چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی فکرشهر/ کتاب شعر پست مدرن جوان دشتستانی رونمایی شد:
فکرشهر: سالهاست که در عرصه ی ادب و شعر فارسی شاهد پدیده ی نوظهوری در شهرستان دشتستان نبوده ایم ولی امسال با افتخار می بینیم که یک جوان فرهیخته از دیارمان ...
کد خبر: ۴۹۲۸
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱

فکرشهر ـ علی ممنون: سالهاست که در عرصه ی ادب و شعر فارسی شاهد پدیده ی نوظهوری در شهرستان دشتستان نبوده ایم ولی امسال که از سوی مقام معظم رهبری، سال فرهنگ نیز نام نهاده شده با افتخار می بینیم که یک جوان فرهیخته از دیارمان دست به کاری متفاوت زده و کتاب شعر خود را در قالب و سبکی مدرن منتشر نموده است.

به گزارش فکرشهر، کتاب شعر «پاسبخش لحظه ها» در قالب «پست مدرن» شب گذشته، دوشنبه، 27 مردادماه 1393، با حضور علاقه مندان و ادب دوستان در سالن فرهنگ برازجان رونمایی شد.

همین سبب شد با شاعر این کتاب، «سبحان حیدری» گفت و گویی داشته باشیم.

او را در کلاس درس موسیقی اش، کنار شاگردان مهربان و مودبش یافتم. چه با لذت به تدریس ساز دهنی مشغول بود و هنرجویان با شوق به حرف های استاد که از دل بر می آمد گوش می کردند و نکاتی می آموختند. با نوای خوش موسیقی گل از گل انسان می شکفت و الحق که استاد در کارش بسیار خبره بود. وقتی از هنرجویان پرسیدم گفتند مدت اندکی است که کنار وی تمرین می کنند ولی در همین مدت با قدرت پیش رفته و هنرجویان را به مرحله اجرا روی صحنه رسانده که این هم خود کار مشکلی در عرصه موسیقی مخصوصا در سطح شهرستان دشتستان می باشد.

[[{"fid":"3801","view_mode":"default","fields":{"format":"default"},"type":"media","attributes":{"height":669,"width":700,"style":"font-size: 12.727272033691406px; line-height: 20.006303787231445px;","class":"media-element file-default"}}]]

پس از اجرایی کوتاه به پای صحبت هایش نشستم و سوالاتی پرسیدم که با جان و دل پاسخ داد و همزمان به هنرجویان نیز نکاتی گوشزد می کرد.

ـ نام و نام خانوادگی شما را که می دانیم، آقای سبحان حیدری بدون هیچ پس وند و پیش وندی؛ درست است؟ 
{با لبخند ملیح} بله همین است که می دانید. 

ـ از کی شروع به شعر گفتن کردید؟ در چه قالب هایی شعر گفته اید؟ و قالب کتاب جدیدتان چیست؟
از شش سال پیش به صورت اصولی شروع به شعر گفتن کردم در کارهای خودم اصلا به سمت شعر کلاسیک نرفتم. در ابتدا شعر نو و شعر سپید می سرودم که بعدها با ورود موج شعر مدرن به ادبیات ایران، یک سال است شعر سپید خود را به سمت مدرنیته سوق داده ام که حاصل آن را در کتاب مشاهده می کنید.

ـ چند نسخه در اولین تیراژ کتابتان چاپ شده؟ 
در اولین تیراژ تعداد هزار نسخه به چاپ رسیده است.

ـ هدف شما از انتشار آثارتان در سطح گسترده چه بوده؟
به هر حال هر اثر هنری باید به مخاطبانی که دارد عرضه شود و پتانسیل یک اثر همین است. اثری که عرضه نشود هیچوقت ارزش خود را پیدا نمی کند؛ در واقع اثر هنری برای عرضه به مخاطب ساخته می شود. 

ـ آیا در کتابتان همه ی شعرها از یک قالب برخوردارند؟
در کتاب جدید همه شعرها یک قالب خاص ندارند و از قالب های متفاوتی در اشعار موجود استفاده شده است، حتی در کتاب های بسیار معروف در همین سبک خاص مثل «نه پرنده بود نه کوچولو» اثر دکتر موسوی نیز اشعار همه در یک قالب نیستند و گاهی از قالب غزل خارج می شوند و صرفا پست مدرن هستند. به خاطر همین به این نوع کارها شعر پست مدرن می گویند.

ـ اگر امکان دارد بیشتر راجع به مدرنیته در کارهایتان توضیح دهید؟
اشعار پست مدرن بیشتر به سمت شعر سپید کشیده می شود و دارای وزن و قافیه خاصی نیستند ولی وقتی غزل پست مدرن بیان می شود قالب شعر یک قالب کلاسیک (غزل) است اما مضمون آن پست مدرن خواهد شد. شعر پست مدرن در همه ی قالب ها نوشته می شود.

ـ آیا این نوع اشعار دارای محرک خاصی هستند؟
در انواع مختلف هنر و همچنین شعر یک محرک هنری وجود دارد و روال زندگی در دنیای واقعی می تواند بر آن دخیل باشند؛ مثلا در آهنگسازهای بزرگ کلاسیک جهان فرانسیسکو تارگا قطعه ای دارد به نام لاگریما (اشک) و همچنین قطعه ای به نام ماریا که برای همسرش ساخته است. پس در هر اثر هنری روند زندگی تاثیر گذار است و شعر هم مثل بقیه آثار از این موضوع مستثنا نیست.

ـ شما در زندگی چه محرکی داشتید و در چه حال و هوایی شعرهاتون رو می سرودید؟
 { با خنده ای شروع می کند} من شعرهایم را در حالت عادی می سرودم اما از محرک هایی که در زندگیم به وجود آمده یا دیده شده الهام می گرفته ام.

ـ کارهای دیگر شما در کدام مرحله هستند؟ آیا کتاب دیگری در دست چاپ دارید؟
بله کارهای دیگر من هم موجود است و کتاب دیگری را صفحه آرایی کرده ایم و برای گرفتن مجوز به ارشاد رفته و امیدوارم دست نخورده روانه ی چاپ خانه شود. 

[[{"fid":"3810","view_mode":"default","fields":{"format":"default"},"type":"media","attributes":{"height":491,"width":700,"style":"font-size: 12.727272033691406px; line-height: 20.006303787231445px;","class":"media-element file-default"}}]]

ـ قصد دارید شعرهایی که در سبک های دیگر دارید را به چاپ برسانید یا فقط به سمت پست مدرن رفته اید؟
نظر شخصی من در مورد هنر این است که هنر یک مقوله ی کاملا احساسیست مثل فوتبال یک چیز ذاتیست؛ فرض کنید شما در آکادمی فوتبال منچستر باشید صد در صد بهترین بازیکن جهان نمی شود اما  به یکباره کسی از کوچه خاکی های برزیل بهترین بازیکن جهان می شود. هنر هم همیشه در یک قالب خاص نمی گنجد و در هر حال و هوایی متفاوت خواهد بود همانگونه که اشعار حافظ از اولین شعرها تا اواخر آن متفاوت می شوند و مضمونشان تغییر می کند ( از سمت و سوی مذهبی به سمت مضامین دیگر کشیده می شود).
من هم ممکن است سال های بعد جور دیگری شعر بگویم. سعی دارم شعرهایم بروز باشد و اتفاقات و رویدادهای حال حاضر را در برگیرد و دیگر از زلف یار و اندر خم یک کوچه بودن سخن نگویم { می خندد}. همانطور که در کتاب جدیدم از تکنولوژی های امروزی مانند گوشی موبایل، کامپیوتر و واتس آپ نام برده شده است.

ـ چه کسانی شما را تشویق به چاپ کتاب کردند؟ با حمایت چه کسانی توانستید این کار را به سرانجام برسانید؟
با دیده شدن شعرهایم در فضای مجازی تعدادی مرا به ادامه نوشتن تشویق کردند همچنین اطرافیان و نزدیکان به من در تقویت روحیه کمک بسزایی کردند؛ اما چاپ کتاب با حمایت نهادی یا کسی صورت نگرفت و تنها خودم با هزینه ی شخصی اقدام به چاپ آثارم کردم با کمک یکی از آشنایان که در زمینه ی معرفی نشریه ای به من کمک کردند.

ـ در مورد فعالیتتان در عرصه ی موسیقی نیز بفرمایید؟
من از سال 84 فعالیت هنری خودم در عرصه ی موسیقی را آغاز کردم. با شرکت در مسابقات سرود و موسیقی مقام های کشوری و استانی کسب کرده ام، بعد از آن به مدت سه سال گیتار کلاسیک کار می کردم و الان پنج سال است سازدهنی کار می کنم که بیش از دو سال است به تدریس آن در فرهنگسرا مشغول هستم و شاگردانم در مراسم رونمایی بزودی روی صحنه اجرا خواهند کرد.

ـ آیا موسیقی هم در شعرهایتان اثر بخش بوده است؟
صد در صد چنین بوده حتی در همین کتابچه شعرهایی به نام های نت لا و سازدهنی موجود است حتی بیت هایی که مضمون موسیقی دارند و من از آن الهام گرفته ام مثل « در کدام اتاق فرهنگسرا گم شدی؟ بین کدام نت های آن شمع؟ »، یکی از بیت های کتاب است.

ـ از شاعران معروف معاصر یا گذشته کدام را بیشتر مطالعه می کنید؟
در ابتدا الهام بخش من سهراب سپهری است و شعرهای شاعرانی مانند دکتر موسوی و یغما گلرویی را نیز مطالعه می کنم. یکی از شاعرانی که نسبت به من لطف فراوان داشته اند و از شناخته شده ترین ها در این سبک در سطح کشور هستند سعید حیدری ساوجی (یکی از بهترین غزل سریان کشور کاندید بهترین غزل سرای کشور) است که لطف کرده و به افتخار من متنی را بعد خواندن شعرهایم تنظیم کردند که در مراسم رونمایی روز دوشنبه خوانده شد.

ـ آیا حرفی با مسولین دارید؟
از حرف های تکراری بدم می آید به خاطر همین است که به سبک جدیدی در شعر روی آورده ام ولی من هم مانند دیگر هنرمندان می گویم مسولین حمایت کنید { حمایت دوم را فریادگونه بر زبان می آورد}
{ بی درنگ می گوید حرفی با هنرمندان دارم } اگر این عزیزان قصد دارند اثری را منتشر کنند یا در معرض دید عموم بگذارند باید دو مقوله ی مضمون و نوع بیان را مد نظر داشته باشند که اگر می خواهند آثارشان برای مدت ها ماندگار باشد، باید یکی از این دو را به روز و نو تحویل مخاطبان دهند و باید بگویم روی سخنم با همه ی هنرمندان نه فقط شاعران است.

[[{"fid":"3805","view_mode":"default","fields":{"format":"default"},"type":"media","attributes":{"height":531,"width":700,"style":"font-size: 12.727272033691406px; line-height: 20.006303787231445px;","class":"media-element file-default"}}]]

ـ هر چه دل تنگتان می خواهد بگویید؟
این را بارها خواستم به استادان زیادی بگویم که از نظر من همانطور که گفتم شعر یک پدیده ی احساسیست و در اثر هنری علم لازم است ولی واجب نیست یعنی لازم است شما قدری از علم شعر بدانید ولی لازم نیست حتما مدرک تحصیلی در این زمینه داشته باشید . مانند سهراب سپهری که تحصیلاتی در این زمینه نداشت ولی آثارش جاودانه شد یا خیلی های دیگر که تحصیلاتشان را در همین زمینه داشتند اما کتاب ها و آثارشان در سطح اجتماع مقبول واقع نشد و این در مورد همه ی هنرها صادق است، حتی در موسیقی هم کسانی را داشتیم که بدون داشتن علم آنچنانی ملودی های بسیار ماندگاری را خلق کردند مثل روتا  که در زمان خودش از نظر علم موسیقی از خیلی استادان دیگر پایین تر بود اما توانست گاد فادر را خلق کند که جزو شاهکارهای موسیقی به حساب می آید. پس هنر از احساس می آید و برای سرودن آثار ماندگار نیازی به تحصیلات و مدرک نیست.

ـ چرا برای رونمایی از کتابتان مراسمی در نظر گرفتید؟
در  شهرهای دیگر این کتاب مد نظر بسیاری مخاطبان قرار گرفته و حتی آن را در سطح کشور بسیار خاص می دانند به همین منظور است که مراسم این چنینی برای رونمایی از کتاب برگزار کردیم.
کتاب را به صورت خرید اینترنتی از سایت نشر آرنا یا از کتاب فروشی های معتبر می توان تهیه کرد.
در آخر هم از شما که تشریف آوردید برای تهیه مصاحبه تشکر و قدردانی می کنم، باشد که شاهد پیشرفت فرهنگ و هنر در سطح شهرستان و کشور عزیزمان باشیم.
{ با خنده می گوید ببخشید آقا کی پخش می شود؟}

هنوز هم نوای موسیقی دلنوازی که هنرجویان استاد با مهارت می نواختند در گوشم بود که از ایشان و هنرمندان آینده خداحافظی کردم و آن ها را با عشق به هنرشان تنها گذاشتم.

[[{"fid":"3802","view_mode":"default","fields":{"format":"default"},"type":"media","attributes":{"height":467,"width":700,"class":"media-element file-default"}}]]

[[{"fid":"3803","view_mode":"default","fields":{"format":"default"},"type":"media","attributes":{"height":467,"width":700,"class":"media-element file-default"}}]]

[[{"fid":"3804","view_mode":"default","fields":{"format":"default"},"type":"media","attributes":{"height":467,"width":700,"class":"media-element file-default"}}]]

[[{"fid":"3806","view_mode":"default","fields":{"format":"default"},"type":"media","attributes":{"height":467,"width":700,"class":"media-element file-default"}}]]

[[{"fid":"3807","view_mode":"default","fields":{"format":"default"},"type":"media","attributes":{"height":467,"width":700,"class":"media-element file-default"}}]]

[[{"fid":"3808","view_mode":"default","fields":{"format":"default"},"type":"media","attributes":{"height":467,"width":700,"class":"media-element file-default"}}]]

[[{"fid":"3809","view_mode":"default","fields":{"format":"default"},"type":"media","attributes":{"height":506,"width":700,"class":"media-element file-default"}}]]

[[{"fid":"3811","view_mode":"default","fields":{"format":"default"},"type":"media","attributes":{"height":549,"width":700,"class":"media-element file-default"}}]]

[[{"fid":"3812","view_mode":"default","fields":{"format":"default"},"type":"media","attributes":{"height":567,"width":700,"class":"media-element file-default"}}]]

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر