دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۰۹۵۴
شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۲

فکرشهر: با همکاری دانشگاه پیام نور بوشهر و دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان بوشهر همایش علمی قاچاق کالا و امنیت اجتماعی برگزار شد.

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، رئیس دانشگاه پیام نور استان بوشهر صبح شنبه در همایش علمی قاچاق کالا و امنیت اجتماعی گفت: یکی از روش‌های ایجاد نظم اجتماعی هم فکری و هم اندیشی است.

محمدرضا بحرانی اضافه کرد: در دنیا دو نوع روش مدیریتی داریم که یکی کنترل الکترونیکی و دیگر کنترل فرهنگی و اجتماعی است. در کنترل فرهنگی چیزی که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد هوش اخلاقی است.

وی ادامه داد: هوش اخلاقی یعنی مهارت هماهنگی بین آنچه می‌اندیشیم و آنچه رفتار می‌کنیم که این موضوع در جامعه به شدت ضربه خورده است و باید ترمیم شود.

رئیس دانشگاه پیام نور استان بوشهر تاکید کرد: هم‌اندیشی دانشگاه و نیروی انتظامی می تواند منجر به برگزاری دوره‌ها و کارگاه و روش‌هایی برای ترمیم این موضوع شود.

موقعیت سرزمینی ما زمینه‌ساز قاچاق است

عضو هیئت علمی رشته حقوق دانشگاه پیام‌نور استان بوشهر نیز گفت: موقعیت سرزمینی ما زمینه‌ساز قاچاق است زیرا ما مرزهای آبی و زمینی وسیعی با سایر کشورها داریم ضمن اینکه برخی از همسایگان ما از امنیت چندانی نیز برخوردار نیستند.

عباس بصیری افزود: در استان‌هایی که کمتر توسعه یافته‌اند قاچاق بیشتری اتفاق می‌افتد. ضمن اینکه وضعیت کشور ما هم به این وضعیت دامن زده است زیرا درابتدای انقلاب ما با جنگ هشت ساله مواجه شدیم و بعدها نیز تحریم‌های مختلف شروع شد.

 بصیری افزود: البته با توجه به افزایش نرخ ارز وضعیت قاچاق معکوس شده است و کالای ارزان قیمت بخصوص سوخت از کشور قاچاق می‌شود.

وی ادامه داد: جرم‌انگاری کردن راحت‌ترین راه مبارزه با قاچاق از نظر دولت‌ها است و در همه دنیا وجود دارد زیرا از یک طرف موجب کاهش درآمد دولت می شود و از طرف دیگر سبب تعطیلی کارخانه ها خواهد شد و همچنین سلامت و ایمنی جامعه به خطر خواهد افتاد.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان بوشهر افزود: صرف جرم‌انگاری کردن مشکل یک قضیه حل نخواهد شد. از سال ۱۳۱۲ تاکنون بیش از هفت بار قوانین مربوط به قاچاق کالا تغییر یافته است و در سال ۱۳۹۴ از طرف دولت اصلاح و به مجلس تقدیم شد و هنوز تصویت نهایی شده است.

وی اضافه کرد: دولت به این نتیجه رسیده است که صرف جرم انگاری  با قاچاق نمی توان مقابله کرد و اقدامات پیشگیرانه باید در دستور کار قرار گیرد و این هم با نگاه به کنوانسیون مبارزه با فساد که سال‌ها قبل ایران به آن پیوسته است شکل گرفت.

بصیری  از جمله راه‌های مبارزه با قاچاق کالا را ایجاد سامانه یکپارچه سازی رصد کالاها، شناسنامه‌دارکردن همه انبارها، اجرای برنامه‌های رفاهی و فرهنگی به منظور ارتقای سلامت روحی و روانی کارکنان دستگاه‌های متکلف جلوگیری از قاچاق کالا، درج کد رهگیری و شناسایی بر روی کالا و جاذبه زدایی از قاچاق و بالا بردن ریسک آن دانست.

وی از لحاظ مشکل قانون در خصوص قاچاق گفت: ورود کالا در هرجای کشور جرم است درحالی که برخی از کشورها محدوده تعیین کرده‌اند. دوم اینکه در خصوص مراجع رسیدگی به قاچاق کالا دو مرجع وجود دارد که یکی تعزیرات حکومتی و دیگری دادگاه‌های انقلاب اسلامی است.

نقش بیکاری در گسترش قاچاق

مهتا بذرافکن مدیر کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه پیام نور مرکز بوشهر نیز گفت:جوامع محلی صرفا درگیر جابجای کالای قاچاق هستند و مورد سو استفاده قرار می‌گیرند و قاچاقچی اصلی در جای دیگر منطقه حضور دارند بنابراین باید بین این دو افتراق صورت گیرد.

وی افزود: مسئله فرهنگی قاچاق کالا نیز مهم و با اهمیت است. مثلا در گذشته قاچاق مشروبات الکلی بسیار زشت بود ولی هم اکنون قبح این کار ریخته است و مانند سایر کالاهای قاچاق و جابجا می شود.

بذرافکن از دلایل دیگر قاچاق گفت: اشتغال پر سود جای اشتغال پایدار را گرفته است و افراد سود جویی که به این کار مبادرت می کنند با صرف هزینه کمتری نسبت به طرح های اشتغال‌زا درامد هنگفتی کسب می کنند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر وقتی پای اشتغال در صنایع بزرگ نفت و گاز استان  به میان می‌آید اصرار مدیران و نمایندگان استان بر این است که از نیروهای بومی استفاده شود در صورتی که به جای ملزم کردن شرکت‌ها به استخدام نیروی بومی باید آنان را ملزم به خرید خدمات از منطقه خود کنند و این باعث افزایش ثروت در منطقه خواهد شد.

بذرافکن میل مردم به تجمل‌گرایی را از دیگر دلایل افزایش قاچاق دانست و ادامه داد: تا زمانی که این تجمل‌گرایی وجود دارد و اجازه حضور محصولات برند داده نمی‌شود زمینه قاچاق هم وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: عدم ایجاد مهارت شغلی در جوامع محلی و فقدان مسئولیت اجتماعی آگاهانه از دیگر دلایل این موضوع است مثلا ما خاک کشورمان را به قیمت اندکی به کشورهای همسایه می‌فروشیم.

بذرافکن روند ایجاد واحدهای تولیدی را بسیار طولانی و خسته کننده دانست و تاکید کرد: کارآفرینان هم حتی در حوزه قانون مشکل دارند و شاید یکی از بزرگترین مشکلات درحوزه اشتغال، قوانین دست و پاگیر باشد.

مصداق‌های قاچاق دقیقا مشخص شود

عضو هیئت علمی رشته مدیریت دانشگاه پیام نور استان بوشهر نیز گفت: بحث قاچاق کالا را باید به صورت سیستمی و چند بعدی نگری است. همچنین قوانین ما در این زمینه جامع و براساس واقیعت‌های جامعه نیستند و بحث اعظم قاچاق کالا بر اساس این روزنه‌های قانونی ایجاد می‌شود.

احمد طاهری افزود: بحث فرهنگی در قاچاق کالا موثر است و اینکه تمامی مردم بپذیرند که بحث قاچاق کالا مضر است ولی یکی از شرایط این موضوع این است که مصداق‌های قاچاق دقیقا مشخص شود. مثلا ته لنجی که بخشی از مردم با آن زندگی می کنند البته بخشی دیگر از قاچاق کالا مربوط به رانت است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر