سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۷۵۱۹
پنجشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۹

فکرشهر: با فرارسیدن فصل تابستان دراستان بوشهر تنها پناهگاه مردم بویژه جوانان برای رهایی از عطش گرمای بالای ۵۰ درجه درنقاط گرم و خشک و جسبندگی ناشی از شرجی و رطوبت بالای ۹۰ درصد درمناطق ساحلی این استان رودخانه ها و دریا ست.

به گزارش فکرشهر از ایرنا، خلیج فارس در استان جنوبی بوشهر تنها ظرفیت تفریح و سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت بویژه در فصل تابستان است زمانیکه گرما و شرجی عرصه را بر انسان تنگ می‌کند، تا بناچار دل به دریا زده و خود را به دست آبی بسپارد که ده‌ها مجرا در نقاط مختلف مرز ۹۰۰ کیلومتری این استان فاضلاب و دیگر آلاینده‌های شهری و صنعتی وارد آن می‌شود.

از طرفی مفرح بودن ورزش شنا و عطش ناشی از تش بادهای (بادهای سوزان) تابستانی در شهرستان‌های گرم و خشک و غیر ساحلی استان بوشهر از جمله دشتستان جوانان این مناطق را تحریک می‌کند تا در فقدان استخرهای سرپوشیده و روباز و محل‌های ویژه شنا خود را به دست رودخانه‌ها بسپارند و در کام مرگ شیرجه بزنند.

براساس اعلام مسئولان اورژانس استان بوشهر سالانه شماری از مردم و مسافران این استان بر اثر ناآشنایی با فن شنا در دریا و رودخانه‌های فاقد امکانات و ناجی غریق این استان جان خود را از دست داده یا مصدوم می‌شوند.

هر چند علائم آگاهی و هشدار دهنده در برخی نقاط ساحلی خلیج فارس و رودخانه‌های استان بوشهر در زمینه آلودگی و احتمال غرق شدگی و غیره وجود دارد و هر از چندگاهی نیز اخبار غرق شدگان و قربانیان شنا در سواحل و رودخانه‌های این استان در رسانه‌ها منتشر می‌شود اما بازهم جذابیت شنا و رهایی از گرمای طاقت فرسا باعث شده تا شناگران پیامدهای ناگوار و خطرهای ناشی از بی احتیاطی را به جان بخرند.

اما قصه آلودگی دریا در مورد کودکان و نوجوانانی که بی خبر از همه خطرها در آب و ماسه‌های ساحلی به شنا و بازی سرگرم هستند، تلخ‌تر است، این درحالی است که به گفته پزشکان شنا در آب دریا درمانی بر بسیاری از دردهاست، طوری که تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به درمان بیماری‌های پوستی از جمله اگزما، کاهش درد و ناراحتی، آلرژی، مرطوب کننده پوست، بهبود جریان خون و از بین بردن سموم تنها بخشی از مزیت‌های بی شمار آن عنوان شده است.

سواحل آلوده و خالی از امکانات

یک جوان بوشهری گفت: شناگاه های این بندر سنتی و فاقد امکانات اولیه است و همین شناگاه ها نیز بارها توسط مسئولان مربوطه به علت ورود فاضلاب شهری، خانگی و صنعتی غیر مجاز اعلام شده اما اقدامی برای برطرف کردن آلودگی‌ها صورت نگرفته است که این وضعیت برای شناگران در ساحل خطرناک است.

محمد راد ادامه داد: این بی توجهی به سلامت جوانان آن هم در مناطق جنوبی که شناگاه ها از محدود تفریح‌های آنها در فصل تابستان است مخاطرات زیادی را برای آنها ایجاد می‌کند.

دیگر جوان بوشهری گفت: ایجاد دوش‌های آب شیرین در تمامی شناگاه های پرجمعیت استان برای استحمام پس از شنا در آب شور دریا ضروری است.

علی ماهینی افزود: همچنین شناگاه های بوشهر روشنایی مناسبی در شب که تعداد شناگران بیشتر است، ندارند که در این زمینه مسئولان شهری باید اهتمام جدی داشته باشند.

دیگر جوان بوشهری گفت: در شناگاه های بوشهر جوانان برای شنا مکان امنی برای نگهداری وسایل خود حین شنا ندارد که در این زمینه می‌توان ساز و کار مشابه استخرها را برای شناگاه های بوشهر ایجاد کرد.

علی میراحمدی افزود: بارها مشاهده شده جوانان برای شنا به دریا رفته و پس از بازگشت با سرقت گوشی و سایر وسایل همراه خود مواجه شدند.

وی یادآور شد: بخش ماسه‌ای سواحل نیز همواره مملو از زباله بوده که این بر خلاف آلودگی آب دریا به سهولت قابلیت رفع داشته باید اقدام جدی در این زمینه صورت گیرد.

جوان دیگر بوشهری گفت: در این شهر چنانچه ۲ پلاژ با کیفیت احداث شود مشکل بسیاری از جوانان در زمینه استفاده از آب دریا فراهم است.

محمد هاشمی افزود: در این ارتباط در چند سال گذشته قول‌های زیادی داده شد ولی هیچگاه این وعده‌ها در مرکز استان اجرایی نشده است.

وی بیان کرد: چنانچه تصمیم به ایجاد شمار کمی شناگاه در شهر بوشهر باشد می‌توان با ایجاد بسته‌های سرمایه گذاری فرصتی برای بخش خصوصی ایجاد کرد تا زمینه جذابیت بیش از پیش سواحل و بویژه بخش شناگاهی آن را فراهم کند.

یکی از ورزشکاران رشته شنا در شهرستان دیر گفت: این شهرستان ساحلی نیاز به اجرای طرح‌های سالم سازی دریا و ایجاد پلاژهای متعدد با کیفیت دارد اما با وجود ساحل طولانی و جذاب هیچ مرکز ورزش آبی وجود ندارد.
علی مؤمنی افزود: خبرغرق شدن علاقمندان به شنا در این شهرستان به قصه تکراری بویژه در فصل گرما تبدیل شده است که اگر امکانات لازم از جمله نجات غریق در سواحل پیش بینی شود این حوادث ناگوار کاهش خواهد یافت.

وی یادآور شد: هرچند انتشار خبرهای غرق شدگی در دریا مردم ساحل نشین را نگران می‌کند اما گرما، شرجی و جذابیت شنا بازهم باعث نشده مردم از در دریا چشم پوشی کنند.

علی بحرانی یکی دیگر از جوانان دیری گفت: طولانی بودن ساحل شهرستان دیر، علاقمندی جوانان و نوجوانان به ورزش شنا و محدودیت امکانات تفریحی باعث شده مردم بویژه جوانان بیشتر وقت خود را در کنار آب بگذرانند.

وی تاکید کرد: غرق شدگی های مکرر در دریا، ضرورت استقرار نجات غریق در سواحل را دوچندان کرده است و زمان آن رسیده که مسئولان در این بخش سرمایه گذاری کنند.

ضرورت ایجاد زیرساخت‌های شنا بویژه برای بانوان

بحرانی یادآورشد: به جای نهی کردن مردم از شناکردن در دریا مسئولان همانند دیگر استان‌ها به فکر تأمین زیرساخت‌ها از جمله نجات غریق، مشخص کردن نقاط مناسب برای شنا و تأمین استخرهای استاندارد باشند.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان دیر گفت: یکی از تفریح‌های سالم مردم و مسافران در شهرهای ساحلی شنا در دریاست و ساحل دیر به دلیل شرایط مناسب ماسه‌ای از لحاظ ریکاوری درمانی و تفریحی از این حیث مستثنی است.

مجید احمدی افزود: فارغ از بقیه موارد ریز و درشت یکی از کارهای اساسی فراهم کردن اسکان و تجهیز ساحل بکر دیر به نجات غریق ماهر است تا در ساعت‌های شلوغ شنا مانع از بروز حوادث تلخ شوند.

وی بیان کرد: استقرار نجات غریق و کنترل و نظارت بر شرایط در همه کشورهایی که دارای ساحل هستند از جمله مواردی است که مورد توجه قرار دارد که این امر در استان بوشهر کم رنگ است.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان دیر بیان کرد: کمبود نجات غریق، مشخص نکردن نهادی مشخص برای جذب این افراد و هزینه بالای بکارگیری آنها از جمله عواملی است که باعث شده نتوانیم این نیروهای متخصص را در کنار ساحل قرار بدهیم.

وی اضافه کرد: هرچند با تأمین زیرساخت‌ها در کنار ساحل ضمن استفاده از این نعمت خدادادی، امکان شنای با اطمینان برای مردم فراهم می‌شود اما وجود استخر مناسب برای آموزش شنا به افراد در این شهرستان ضروری است.

احمدی گفت: در این ارتباط عملیات اجرایی طرح ساخت استخر سر پوشیده شنا در بندر دیر از سال ۱۳۹۱ آغاز ولی پس از هفت سال با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی، راکد رها شده است.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان دیر اظهارداشت: با وجود نقش مهم آب درمانی در درمان بسیاری از بیماری‌ها اما بانوان این شهرستان به دلیل نبود پلاژ و استخر از این ورزش و تفریح محروم هستند.

وی افزود: با توجه به وجود شرکت‌های مختلف در اطراف شهرستان دیر راه اندازی استخر سرپوشیده توجیه اقتصادی مناسبی دارد.

یکی از فعالان رسانه‌ای بندر دیر گفت: در این شهرستان تنها دریا محل شنای مردم بویژه نوجوانان و جوانان است و همواره در تابستان شاهد هستیم بسیاری برای رهایی از گرما و عده‌ای برای درمان بیماری‌های استخوانی و مفاصل به دریا پناه می‌برند و ورزش شنا در دریا را بهترین تفریح می‌پندارند.

عباس بحرانی افزود: اما هر سال تعداد زیادی از شهروندان به دلایل گوناگون قربانی همین تفریح می‌شوند.

این فعال رسانه‌ای اضافه کرد: هم اکنون شهرستان دیر با بیش از ۶۴ هزار نفر جمعیت از امکانات ورزش‌های آبی از جمله استخر شنا محروم است.
وی گفت: استعدادهای بالقوه فراوانی در زمینه ورزش شنا در شهرستان دیر در بین نوجوانان و جوانان بویژه بانوان وجود دارد که هم اکنون برای پرداختن به این رشته ورزشی به ناچار به شهرستان همجوار می‌روند که برای آنان هزینه بردار است.

شنا در آب‌های بوشهر ۱۰ تن را به کام مرگ برد

رئیس سازمان اورژانس ۱۱۵ استان بوشهر گفت: از اول سال جاری تاکنون ۲۱ مورد غرق شدگی در آب‌های این استان گزارش شده است که در این حوادث ۱۰ تن جان باخته و ۱۱ نفر نیز مصدوم شده‌اند.

عبدالرحیم دادجو افزود: میانگین سنی فوت شدگان ناشی از غرق شدگی بین هفت تا ۳۰ سال است که بیشتر در شهرستان‌های بوشهر، و دشتستان رخ داده است.

وی بیان کرد: بیشتر موارد غرق شدگی در استان بوشهر مربوط به افراد غیربومی است که دلیل اطلاع نداشتن در رودخانه‌ها و دریا رخ می‌دهد.

دادجو اضافه کرد: با گرم شدن هوا افراد برای رفع گرما یا تفریح دوست دارند تن به آب بزنند که این افراد یا باید با فن شنا آشنا باشند و یا اینکه منطقه مورد نظر دارای نجات غریق باشد.

وی گفت: در ساحل بوشهر تابلویی وجود دارد که از رفتن به آب منع می‌کند اما معنای آن غرق شدگی نیست بلکه آلودگی آب است ولی مردم رعایت نمی‌کنند.

رئیس سازمان اورژانس ۱۱۵ استان بوشهر افزود: شنا کردن در آب‌های آلوده منجر به مشکل تنفسی، عفونت چشم، گوش و پوست می‌شود که مردم به این موضوع توجه ندارند.

دادجو اضافه کرد: آب ساحل مناطق بندرگاه و ریشهردر بندر بوشهر به طور کامل تمیز است اما مردم از آن مناطق استفاده نمی‌کنند و در سواحل آلوده از جمله روبروی هتل دلوار و عمارت امیریه شنا می‌کنند.

رئیس سازمان اورژانس ۱۱۵ استان بوشهر افزود: بیشترین موارد غرق شدگی به دلیل ناآشنایی به فن شناست.

بیکاری نیروهای نجات غریق

رئیس هیأت نجات غریق استان بوشهر گفت: متولی مناطق حفاظت شده برای شنا شهرداری و وزارت کشور است که باید در مکان‌های مشخص شده برای شنا نجات غریق در نظر گرفته شود.

شهرام دریایی نژاد افزود: با این وجود شهرداری‌ها اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهند و از حضور ناجیان غریق استفاده نمی‌کنند.

وی یادآور شد: در زمان حاضر یکهزار زن و مرد به عنوان نجات غریق آموزش‌های لازم را فراگرفته‌اند اما از این شمار تنها ۳۰۰ نفر فعال هستند و برحسب مکان‌ها و درخواستی که از آنان می‌شود، فعالیت می‌کنند.

دریایی نژاد گفت: بسیاری از افرادی که دارای کارت نجات غریق هستند با وجود داشتن مهارت لازم اما بیکار هستند این درحالی است که با برنامه ریزی می‌توان از توانمندی این افراد برای پیشگیری از بروز حوادث غمبار غرق شدگی جلوگیری کرد.

وی تاکید کرد: سازمان‌های مسئول در بحث شناگاه ها از این هیأت مشورت نمی‌گیرند.

۱۴ مجرای آلوده کننده دریا در بندر بوشهر

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر بوشهر گفت: در بودجه سال گذشته به منظور تأمین آب مورد نیاز فضای سبز و سالم سازی شناگاه های بندر بوشهر ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت ۳ تصفیه خانه فاضلاب در این شهر مصوب شد.

اکبر توسلی افزود: پیش بینی شده با احداث این سه تصفیه خانه فاضلاب علاوه بر تأمین آب فضای سبز بوشهر شناگاه ها نیز از آلودگی‌های ناشی از آب فاضلاب پاک شود.

وی یادآور شد: اکنون در بوشهر از ۱۴ نقطه آب فاضلاب روانه دریا می‌شود و محیط زیست آن را آلوده می‌کند که در این ارتباط پیش بینی شده با احداث سه تصفیه خانه این فاضلاب‌ها ساماندهی شود.

آغاز پایش زیست محیطی سواحل خلیج فارس

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: پایش و آزمایش‌های زیست محیطی و میکروبی سواحل خلیج فارس در این استان از اواخر ماه گذشته آغاز شد.

فرهاد قلی نژاد افزود: در نخستین گام ۴۵ نقطه از سواحل استان بوشهر از جمله شناگاه ها برای انجام عملیات پایش مکان یابی شدند.

وی بیان کرد: با توجه به اتمام مرحله نقطه یابی در گام دوم پایش از شهرستان‌های شمالی آغاز و این روند تا شهرستان‌های جنوبی ادامه می‌یابد.

قلی نژاد ادامه داد: با توجه به ورود فاضلاب‌های صنعتی و شهری در برخی سواحل استان به خلیج فارس پایش محیط زیستی اعم از میکروبی و شیمیایی می‌تواند گامی مهم در جهت شناسایی هر چه دقیق‌تر سواحل باشد.

وی بیان کرد: این پایش در بازه‌های زمانی سه ماهه انجام و در قالب آن وضعیت شناگاه ها نیز مشخص و در صورت آلوده بودن آنها به شهرداری‌ها برای نصب پرچم‌های زرد اطلاع رسانی می‌شود.

قلی نژاد افزود: نوار ساحلی استان بوشهر از اهمیت خاص اکولوژیک برخوردار است که این مهم ایجاب می‌کند الزام‌های زیست محیطی آن با ظرافت و دقت خاصی دنبال شود.

وی گفت: در این ارتباط برای فعالیت واحدهای صنعتی در محدوده سواحل با استفاده از ظرفیت‌های قانونی تمهیداتی ویژه ای اندیشیده شده است.

قلی نژاد ادامه داد: اسکله‌های استان بوشهر نیز از لحاظ پاکیزگی وضعیت خوبی ندارند که در این زمینه بزودی دوره‌های آموزشی ویژه صیادان و مالکان شناورها اجرایی می‌شود.

همه شناگاه های آقایان در بندر بوشهر آلوده و غیرمجاز اعلام شده است

معاونت خدمات شهری و اجرایی شهرداری بندر بوشهر گفت: همه شناگاه های شهر بوشهر غیر مجاز و با پرچم زرد رنگ مشخص شده است و پلاژ بانوان بوشهر تنها شناگاه مجاز این شهر است.

مهدی عالی پور افزود: هم اکنون شناگاه های غیر مجاز این شهر واقع در پارک‌های باسیدون، لیان، ریشهر و میدان تشریفات شهرداری بوشهر به عنوان شناگاه که با پرچم‌های زرد رنگ علامت گذاری شده است بصورت سنتی مورد استفاده شهروندان قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: با وجود نبود نجات غریق سامانه‌های ۱۲۵ آتش نشانی و ۱۳۷ شهرداری بوشهر مهیای کمک به فرایند امداد رسانی به شناگران در زمان وقوع حادثه است.

عالی پور ادامه داد: برخلاف شناگاه های سنتی شهر بوشهر پلاژ بانوان این شهر واقع در محله بهمنی از امکانات قابل قبولی برخوردار است.

وی افزود: مطالعات ایجاد پلاژ آقایان در پارک باسیدون انجام شده و اکنون در مرحله فراخوان برای جذب سرمایه گذار است.

عالی پور بیان کرد: انتظار می‌رود با احداث این پلاژ و ساماندهی فاضلاب‌های ورودی به دریا نیازمندی آقایان نیز در موضوع شناگاه و پلاژ برطرف شود.

۲۳ شناگاه مجاز در سواحل استان بوشهر شناسایی شده است

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر گفت: استان بوشهر طولانی‌ترین ساحل را در حوزه خلیج فارس دارد که این مهم استفاده از ظرفیت‌های مختلف سواحل استان را بیش از پیش ضرورت بخشیده است.

عباس برزگر افزود: برخی از شناگاه‌های سواحل استان به صورت سنتی تعیین و آلودگی دارند که با برنامه ریزی صورت گرفته شناسایی شناگاه‌های مجاز آغاز شده است.

وی یادآور شد: در این راستا شناگاه‌های رسمی و مجاز با پرچم آبی علامت گذاری و و در این شناگاه‌ها امکانات لازم از قبیل نجات غریق، سرویس‌های بهداشتی، دوش آب برای استحمام مستقر می‌شود.

برزگر زاده یادآور شد: شناگاه‌هایی سالم و مجاز اعلام شده احداث پلاژهای ویژه آقایان و بانوان در سطح آن ضرورت دارد.

وی یادآور شد: در این زمینه تاکنون ۲۳ شناگاه مجاز در سواحل استان شناسایی و با پرچم آبی علامت گذاری می‌شوند و شناگاه های آلوده نیز باید با پرچم‌های زرد رنگ برای شهروندان اطلاع رسانی شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر