شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۴۵۳۷۰
سه‌شنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴

فکرشهر: دکتر محمود عزیزی بازیگر، نویسنده و کارگردان پیشکسوت در خصوص کسر مبلغی از قراردادهای هنری هنرمندان گفت: کسر مبلغی از قراردادهای هنری به بهانه بیمه در رابطه با هنرمندانی که درآمد مستمر و مشخصی ندارند، کار بسیار عبثی است و باید پرسید، تاکنون چه تأمین اجتماعی برای هنرمندان در کشور وجود داشته است؟

به گزارش فکرشهر، عزیزی در گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان اینکه مسئولان ذیربط به جای دنبال کردن امور کاری مربوط به هنرمندان احتمالاً مشغول امور مهم‌تری هستند، ادامه داد: در جلسه این هفته هنرمندان پیشکسوت مقام محترم وزیر کار وعده حضور داده‌اند که البته چندان امیدوار نیستیم در این جمع حاضر شوند. اما در هر حال هیأت دولت باید این وضعیت را مشخص کند. هنرمندانی که کار تئاتر می‌کنند، متن می‌نویسند یا ترجمه می‌کنند، شرایط مستمر و درآمد مشخصی ندارند؛ ممکن است در این میان تنها تعداد انگشت‌شماری از هنرمندان درآمدهای تضمین شده یا بالایی داشته باشند اما بسیاری‌شان چنین شرایطی ندارند.

او تصریح کرد: متأسفانه جزو کشورهایی هستیم که قانون شهروندی در آن مطرح شده است اما حتی اندازه بنگلادش هم از این حقوق بهره‌مند نیستیم. من از وزیر محترم کار می‌خواهم که بیاید و ببیند مشکل هنرمند و کار هنری چیست و کجاست؛ ما هنرمندان این توقع بجا را از وزیر داریم.

این هنرمند پیشکسوت اظهار داشت: نگاه تأمین اجتماعی به هنرمندان حتی به اندازه کارگران هم به لحاظ بیمه و مستمری نیست، به طور نمونه یک هنرمند نقاش سالی یک یا حداکثر چند اثر می‌فروشد و کل امور سالانه‌اش از این طریق تأمین می‌شود، حالا باید بابت فروش اثر درصدی را به سازمان تأمین اجتماعی بپردازد. در این سال‌ها هنرمندان از کدام تأمین اجتماعی بهره‌مند بودند که حالا در حساب درآمدی این سازمان شمرده شده‌اند. وی تأکید کرد: اینکه تا امروز این مشکل حل نشده نشانه «همراه نبودن مسئولان» بوده، وگرنه موضوع بسیارساده‌ای است. نگاه درآمدی به حوزه هنر و آموزش، خروجی اسفباری خواهد داشت که امروز بعضاً در مسائل اجتماعی جامعه شاهد آن هستیم.

بنا بر این گزارش، پیش از این حمیدرضا نوربخش - مدیرعامل خانه موسیقی و مدیر جشنواره موسیقی فجر - از اقدام سازمان تأمین اجتماعی در راستای کسر مبالغی از قراردادهای هنرمندان گله کرده و گفته بود: «حدود دو سال پیش، ما به طور ناگهانی با پدیده‌ای مواجه شدیم که برای همه جامعه هنری و هنرمندان شوک‌آور بود. ما یک‌باره دیدیم که در قراردادها اعداد عجیب و غریبی به‌نام بیمه اضافه شده است که درصد بهت‌آوری دارد.»

او با بیان اینکه این مبلغ بین ۱۶ تا ۴۰ درصد قرارداد هنرمندان است، اظهار کرده بود «از آن زمان تا امروز این طرح اجرا شده و مسئولان تأمین اجتماعی نیز بر اجرای آن مصر هستند اما مسأله اینجاست که هیچ توجیه و تشریح وضعیتی برای این مبالغ ارائه نمی‌شود تا هنرمند بداند که این اعداد را برای چه چیزی پرداخت می‌کند و ما به ازای آن چه خدماتی از سوی سازمان تأمین اجتماعی به آنان ارائه می‌شود.»

نوربخش همچنین گفته بود «هنرمندی که قرار است دو ساعت برنامه‌ای را روی سن اجرا کند و برود چرا به این بیمه نیاز دارد؟ این در حالی است که همه هنرمندان ما در مراکز مختلفی مانند مؤسسات آموزشی، فرهنگی و هنری خود یا زیرمجموعه صندوق اعتبار هنر بیمه تأمین اجتماعی هستند و حق بیمه پرداخت می‌کنند. حال مسئولان پاسخ بدهند این پرداخت‌ها چه توجیهی دارد؟ در ازای این مبلغ چه چیزی پوشش داده می‌شود؟ آیا این مبلغ بیمه حوادث است یا خدمات دیگری را هم شامل می‌شود؟»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر