دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۲۲۴۶
شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۱

فکرشهر: رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی دشتی گفت: کارگاه شیوه داستان و خاطره‌نویسی دفاع مقدس که در فرهنگسرای شهید شهریاری خورموج برگزار شد.

به گزارش فکرشهر به نقل از فارس، حمید زارعی امروز در کارگاه شیوه داستان و خاطره‌نویسی دفاع مقدس که  در فرهنگسرای شهید شهریاری خورموج برگزار شد اظهار داشت: پدیده‌ها و حوادث بزرگی چون جنگ می‌تواند شکل‌ها و جلوه‌های تازه‌ای از فرهنگ و هنر با خود به همراه بیاورد.

رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی دشتی افزود: دفاع مقدس در ایران باعث شکل گیری ژانر ادبیات پایداری شد و تاثیر خود را درشاخه های مختلف هنر بر جای گذاشت.

وی با تقدیر از اداره کل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس بوشهر و حضور استاد میرشکار ادامه داد: جنگ هشت ساله عراق علیه ایران سرشار از جنبه ها و جلوه های ادبی وهنری بود.

فرید میرشکار نیز با اشاره به این که دفاع مقدس بخش برجسته‌ای از تاریخ اجتماعی ایران را مطرح کرده اظهار داشت: امروزه در حوزه مطالعات فرهنگی وقتی می‌خواهند تاریخ اجتماعی یک ملت را بررسی کنند به بازنمایی تجلی تاریخ اجتماعی آن ملت در داستان و دیگر آثار هنری می پردازند. 

نویسنده بوشهری ادامه داد: تفاوت  خاطره و داستان این است که داستان واقعیت را بازنمایی می‌کند اما خاطره یک حادثه در گذشته را بازروایی می کند و باید دید خاطره وقتی به عنوان سند وارد داستان می گردد دچار چه تحولات و اتفاقاتی می شود.

وی اضافه کرد: داستان جای خاطره را نمی‌گیرد اما آنچه در تاریخ برای مخاطب عام باقی می‌ماند روایت داستانی است و اگر بخواهیم خاطره باقی بماند باید واقعه را بال و پر دهیم و برای کمک به ماندگاری خاطره بهترین شکل تبدیل آن به داستان یا فیلم و بخشیدن شکل هنری به آن واقعیت است. 

میرشکار تصریح کرد: خاطره وقتی باقی می‌ماند که شکل هنری یابد، داستان هنر است و خاطره از درجات خفیف تری از هنر برخوردار است و در بحث علمی ماجرا نیز آنچه به عنوان خاطره در ذهن افراد می‌ماند تعریف خاص و مقدمه و موخره موثر است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر