چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۳۵۲۸۰
سه‌شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲

فکرشهر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: طرح پهنه بندی به عنوان بخشی از نظام نوین ترویج کشاورزی در 116 پهنه این استان در دست اجراست.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، محمد تقی منوچهری افزود: در اجرای این طرح کارشناسان خبره 20 مرکز مصوب و 10 مرکز غیر مصوب خدمات کشاورزی فعال هستند و همه روستاهای دارای سکنه و واجد فعالیت کشاورزی استان را شناسایی می کنند.

وی اضافه کرد: هدف از اجرای طرح پهنه بندی، تبدیل کشاورزی سنتی به کشاورزی علمی و انتقال یافته های نوین و تکنولوژی جدید به مزرعه هاست.

منوچهری اظهار کرد: هر پهنه شامل تعدادی روستاست که مدیریت آنها برعهده کارشناسان بخش کشاورزی است.

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: طرح نظام نوین ترویج از هفدهم شهریور سال گذشته با ابلاغ مقام عالی وزارت براساس چهار محور ابلاغ شد.

رضا حسین پور افزود: این محورها شامل پهنه بندی عرصه های تولیدی بین کارشناسان مستقر در مراکز جهاد کشاورزی، ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی با هدف روان سازی و سرعت بخشی در ارتباط با بهره برداران، راه اندازی سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی به منظورجمع آوری آمار و اطلاعات پایه ای بخش کشاورزی و نظام مدیریت دانش و اطلاعات به منظورعلمی سازی کشاورزی با انتقال یافته های تحقیقاتی و علمی به عرصه های تولیدی است.

وی اضافه کرد: در این طرح خدمات رسانی و خدمات مشاوره ای اجرایی و تخصصی این روستاها با مسئولیت و پیگیری مروجان پهنه عملیاتی می شود.

حسین پور از مهمترین دستاوردهای اجرای طرح پهنه بندی در استان بوشهر را تقویت ارتباط بهره برداران با کارشناسان، احیای مراکز جهاد کشاورزی دهستانها، تقویت ارتباط محقق، مروج و بهره بردار، کمک به برگزاری برنامه های آموزشی و اجرایی در سطح روستاها، همکاری با بخشهای
تخصصی در انجام ماموریت ها، جمع آوری آمار و اطلاعات پایه ای و تهیه بانک اطلاعاتی، همکاری در ارتقای شاخصه های تاثیرگذاری از جمله بهره وری آب، مصرف بهینه سموم و نهاده های کشاورزی و اثربخشی فعالیت های آموزشی عنوان کرد.

وی با اشاره به روند مطلوب ارزیابی جهاد کشاورزی از پیشرفت طرح پهنه بندی در استان بوشهرگفت: هرچند تا رسیدن به اهداف نهایی طرح فاصله داریم ولی تلاش می شود با رفع چالش ها به اهداف از پیش تعیین شده طرح برسیم.

حسین پور، مهمترین چالش های طرح پهنه بندی در استان بوشهر را کمبود امکانات پشتیبانی، نیروهای متخصص در بعضی از حوزه ها، فاصله بعضی از حوزه ها تا مراکز جهاد کشاورزی، خشکسالی و شرایط جوی عنوان کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر