطان‌زا به شمار می‌آید و از حرارت دیدن کربوهیدرات‌ها ایجاد می‌شود. آکریلامید در نان برشته، چیپس، ته‌دیگ و سوسیس برشته وجود دارد. تا پیش از سال ۲۰۰۲، تصور مي شد كه مواجهه با آكريل اميد عمدتاً از طريق مواجهه شغلي و نيز مصرف سيگار و تا حد كمتري از طريق مصرف آب و استفاده از وسايل آرايشي صورت مي‌گيرد. اگرچه احتمالاً آكريلاميد هميشه در غذاهاي پخته وجود داشته است ولي در سال ۲۰۰۲، در مطالعات انجام شده در سوئد براي اولين بار وجود مقادير نسبتاً زياد آكريلاميد در غذاهاي غني از كربوهيدرات مانند سيب‌زميني و محصولات غلات كه در درجه حرارت‌هاي بسيار بالا (بالاتر از 120 درجه سانتي گراد) پخته يا سرخ مي‌شوند، مشاهده شد. اين يافته از اهميت زيادي برخوردار بود، بويژه اين كه غلظت آكريلاميد در غذاها به طور قابل توجهي بيشتر از ساير مواد سرطان‌زاي شناخته شده موجود در غذاها مانند هيدروكربن‌هاي آروماتيك پلي‌سيكليك و اتيل كربامات است .بيشترين غلظت آكريلاميد در چيپس سيب‌زميني و سيب‌زميني سرخ كرده مشاهده شده است ولي در غذاهاي ديگر نيز وجود دارد. آكريلاميد در بسياري از غذاها اعم از غذاهاي تهيه شده به طور صنعتي، در مراكز تهيه غذا و در منزل وجود دارد. آكريلاميد هم در غذاهاي اصلي مانند نان و سيب‌زميني و هم در محصولات خاصي مانند چيپس، بيسكوئيت و قهوه می تواند وجود داشته باشد.

\n\n

در مورد اثر آكریلامید بر سلامت عمومی ابهامات زیادی وجود دارد. مواجهه شغلی با مقادیر بسیار زیاد آكریلامید باعث تخریب عصبی افراد شده است. در مطالعات مشاهده شده است كه آكریلامید در دوزهای بالا می تواند در حیوانات ایجاد سرطان كند. به همین دلیل محققین پیشنهاد می‌كنند كه ممکن است آكریلامید در انسانها نیز سرطان‌زا باشد.

\n\n

مكانیسم سرطان‌زایی آكریلامید در حیوانات آزمایشگاهی و انسان به خوبی مشخص نیست. در مطالعات حیوانی ارتباط مستقیم وابسته به دوز بین مواجهه با آكریلامید و سرطان در اندام‌های مختلف موش‌ها مشاهده شده است. در یك مطالعه بر روی افراد میانسال مشاهده شد كه مصرف متوسط روزانه ۸/۴ میكروگرم آكریلامید در مقایسه با مصرف متوسط روزانه ۵/۹ میكروگرم آكریلامید از طریق مواد غذایی، خطر ابتلا به سرطان سلولی كلیه را افزایش می‌دهد. به دلیل این كه مولكول آكریلامید، كوچك و هیدروفیل است، می تواند در بدن به طور غیر فعال انتشار یابد. به همین دلیل به طور تئوری تمام بافتها می توانند در معرض سرطان‌زایی آكریلامید قرار بگیرند.

\n\n

در مطالعه دیگری در زنان و مردان بزرگسال مشاهده شد كه مصرف روزانه ۱۶۰ گرم چیپس، حاوی ۱۵۷ میلی‌گرم آكریلامید، به مدت ۴ هفته، باعث افزایش معنی‌دار LDL اكسید شده، اینترلوكین ۶ با حساسیت بالا، پروتئین واكنشی C با حساسیت بالا و گاماگلوتامیل ترانسفراز و افزایش معنی دار تولید گونه‌های فعال اكسیژن توسط مونوسیت‌ها، لنفوسیت‌ها و گرانولوسیت‌ها شد. بنابراین مصرف طولانی مدت محصولات حاوی آكریلامید ممكن است بوجود آورنده حالت التهابی باشد كه عامل خطری برای آترواسكلروز است.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر