يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
به مناسبت روز جهانی قلب سالم؛
فکرشهر: آخرین یكشنبه ماه سپتامبر میلادی، هر ساله "روز جهانی قلب" نام دارد که امسال مصادف است با 4 مهر ماه 1395 البته این نامگذاری ربطی به ولنتاین ندارد، بلكه تنها به سلامت قلب می‌اندیشد...
کد خبر: ۲۷۵۴۴
شنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۸

فکرشهر: آخرین یكشنبه ماه سپتامبر میلادی، هر ساله "روز جهانی قلب" نام دارد که امسال مصادف است با 4 مهر ماه 1395 البته این نامگذاری ربطی به ولنتاین ندارد، بلكه تنها به سلامت قلب می‌اندیشد. فرقی ندارد شاعر باشید و قلب را مركز عواطف و احساسات بدانید، یا پزشك باشید و به آن به چشم تلمبه‌ای گوشتی بدون احساس ‌بنگرید، آنچه در نگاه همه مشترك است زندگی است.

\n\n

به گزارش فکرشهر از روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان، همه قلب را منشا زندگی می‌دانند و تپش‌های آن را گرامی می‌دارند. تلمبه‌ای عضلانی كه در سینه قرار دارد و بزرگی آن به اندازه مشت انسان است و وزنش كمتر از یك قوطی نوشابه كه روزانه 100 هزار بار می‌تپد و به طور مداوم در حال كار كردن و تلمبه زدن است، اما آنقدر مهم است كه نه تنها یك روز در سال، بلكه باید همه سال به آن اندیشید. 
\nقلب شما به کل بدنتان نیرو می بخشد. این نیرو به شما امکان دوست داشتن، خندیدن، شاد بودن و زندگی طولانی تر و باکیفیت تری می دهد. چند تغییر ساده روزانه کل کاری است که باید انجام دهید تا قلبتان را قوی کنید و برای حفظ سلامت آن تغییراتی ماندگار ایجاد کنید.

\n\n

\n\n

توصیه‌های زیر به شما کمک می‌کند قلبتان را از خطر محفوظ نگاه دارید:

\n\n

1-  ورزش کنید: قلب عضله‌ای است که برای حفظ کارایی‌اش در تلمبه ‌کردن خون با هر ضربان به ورزش منظم نیاز دارد. فعالیت هوازی (ایروبیک) بهترین ورزش برای قلب است. این فعالیت‌ها شامل پیاده‌روی تند، دویدن نرم، شنا، دوچرخه‌سواری و... است یا هر فعالیتی که قلب و ریه‌ها و عضلات را برای مدتی به کار گیرد.

\n\n

2- سیگار نکشید: برای حفظ سلامت قلب هرگز به سمت دخانیات نروید یا هر چه زودتر آن را ترک کنید، 

\n\n

3-  روغن جامد مصرف نکنید: روغن‌های جامد سرشار از اسیدهای چرب اشباع شده و ترانس هستند که نقش مستقیمی در افزایش بیماری‌های قلبی و عروقی دارند.

\n\n

4-  نمک را به اندازه مصرف کنید: نمک عاملی مهم در افزایش فشار خون و شیوع بیماری‌های قلبی است. مصرف نمک را محدود کنید. برای کاهش مصرف نمک توصیه می‌شود نمک را سر سفره نیاورید و از خوردن تنقلات شور مثل چیپس، پفک و خیارشور خودداری کنید.

\n\n

5- آرامش خود را حفظ کنید: زندگی سالم و دور از تنش در کنار خانواده یکی از بهترین کارها برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی است. تحقیقات نشان داده است حتی تماشای فیلم‌های شاد و آرام بخش مثلا تکه‌ای از یک فیلم بدون خشونت می‌تواند موجب کاهش فشار خون بالا و در نتیجه کاهش بیماری‌های قلبی شود.

\n\n

6- به اندازه کافی بخوابید: مقدار خواب لازم برای هر کس بستگی به سن، میزان فعالیت، سلامت و کنترل اعصاب و هیجانات وی دارد؛ ولی در هر حال، حداقل 6 تا 8 ساعت خواب در هر شبانه‌روز برای هر فرد لازم و ضروری است تا بدن بتواند فعالیت معمول خود را داشته باشد.

\n\n

7- میوه و سبزی به اندازه کافی مصرف کنید: میوه و سبزی، هم دارای ویتامین زیاد و هم فیبر بالا هستند. مصرف فیبر (الیاف گیاهی) موجود در میوه‌ها و سبزی، قند و چربی خون را کاهش می‌دهد و در کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی موثر است.

\n\n

مرکز قلب سالم با هدف پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، فعالیت خود را از مرداد ماه 95  در شهر برازجان در مرکز جامع سلامت امام سجاد (ع)، جنب بیمارستان 17 شهریور،آغاز نموده است. اندازه گیری قد، وزن، فشارخون و میزان چاقی شکمی برای افراد بالای 30 سال در این مرکز انجام می گیرد. همچنین انجام آزمایشات تشخیصی اولیه و ویزیت پزشک در این مرکز انجام می گیرد. تمامی خدمات مرکز قلب سالم رایگان می باشد.

\n

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر