سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
در سفر به پایتخت انرژی کشور؛
فکرشهر: وزیر نفت به همراه مدیران نفتی منطقه ویژه پارس، از فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی بازدید کرد...
کد خبر: ۳۲۱۴۴
پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۲

فکرشهر: وزیر نفت به همراه مدیران نفتی منطقه ویژه پارس، از فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی بازدید کرد.

بیژن زنگنه

به گزارش فکرشهر از مهر، بیژن نامدار زنگنه که صبح پنجشنبه برای بازدید از فازهای پارس جنوبی وارد عسلویه شده است، در اولین برنامه خود به پالایشگاه فازهای ۱۷ و ۱۸ رفت و بازدیدی از این پالایشگاه در آستانه افتتاح داشت.

وزیر نفت با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تکمیل فازهای پارس جنوبی و افزایش برداشت از این میدان مشترک، گفت: تحول بزرگی در پارس جنوبی شاهد هستیم.

بیژن نامدار زنگنه با اشاره به تحقق وعده‌های دولت برای افزایش برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی، خاطرنشان کرد: با افتتاح فازهای جدید، برداشت گاز ایران از پارس جنوبی با کشور قطر برابر خواهد شد.

وی به روند تکمیل پالایشگاه فازهای ۱۷ و ۱۸، فاز ۱۹ و فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی اشاره کرد و ادامه داد: تحول عظیمی در تکمیل این فازها شاهد هستیم.وی افزود: برخی کارهای باقیمانده برای تکمیل فازهای پارس جنوبی در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در حاشیه این بازدید اظهار داشت: خوشبختانه روند توسعه این فازها در سال گذشته به گونه‌ای بوده است که در همه بخش‌ها به‌ویژه در بخش فراساحل، رکوردهای بی نظیری محقق شده و پیشرفت‌های موجود، مطابق و یا فراتر از حد انتظار بوده است.

محمد مشکین‌فام اضافه کرد: این فازها در شرایطی تکمیل شده اند که در هر چهار حوزه سکوها، حفاری، خطوط لوله و پالایشگاه خشکی، پیشرفت‌های واقعی صورت گرفته و گواه آن نیز میزان تولید گازی است که در مدت یکسال اخیر به ظرفیت تولیدات پارس جنوبی افزوده شده است.

هم اکنون از فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی به طور میانگین روزانه ۴۶ میلیون متر مکعب گاز شیرین به شبکه سراسری تزریق می‌شود؛ برای سکوهای فاز ۱۷ و ۱۸، ۴۴ حلقه چاه حفر شده است. ۲ سکوی اصلی از سوی شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و ٢ سکوی اقماری از سوی شرکت ایزوایکو ساخته شده و هر سکو ۲۸.۳ میلیون متر مکعب گاز برداشت می‎کند.

از اوایل اسفند عملیات تولید گاز از سکوی اقماری ١٧B، آخرین سکوی طرح توسعه فازهای ١٧ و ١٨ با ظرفیت برداشت ۵۰٠ میلیون فوت مکعب گاز، آغاز شده تا هر چهار سکوی این فازها در مجموع حدود ٢ میلیارد فوت مکعب گاز تولید و از طریق خطوط لوله دریایی به پالایشگاه خشکی این طرح ارسال کنند.

بازدید از پالایشگاه‌های خشکی فازهای ١٧ و ١٨، ٢٠ و ٢١ و ١٩ پارس جنوبی و همچنین تاسیسات استحصال اتان فاز ١٢ پارس جنوبی و برخی از طرح‌های پتروشیمی واقع در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از برنامه‌های سفر وزیر نفت بوده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر