جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
فکرشهر: نتایج مطالعه صورت گرفته توسط پژوهشگران سوئدی نشان می‌دهد: فرزندان کوچکتر خانواده بیش از خواهر و برادر بزرگسال خود در معرض خطر اقدام به خودکشی قرار دارند.به گزارش فکرشهر و به نقل از ایسنا، محققان دانشگاه استکهلم در تحقیقات خود دریافته‌اند، بیش از 20 درصد از موارد اقدام به خودکشی تحت تأثیر ترتیب تولد و سن مادر در هنگام تولد کودک هستند.به ازای هر افزایش در ترتیب تولد از بزرگترین تا کوچکترین فرزند، خطر خودکشی تا 18 درصد افزایش پیدا می‌کند و بر این اساس، خطر اقدام به خودکشی در فرزندان کوچکتر بیش از فرزندان بزرگ است.
کد خبر: ۴۹۹۸
جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳

فکرشهر: نتایج مطالعه صورت گرفته توسط پژوهشگران سوئدی نشان می‌دهد: فرزندان کوچکتر خانواده بیش از خواهر و برادر بزرگسال خود در معرض خطر اقدام به خودکشی قرار دارند.

به گزارش فکرشهر و به نقل از ایسنا، محققان دانشگاه استکهلم در تحقیقات خود دریافته‌اند، بیش از 20 درصد از موارد اقدام به خودکشی تحت تأثیر ترتیب تولد و سن مادر در هنگام تولد کودک هستند.

به ازای هر افزایش در ترتیب تولد از بزرگترین تا کوچکترین فرزند، خطر خودکشی تا 18 درصد افزایش پیدا می‌کند و بر این اساس، خطر اقدام به خودکشی در فرزندان کوچکتر بیش از فرزندان بزرگ است.

محققان همچنین دریافته‌اند: فرزندان کوچکتر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از تصادفات قرار دارند.

مطالعات قبلی نشان می‌دهند که ترتیب تولد نقش موثری در سلامت کلی جسمی و روحی فرد ایفا می‌کند؛ بطور مثال نتایج مطالعه صورت گرفته در ماه فوریه نشان می‌دهد، فرزندان بزرگتر بدلیل الگوهای متابولیک در رحم مادر بیشتر در معرض دیابت و بیماری‌های قلبی قرار دارند.

به گفته «میکائیل روستیلا» سرپرست تیم تحقیقاتی، افزایش خطر اقدام به خودکشی در فرزندان کوچکتر احتمالا ناشی از کاهش توجه والدین یا زورگویی و قلدری فرزندان بزرگتر است و تخمین زده می‌شود که بیش از 20 درصد موارد خودکشی تحت تأثیر دو عامل ترتیب تولد و سن مادر در هنگام تولد کودک هستند.

میزان توجه والدین به فرزند اول بیش از فرزندان بعدی است که این مسأله منجر به مشکلات عاطفی و رفتاری در فرزندان کوچکتر و افزایش خطر اقدام به خودکشی می‌شود.

به گفته محققان، ترتیب تولد، تفاوت سنی بین خواهر و برادر و تعداد فرزندان باید در کنار سایر عوامل از جمله وضعیت تأهل، شرایط اقتصادی و اجتماعی بعنوان عوامل تأثیرگذار بر احتمال خودکشی مورد بررسی قرار گیرند.

نتایج این مطالعه در مجله Epidemiology منتشر شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر