يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۱۲۰۶
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰

فکرشهر: نماینده اهواز گفت: هیچ کدام از طرح های انتقال آب دارای مجوز زیست محیطی نیست.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، همایون یوسفی در همایش روز جهانی تالاب ها که 14 بهمن ماه در اهواز برگزار شد، با تاکید بر اینکه باید نسبت به مسائل زیست محیطی استان خوزستان اهتمام ویژه ای شود، اظهار کرد: محیط زیست در برنامه ششم توسعه در محوریت قرار گرفته است اما متاسفانه در نظام بودجه ریزی، سرفصل ها و ردیف های لحاظ شده برای محیط زیست چندان زیاد نیست و این موضوع، یک چالش مهم محیط زیست کشور است. در حال حاضر 12 پروژه انتقال آب از سرشاخه های مختلف رودخانه های خوزستان یا اجرایی شده و یا در حال اجرا است و یا مطالعات آن در حال انجام است. 

وی تصریح کرد: پدیده گرد و غبار و مشکلات کارون و همه همه یک حلقه مشترک دارند که آن حلقه، کمبود آب است. متاسفانه در حال حاضر 12 پروژه انتقال آب از سرشاخه های مختلف رودخانه های خوزستان یا اجرایی شده و یا در حال اجرا است و یا مطالعات آن در حال انجام است. در این پروژه ها نکته ای وجود دارد و آن این است که متاسفانه نگاه به مناطق مبدا حداقلی و نگاه به مناطق مقصد حداکثری است.

نماینده اهواز ادامه داد: در این پروژه ها به آینده مناطق مقصد نگاه هایی وجود دارد اما کمتر به آینده مناطق مبدا توجه شده است. همچنین مبنای تصمیم گیری در پروژه های انتقال آب، بر اساس مشاوره های شرکتهای مشاوره ای است که این شرکتها خود در مناطق مقصد طرح های انتقال آب مستقر هستند.

وی گفت: آورد رودخانه کارون را چیزی حدود 25 میلیارد مترمکعب برآورد کرده اند و بر اساس آن، پروژه های انتقال آب را تعریف کرده اند در صورتی که آورد حقیقی رودخانه کارون حدود 14 میلیارد مترمکعب است.

یوسفیاظهار کرد: متاسفانه برای بسیاری از پروژه های انتقال آب حتی بودجه ریزی شده است. انتقال آب تمام زیرساخت های اجتماعی و اقتصادی را از بین می برد. متاسفانه در این پروژه ها به دنبال حل این مشکل نیستیم و با اجرای این پروژه ها تنها مشکلات از یک حوزه به حوزه دیگر انتقال می یابد.

وی مشکل اصلی تالاب های خوزستان را کمبود آب دانست و عنوان کرد: مدیریت این تالاب ها و تامین حق آبه های پایین دست می تواند وضعیت تالاب ها را بهبود دهد. ما دو تقاضا برای تالاب های خوزستان داریم؛ در وهله اول خواستار تامین حق آبه تالاب هورالعظیم هستیم. طبق قانون سالانه باید یک و نیم میلیارد مترمکعب آب برای هورالعظیم تامین شود اما اکنون 900 میلیارد مترمکعب آب آن تامین می شود. همچنین خواستار این هستیم که تالاب هورالعظیم به عنوان یک سرمایه ملی در کنوانسیون رامسر ثبت شود.

یوسفی با بیان اینکه گرد و غبار دغدغه همه مردم است، تصریح کرد: پیش نویس طرح کنترل کانون های داخلی ریزگردها به وزرای مربوطه و سازمان حفاظت محیط زیست ارایه شده و انتظار داریم این طرح مشابه طرح احیای دریاچه ارومیه مورد توجه قرار گیرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر