شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
در گفت و گوی اختصاصی با «فکرشهر» مطرح شد:
فکرشهر- الهام راسخی: «اهدای عضو» بیماران مرگ مغزی یکی از پیچیده ترین و سخت ترین کارهایی است که علاوه بر جنبه پزشکی، بخش بزرگی از آن به انسانیت و نوع دوستی آدم ها برمی گردد؛ این که در شرایطی قرار بگیری که بیماری روی تخت داشته باشی و با تمام وجود برای سلامتی اش دعا کنی، بعد به یک باره پزشکان رشته های امیدت را قطع کنند و از تو بخواهند که تصمیم به اهدای عضو عزیزت بگیری، تنها برای کسانی قابل درک است...
کد خبر: ۵۸۱۷۶
چهارشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۱

فکرشهر- الهام راسخی: «اهدای عضو» بیماران مرگ مغزی یکی از پیچیده ترین و سخت ترین کارهایی است که علاوه بر جنبه پزشکی، بخش بزرگی از آن به انسانیت و نوع دوستی آدم ها برمی گردد؛ این که در شرایطی قرار بگیری که بیماری روی تخت داشته باشی و با تمام وجود برای سلامتی اش دعا کنی، بعد به یک باره پزشکان رشته های امیدت را قطع کنند و از تو بخواهند که تصمیم به اهدای عضو عزیزت بگیری، تنها برای کسانی قابل درک است که خود در این شرایط خاص قرار گرفته و آن را تجربه کرده اند. خوشبختانه در استان کوچک ما با وجود دل دریایی مردمانش فرهنگ اهدای عضو روز به روز گسترده تر شده و از آن استقبال بیشتری می شود؛ به گونه ای که در سال 97، مجموع اهدای عضو در استان بوشهر 8 مورد بود، این درحالی است که در سه ماهه اول امسال، 8 مورد اهدای عضو بیماران مرگ مغزی صورت گرفته است.

در ویژه نامه بهاری «فکرشهر» و در پرونده ای ویژه با نام «هستی»، با 24 خانواده از خانواده های کسانی که در استان بوشهر اهدای عضو کرده بودند، مصاحبه کردیم. در این گفت و گوها، اکثر خانواده ها، علاوه بر اینکه خواهان دیدار با گیرنده های عضو عزیزانشان بودند، گلایه داشتند از این که چرا با وجود دادن رضایت، قلب عزیزشان اهدا نشده است. در این باره و برای انتقال خواسته های این خانواده ها به مسوولین، با مسوول فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت و گو کردیم.

 علیرضا باقری با بیان این که حق خانواده های اهدا کننده عضو است که گیرنده ها را ببینند، به «فکرشهر» گفت: هزاران دلیل و معذوریت برای ما وجود دارد که گاهی نمی توانیم فرد گیرنده عضو را به خانواده اهدا کننده معرفی کنیم.

باقری یکی از دلایل معرفی نکردن گیرنده عضو را عدم اطلاع از مشخصات فرد گیرنده عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلات این است که ما تیم اهدا کننده هستیم و تیم پیوند مربوط به دانشگاه شیراز است و آنها هستند که اطلاعات گیرنده های عضو را دارند و لازمه اش این است که بیمارستان گیرنده با ما همکاری کند؛ دوم اینکه برخی از افراد گیرنده به دلایلی راغب به برقراری ارتباط با خانواده اهدا کننده عضو نیستند و سومین دلیل مربوط به محدودیت های قانونی است که به ما اجازه دادن اطلاعات گیرنده به خانواده اهدا کننده را نمی دهد.

وی ادامه داد: با این وجود ما نمی خواهیم بدقولی کنیم یا نسبت به خانواده های اهدا کننده عضو بی تفاوت باشیم، بنابراین تلاش کردیم در «جشن نفس» زمینه رویارویی خانواده ها را با هم برقرار کنیم.

مسوول فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: تعداد زیادی از خانواده ها راغب به برقراری ارتباط هستند اما اینطور نیست که همه از این دیدار خوشحال شوند، زیرا خانواده ها متفاوت هستند و برخی از این دیدارها باعث افزایش ناراحتی و غم از دست دادن عزیزانشان می شود؛ با این وجود ما با 90 درصد خانواده ها همکاری کردیم و آن ها به صورت واسطه ای با گیرنده عضو صحبت کردند و با همدیگر در تماس هستند.

علیرضا باقری همچین در پاسخ به این سوال «فکرشهر» که تعداد زیادی اهدای عضو در استان بوشهر صورت گرفته اما از میان آن ها، تعداد قلب های اهدایی (پیوندی) تنها 2مورد بوده است، اظهار کرد: پیوند قلب، پیوند بسیار سنگین و حساسی است و شرایط خاصی را می طلبد.

وی ادامه داد: لازمه اهدای قلب برای کسی که دچار مرگ مغزی شده این است که در همان زمان، گیرنده اورژانسی مناسب وجود داشته باشد.

علیرضا باقری با اشاره به اینکه کسانی پیوند قلب می گیرند که به صورت اورژانسی وضعیت بسیار حادی داشته باشند، گفت: برای پیوند قلب، محدودیت سنی زیر 40 سال وجود دارد و همچنین باید فاکتورهای خونی اهدا کننده عضو و فرد گیرنده، به هم بخورد.

وی با تاکید بر اینکه استان بوشهر تجهیزات پزشکی مربوط به اهدای قلب را دارد، بیان کرد: تمام تلاش ما این است که هیچ ارگانی (عضو) بی جهت زیر خاک نرود؛ اما قلب اکثر افرادی که دچار مرگ مغزی می شوند دچار شوک شده و اکثرا با احیا زنده شده اند و برخی از آنها به دلیل مشکلاتی ممکن است آسیب دیده باشند، بنابراین مناسب پیوند نیستند؛ اما ما تمام تلاشمان را کردیم که امانت دار خوبی باشیم و چون خانواده ها دوست دارند قلب عزیزانشان زنده باشد، قلب را برای استفاده از دریچه های قلب به تهران می فرستیم تا در فرصت مناسب از دریچه های آن برای پیوند به بیماران قلبی استفاده کنند.

به گزارش «فکرشهر»، جشن نفس، مراسم بزرگداشت پیوند اعضا و رویارویی خانواده های اهدا کننده عضو، بیماران پیوند شده و بیماران در انتظار پیوند است.
 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر