چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در پاسخ به «فکرشهر»:
فکرشهر: قرار نیست در هر شهرستان یک نمایشگاه دایمی بزنیم/ تلاش برای ثبت جهانی خرمای دشتستان/ ایجاد 7 هزار شغل در سال جاری/ کشف معدن بیتومین و فسفات در دشتستان و دشتی/ رتبه ی نخست استان بوشهر در میزان سرمایه گذاری...
کد خبر: ۳۵۰۶۶
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷

فکرشهر: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر می گوید اولویت این است که محیط زیست حفظ شود و واحد های صنعتی باید قبل از اخذ پروانه، مجوز زیست محیطی بگیرند.

پتروشیمی دشتستان هنوز مجوز زیست محیطی ندارد

به گزارش فکرشهر، سید حسین حسینی‌محمدی در نشست خبری با بیان مطلب فوق افزود: در اجرای طرح های صنعتی گرفتن مجوز زیست محیطی در اولویت نخست قرار دارد و با توجه به این که محور فعالیت منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر، نفت، گاز و پتروشیمی است، طرح جامع آن نهایی شده و صدور مجوز زیست محیطی آن در دست بررسی است.

وی پیرامون پتروشیمی دشتستان نیز گفت: پلی استال دشتستان هنوز مجوز زیست محیطی نگرفته است در این ارتباط، شرکت مشاور طرح به زودی برای بررسی شرایط زیست محیطی و بررسی و ارزیابی محل، به استان بوشهر سفر می کند.

زیرساخت های لازم برای خروج صنوف آلاینده فراهم نشده

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در پاسخ به سوال «فکرشهر» مبنی بر طرح خروج صنوف آلاینده از شهرها نیز اظهارداشت: در بحث خروج صنوف آلاینده، زیرساخت ها خیلی مهم است. شناسایی و مطالعه محل و تامین زیرساخت ها باید توسط دستگاه های خدمات رسان شهری فراهم شود تا افراد بتوانند آن جا سرمایه گذاری کنند.

وی توضیح داد: در تمام استان، بنا به مشکلاتی که بوده، هنوز کارهای زیرسازی انجام نشده تا ما بتوانیم صنوف را منتقل کنیم و تنها شهرستان دیلم، یک مرحله جلوتر از سایر شهرستان هاست؛ زمین مشخص شده و زیرسازی هم انجام شده و استانداری نیز برخی از منابع مورد نیاز آب و برق را تامین کرده است.

حسینی محمدی افزود: شهرک های صنعتی برای پذیرش صنایع بزرگی مثل جوشکاری، چوب بری و سنگ بری اعلام آمادگی کرده اند ولی ابتدا باید شرایط تشویقی ایجاد شود و واحدهایی منتقل شوند تا برای واحدهای آلاینده ای که نمی روند، از روش های دیگری کار را دنبال کرد و قطعا بخشی از آن، نیازمند بسترهاست اما برای واحدهای جدید دیگری که ایجاد می شود، الزامات محیط زیستی رعایت می شود و واحدهایی هم بوده که مجوز صادر نشده است.

افزایش فعالیت در شهرک های صنعتی

وی در پاسخ به سوال دیگر «فکرشهر» پیرامون میزان فعال شدن شهرک های صنعتی در دشتستان نیز گفت: در سال قبل، میزان مصرف برق در شهرک های صنعتی حدود 20 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایش داشته و تعدادی از واحدها نیز تسهیلات رونق گرفته و دو شیفته و حتی برخی سه شیفته شده اند و شهرک های صنعتی دشتستان نیز آن واحد هایی که مراجعه کرده اند، تسهیلات گرفته اند؛ نکته این است که خود سرمایه گذاران باید مراجعه داشته باشند.

قرار نیست در هر شهرستان یک نمایشگاه دایمی بزنیم

حسینی محمدی در پاسخ به سوالی پیرامون ایجاد نمایشگاه دایمی در شهر برازجان نیز ابرازداشت: نمایشگاه دایمی اول قرار بود در 8 نقطه ی کشور ایجاد شود و بعد مقرر شد در تمام مراکز استان ها دایر شود و قطعا این نمایشگاه ها، نمایشگاه های تخصصی برای معرفی تولیدات و اخرین تکنولوژی و توانمندی های واحد های صنعتی کشور هستند و این که ما بخواهیم در هر شهرستان نمایشگاه دایر کنیم، قطعا توجیه اقتصادی و مالی ندارد و سیاست وزارت صنعت و معدن برگزاری نمایشگاه تخصصی در سایت های تخصصی است.

او اضافه کرد: فقط استثنائا در عسلویه هم نمایشگاه برگزار می شود چرا که قطب انرژی و تخصصی نفت و گاز است.پ

تلاش برای ثبت جهانی خرمای دشتستان

وی در بخش دیگری از سخنان به خوشه ی خرما در استان اشاره کرد و گفت: طرح خوشه ی خرمای استان، برای کل کشور الگو شده و ما امسال، خرمای کبکاب دشتستان را ثبت ملی کردیم و در تلاشیم تا این محصول را به نام دشتستان و استان بوشهر به ثبت جهانی برسانیم.

ایجاد 7 هزار شغل در سال جاری

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر پیرامون میزان اشتغال این سازمان نیز گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده و با راه‌‌اندازی و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی، امسال ۷ هزار فرصت شعلی در بخش صنعت، معدن و اصناف استان بوشهر ایجاد می‌شود.

به گزارش فکرشهر، سید حسین حسینی‌محمدی، با بیان اینکه بخش صنعت و معدن نقش مهمی در تولید ناخالص ملی دارد، اظهار داشت: این عرصه بیش از 40 درصد تولید ناخالص ملی را در بر می‌گیرد.

 وی با اشاره به رونق تولید واحدهای تولیدی صنعتی استان بوشهر خاطر نشان کرد: 373 بنگاه اقتصادی در سامانه بهین یاب ثبت نام کردند که 174 واحد آن برای دریافت تسهیلات به بانک‌های مختلف معرفی و 132 واحد موفق به دریافت تسهیلات شدند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر با بیان اینکه 87 میلیارد تومان به واحدهای صنعتی و تولیدی استان بوشهر پرداخت شد افزود: این تسهیلات با تصویب در کارگروه تسهیل ورفع موانع تولید استان بوشهربه این واحدها برای رفع مشکل پرداخت شد و علاوه بر آن 77 میلیارد تومان دیگر به صورت مستقیم  از سوی بانک‌ها به بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی این استان پرداخت شد.

حسینی‌محمدی با بیان اینکه در مجموع سال قبل 158 میلیارد تومان برای رفع مشکلات بنگاه‌های تولیدی استان بوشهر پرداخت شد خاطر نشان کرد: سامانه بهین یاب امسال برای رفع موانع تولید در بخش صنعت و معدن فعال شده که تکمیل واحدهای بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی در اولویت دریافت تسهیلات قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه برآورد ایجاد فرصت شغلی در استان بوشهر در بخش صنعت و معدن 7 هزار  نفر است تصریح کرد: بر‌اساس برنامه‌ریزی انجام شده و با راه‌‌اندازی و افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی، امسال 7 هزار فرصت شعلی در بخش صنعت، معدن و اصناف استان بوشهر ایجاد می‌شود.


 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر  از راه‌اندازی بخش تحقیق و توسعه مراکز تولیدی و صنعتی استان بوشهر خبرداد و گفت: تا قبل از سال 1395 حدود 13 واحد تولیدی استان بوشهر به بخش تحقیق و توسعه مجهز شده بود که اکنون با افزایش 70 درصدی 23 واحد صنعتی و تولیدی به این مهم مجهز شده است.

حسینی‌محمدی با اشاره به اینکه به بخش آموزش و مهارت‌افزایی توجه ویژه شده است خاطر نشان کرد: سال قبل 53 هزار نفر ساعت آموزش و مهارت‌افزایی برای بنگاه‌های صنعتی، معدنی، تجاری و صنفی ارائه شد و این در حالی است که در 2 سال گذشته 133 هزار نفر ساعت آموزش موفق به شرکت در کارگاه‌های آموزشی شوند.

کشف معدن بیتومین و فسفات در دشتستان و دشتی

وی از اجرای طرح اکتشافی مواد معدنی بیتومین و فسفات در معادن استان بوشهر خبرداد و افزود: طرح مطالعاتی اکتشاف مواد معدنی در استان بوشهر برای نخستین بار انجام می‌شود که  این پروژه اکتشافی و مطالعاتی در معادن بیتومین و فسفات در شهرستان‌های دشتی و دشتستان اجرایی شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر  با بیان اینکه 243 فقره جواز تاسیس واحد تولیدی صنعتی صادر شده است گفت:  این جوازهای تاسیس با پیش بینی سرمایه‌گذاری 12 هزار میلیارد ریال و 6 هزار و 200 فرصت شغلی صادر شده است.

حسینی‌محمدی با بیان اینکه بین 15 تا 20 درصد جوازهای تاسیس واحدهای تولیدی منجر به صدور پروانه بهره‌برداری می‌شود افزود: سال گذشته 95 واحد صنعتی و تولیدی استان بوشهر موفق به دریافت پروانه بهره‌برداری شدند که در این 45 واحد تولیدی صنعتی 5 هزار و 712 میلیارد ریال سرمایه‌‌گذاری شده است.

رتبه ی نخست استان بوشهر در میزان سرمایه گذاری

وی با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر سال قبل در میزان سرمایه‌گذاری رتبه نخست کشوری بدست آورد خاطر نشان کرد: این سازمان در حوزه سرمایه‌گذاری رتبه 25 و فرصت شغلی رتبه 22 در بین سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت کسب کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر با اشاره به صدور جواز تاسیس در سه ماه نخست امسال بیان کرد: در این بازه زمانی 48 فقره جواز تاسیس  واحد صنعتی و تولیدی در استان بوشهر با پیش بینی سرمایه‌‌گذاری 46 هزار و 131 میلیارد ریال و 1794 فرصت شغلی صادر شده است.

حسینی محمدی تصریح کرد: در سه ماه نخست امسال 5 فقره پروانه بهره‌برداری واحد تولیدی و صنعتی در استان بوشهر با سرمایه‌گذاری 27 میلیارد ریال و 29 نفر اشتغال صادر شده و این در حالی است که کارخانه سیمان دشتی و بزرگترین واحد متانول جهان در نیمه نخست امسال در استان بوشهر افتتاح می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر