جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
«فکرشهر» بررسی می کند/ پتروشیمی دشتستان؛ خدمت یا خیانت؟ (6)
فکرشهر: انتقال این واحد ها به جایی دیگر که در کنار استفاده از آب شیرین سد رییسعلی دلواری، برای انتقال محصولات به دریا هم نزدیک تر باشد و در آینده شاید و تنها شاید، برخی علم استقلالش را نیز علم کنند؛ چرا که که اگر این صنعت به آن جا رود هم...
کد خبر: ۳۶۰۸۱
چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶

فکرشهر: در پی اعتراض مردم، فعالان زیست محیطی و فعالان مدنی و عدم کلنگ زنی پتروشیمی دشتستان، مباحث زیادی مطرح شد و موافقان و مخالفان مسایلی مطرح کردند. در این میان دو امام جمعه ی سعدآباد و آبپخش نیز نظرات خود را مطرح کردند.

و اما واکنش مسوولان...

آقایان مسئولین استان! شما اشتباه کردید
همانطور که وزیر صنعت خواسته بود، امام جمعه ی آبپخش موضوع را در خطبه های نماز جمعه بررسی کرد و گفت: «بحث ما در مورد پتروشیمی شهرستان دشتستان است که قرار در منطقه آب پخش عملیاتی شود. مسئولین استان روزی را برای کلنگ زنی پتروشیمی قرار دادند. وزیر هم آمد اما با توجه به اعتراضاتی که وجود داشت، کلنگ بر زمین زده نشد. چند مطلب را عرض می کنم. اول این که، آقایان مسئولین استان! شما اشتباه کردید که یک وزیر نظام جمهوری اسلامی را بیاورید و به عنوان اینکه یک طرح را می خواهد کلنگ بزند با توجه به اینکه شما مسئولین در جریان این اعتراضات بودید و اطلاع کافی هم داشتید. این به نفع نظام نبود. یکی از عواقب این اقدام، ایجاد دو دستگی بود که بین مردم بوجود آوردید.
مسئولین استان! شما جوانب را باید می دیدید. شما نباید اینطوری وزیر نظام مقدس جمهوری اسلامی را وارد می کردید. شما نباید این اشتباه بزرگ را می کردید. اگر بگویید که در جریان اعتراضات مردمی نبوده اید، که درست نیست.»

حجت الاسلام خداداد رضایی با اشاره به بحث جانمایی پتروشیمی و زمان یک سال و نیمه ی اعتراضی اهالی منطقه، ادامه داد: «بیش از یک و نیم سال از جریان پتروشیمی می گذرد. حتما به اطلاع شما مسئولین رسانیده اند که بسیاری از مردم و کشاورزان معترضند. بسیاری از اقشار مختلف مردم معترضند. فکر نکنید کسی در میان مردم مخالف پیشرفت منطقه است. هیچ آبپخشی از هیچ طیف و جناحی مخالف پیشرفت منطقه نیست. شما مسئولین چرا در میان خود این مشکل را حل نکردید؟ مسئول محیط زیست استان می گوید ما طرح پتروشیمی را فرستاده ایم مرکز و منتظر جواب هستیم. مدیر آب استان می گوید ما فقط می توانیم آب مورد نیاز این طرح را از طریق دریا تامین کنیم. مدیران کل محیط زیست استان و مرکز گفته اند که این طرح نیاز به بررسی دارد. اگر کشاورزان مشکل آب را مطرح می کنند، در واقع موضوع زندگی مردم است. نخیلات تمام زندگی مردم است. کارشناسان مربوطه اظهار نظر کنند و مردم را توجیه کنند. طرحی که اینگونه وضعیتی دارد، چرا باید دست وزیر را بگیرید بیایید برای کلنگ زنی؟ چرا تهدید می کنید که اگر مخالفت کنید و نپذیرید، می بریم جای دیگر...؟! اگر مضر است برای همه مضر است.
وی با اشاره به سخن وزیر که گفته بود امام جمعه دیدگاه مردم را اعلام کنند، اضافه کرد: «کارشناسان مربوطه باید بیایند و موضوع را بررسی کنند و تحقیق نمایند و مردم را قانع کنند. مردم باید توجیه شوند. اگر منطقه فعلی از نظر کارشناسی مناسب نیست، منطقه ی روستای بند محمد عبداله بهترین نقطه برای احداث پتروشیمی است.»

ما چنین صنعتی را نمی خواهیم
حجت الاسلام کشاورز، امام جمعه ی سعدآباد هم در این باره سخنان جالبی مطرح کرده است و در خطبه ها گفته است: «پیرامون عدم کلنگ زنی پتروشیمی دشتستان نظر خود و مردم بخش سعدآباد این است و به نمایندگی از آنها اعلام می کنم. صنعت و اشتغال می خواهیم و این مسئله بسیار روشن است، دوستدار توسعه و پیشرفت هستیم و هیچ عاقلی از آن طفره نمی رود، اما به قیمت نابودی شهر و دیارمان و کشاورزی و طبیعت هرگز.
ما چنین صنعتی را نمی خواهیم.
باید با حضور مسئولین ارشد استان و شهرستان، نماینده مردم دشتستان و نمایندگان شهرهای سعدآباد و آب پخش و نمایندگان مردم و شوراها و همچنین شهرهای دیگر نظیر وحدتیه و شبانکاره، جلسه ای برگزار و پس از تاییدیه مسئولین محیط زیست کشور و تایید اینکه زیانی برای مردم و کشاورزی و طبیعت ندارد، به اجرا درآید. اما اینکه در فضای مجازی برخی ها عنوان می کنند که کسانی که مانع کلنگ زنی شدند، مخالف توسعه و علم و دانش هستند، حرفی منطقی نیست.» 

خدمت یا خیانت؟

به گزارش فکرشهر، در حالی که امامان جمعه آبپخش و سعدآباد، متفق القول با فعالان اجتماعی و زیست محیطی می گویند که با طرح مخالف نیستند و فقط باید الزامات زیست محیطی آن انجام شود، هیچ مسوول دیگری واکنشی به آن چه هست و آن چه روی داده، نشان نداده است، جز استاندار بوشهر که گفته اگر نمی خواهید می بریمش جای دیگر!! گویی از قبل هم منتظر این اتفاق بوده اند چرا که می گویند جاهای دیگر به ما زمین هم می دهند!!

به نظر می رسد مسوولین محترم استان بوشهر، از این همه دو دستگی و اختلافات ایجاد شده بین شهروندان یک شهر و حتی بین شهرهای مختلف شهرستان دشتستان، بی اطلاعند! مشخص نیست واقعا این مسوولین از جمله مسوولین استانداری، چرا و با چه انگیزه ای با وجودی که از اعتراضات مردمی اطلاع داشته اند، دست وزیر را گرفته و به منطه برده اند؟! این عمل آن ها در کنار مباحث سودمندی که پیرامون فعالیت مدنی و باز شدن فضای مثبت اعتراضی مطرح می شود، چیزی جز ایجاد ناامنی برای سرمایه گذاران داشته؟ مجموعه ی استانداری با این مخفی کاری ها و برنامه های پشت پرده ی خود، می خواست چه چیزی را ثابت کند؟ آیا به واقع به دنیال ایجاد یک طرح پتروشیمی و اشتغالزایی برای دشتستان بوده اند؟ اگر چنین است پس چرا قبل از ایجاد این رخداد، مسایل را حل نکردند و برای مردم توضیحات پر طمطراق خود را نگفتند که طرحمان فلان و بهمان است و آلودگی ندارد و آب نمی خواهد و امثالهم که البته فقط در حد طرح روی کاغذ است؛ چون به گفته ی همان مسوولین، این طرح پلی استال، برای نخستین بار است که در ایران و حتی خاورمیانه اجرا می شود و بعید نیست که غیر از آن چه باشد که روی کاغذ آمده؛ آن هم در حالی که تجربیات قبلی طرح های نو در منطقه همواره غیر از آن چیزی بوده که در تئوری داشته اند!! خیلی آلاینده تر و مضرتر و با بهره وری کم تر!!

مسوولین استان بوشهر در حالی برای کلنگ زنی طرحی پر از ابهام و اما  واگر برای مردم رفتند که از روزها قبل، اعتراضات مردمی تدارک دیده شده بود و همگان می دانستند که کلنگ طرح به زمین نمی رسد؛ آیا تنها مسوولین از این موضوع بی اطلاع بودند؟ اگر می دانستند چرا چیزی نگفتند و اگر نمی دانستند چرا اکنون دیگران را با دانایی خود سرزنش می کنند؟ اگر این پتروشیمی برای دشتستان بوده، چرا شهرهای خواهان این طرح، که بلافاصله پس از اعتراضات مردمی نامه های خود را برای گرفتن طرح ارسال کردند، گویی از قبل از همه چیز اطلاع داشته و آماده بوده اند، خودشان را شهر شبانکاره استان بوشهر و جدیدا هم سعدآباد استان بوشهرمعرفی می کند و نه دشتستان! در برخی تصاویر ثبت شده از محل کلنگ زنی، خنده های فتاحانه ی برخی مسوولین دشتستانی را در کنار نگاه و چهره ی مغموم فرماندار غیر دشتستانی شهرستان دیده می شود، گویی تنها فرد شکست خورده ی جمع، وی بوده و سایر مسوولین خوشحال از اجرای نقشه ی خود به نظر می رسند!!

مباحث مطرح شده پیرامون پتروشیمی دشتستان در سال ها و به خصوص ماه های گذشته به هر شکلی که بررسی شود، عدم شفافیت مسوولین امر در این قضیه را نشان می دهد؛ مباحثی که در وهله ی اول متوجه ی نماینده ی دولت تدبیر و امید در استان است و این نکته را به ذهن متبادر می سازد که وی چقدر در جریان امور بوده و یا با داشتن اطلاعات کامل، خبرها را غیرشفاف و تا حدودی نادرست منتشر و وعده ها را اعلام داشته است؛ حتی اگر قصد داشته از اعتراضات و مشکلات بعدی در دولت جلوگیری نماید نیز چندان مقبول به نظر نمی رسد که با افکار، احساسات و آینده ی مردم یک منطقه از استان بازی شود!

 و در انتها، این سوال مطرح می شود که آیا با مجموع این اتفاقات، برخی می توانند این گمانه زنی را داشته باشند که شاید همه ی این مخفی کاری ها و اتفاقات و حتی برخی اعتراضات و کمپین ها ـ برخی از آن ها و نه همه که با وجدان و دوستداری محیط زیست انجام شده ـ نقشه ای از پیش تعیین شده بوده برای ناامن نشان دادن منطقه برای سرمایه گذاری و انتقال این واحد ها به جایی دیگر که در کنار استفاده از آب شیرین سد رییسعلی دلواری، برای انتقال محصولات به دریا هم نزدیک تر باشد و در آینده شاید و تنها شاید، برخی علم استقلالش را نیز علم کنند؛ چرا که که اگر این صنعت به آن جا رود هم همین عوارض و مشکلات آب و خاک و کشاورزی را خواهد داشت و ارزیابی های آبی و زیست محیطی اش هم همچنان در ابهام خواهد بود. طرحی که با وجود این همه تفصیل و تحلیل، تا صادر نشدن مجوز زیست محیطی اش در گرو پاسخ به این سوال می ماند که آیا این طرح یک خدمت است یا خیانت؟

هرچند نگارنده، همانطور که در گزارشی مفصل در شماره ی 11 هفته نامه با عنوان «استان بوشهر غیر قابل سکونت خواهد شد؟» به این موضوع پرداخت و با بررسی عوامل مختلف و نظرات کارشناسان، بر این نکته تاکید کرد که اگر قرار باشد تنها یک جا در استان بوشهر در امنیت بیشتری باشد و با وجود این صنایع عظیم نفت و گاز در شمال و جنوب استان و نیروگاه های اتمی در مرکز استان، غیر قابل سکونت نشده و محلی برای گریز و زندگی افراد باشد، همین دشتستان است.

مطالب مرتبط

از تاریخچه پتروشیمی تا سوالات مخالفان و موافقان و سخنان جالب آقای وزیر

ماجرای زمین پتروشیمی دشتستان، چیست؟

آنچه باید درباره آلودگی هوا، آب و پساب پتروشیمی دشتستان بدانیم

پتروشیمی دشتستان مجوز زیست محیطی دارد یا ندارد؟

پتروشیمی پلی استال دشتستان چیست؟

پرده ی آخر

نظرات بینندگان
قدردان
|
-
|
پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲
خیلی گزارش خوبی بود. متشکرم
شهروند
|
-
|
پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲
احسنت
ناشناس
|
-
|
پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳
خدمت و خیانت با هم قاطی شده بخاطر پتروشیمی
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر