سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۵۰۱۴
سه‌شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۱

فکرشهر: معاون فنی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان بوشهر بر لزوم تلاش مضاعف برای جلوگیری از بیابانی شدن مراتع استان بوشهر تاکید کرد.

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، مهدی کریمی صبح سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استان بوشهر بیش از ۳۳۰ هزار هکتار بیابان دارد که برنامه‌ها و تلاش‌های مضاعفی در راستای کاهش این سطح از بیابان در حال انجام است.

وی افزود: خشکسالی و گرمای شدید تابستان مراتع استان را آسیب‌پذیرتر کرده است و ضمن هشدارهایی که نسبت به پیشرفت بیابانی شدن اراضی وجود دارد، کاهش سطح بیابان‌های استان و احیای آنها به طرق مختلف همواره یکی از برنامه‌های مهم این معاونت بوده است.

کریمی ادامه داد: در سال گذشته ۹۰ هکتار از اراضی بیابانی استان را نهال‌کاری کردیم و همکاران ما در تابستان گرم و کم آب جاری با تلاش مضاعف و تکنیک‌های خاصی که نیاز هست از نهال‌های جوان کاشته شده مراقبت می‌کنند تا به پاییز برسند.

وی عملیات بیابان‌زدایی در استان بوشهر را بسیار سخت و پرهزینه دانست و اظهار داشت: تنها در چند سال گذشته به دلیل کمبود آب، با روش‌های مالچ‌پاشی، بوته‌کاری، احداث بادشکن زنده و غیرزنده مانع از پیشروی بیش از ۳۰ هکتار از بیابان‌های استان شدیم.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر تصریح کرد: عملیات کنترل هرز آب نیز در راستای بیابان زدایی در سطح ۴۰ هکتار از اراضی استان بوشهر در سال گذشته انجام شده است.

کریمی ادامه داد: با همه تلاش هایی که در راستای بیابان زدایی استان صورت گرفته است اکنون نزدیک به ۲ هزارهکتار تپه‌های ماسه‌ای در بیابان‌های استان بوشهر وجود دارد که ۱۶ کانون بحران فرسایش بادی را به خود اختصاص داده است.

وی از همه مسئولین و مقامات استان ودستگاه‌های مرتبط خواست تا تخصیص اعتبارات در بخش های مختلف منابع طبیعی و آبخیزداری استان را جدی تر دنبال کنند و در این بخش بعنوان همیار و بازویی توانمند ، به زنده ماندن وپویایی اراضی و مراتع موجود در استان کمک کنند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان بوشهر در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به پدیده گردوغبار و توسعه بیابان در کشورنیز گفت: اکنون این مسئله بعنوان یک دغدغه ملی در سطح کشور مطرح است و نمی توان غافل از ۳۲ میلیون هکتار اراضی بیابانی درکشور شد.

وی ابراز امیدواری کرد: کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار که با حضور ۳۱ کشور جهان در تهران در حال برگزاری است نقطه عطفی در حل بحران های موجود در این حوزه باشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر