دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۸۵۸۳
پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۲

فکرشهر: «حالا که استدلال و سطح اتهام تهیه‌کنندگان فهرست دوتابعیتی‌ها یکی‌یکی منتشر می‌شود، این گزاره مطرح است که آیا بقیه اتهام‌ها و حرف‌هایی که در این سال‌ها مطرح شده هم، به همین اندازه سست است؟»

به گزارش فکرشهر، روزنامه شهروند در یادداشتی نوشت: «شفافیت همیشه منفعت دارد؛ یکی‌اش همین اعلام رسمی فهرست دوتابعیتی‌ها که مدت‌های مدید یکی از آس‌های منتقدان دولت بود و حالا که منتشر شده، بی‌سند و اهمیت‌بودن آن از هر چیزی روشن‌تر است. فهرست موهومی که هر چه بیشتر در صفحات آن کنکاش کنید، بی‌اساس‌بودن آن بیشتر آشکار می‌شود. نمونه‌اش مصاحبه شاهکاری که دیروز در روزنامه ایران با یکی از تهیه‌کنندگان این فهرست پرحاشیه انجام شد. سیدمحمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر در این گفت‌وگوی پرچالش جاندار از اصالت فهرست منتشرشده دفاع می‌کند اما تأکید دارد که بر اساس «قرائن و امارات قضائی» به این نتایج رسیده‌اند: «ما گفتیم اینها را می‌دهیم به دادستان و آنها بررسی کنند و حکمی نداده‌ایم. گفتیم ما به این نتایج رسیده‌ایم و حالا شما بررسی کنید. بر اساس چه سندی به این نتایج رسیدید؟ ما چیزی داریم به نام قرائن و امارات قضائی که قرائن در این موارد نشان می‌داد برخی‌ها در مظان اتهام هستند./ شما مگر این‌جا قاضی بودید؟ خب به هر حال کار ما شبیه قضاوت بود دیگر./ شما بزرگترین اتهام را به رئیس‌جمهوری قانونی کشور می‌زنید، از جایی هم استعلام نمی‌کنید، سند هم ندارید و می‌گوئید ابهام است. اسم این کار چیست؟ خب اینها قابل بررسی است. ما دنبال سیاسی‌کاری نبودیم. واقعاً یک دغدغه داریم که می‌خواهیم برطرف شود و نگران نفوذ از این جهت نباشیم./ اگر دنبال سیاسی‌کاری نبودید، چرا تمام نام‌ها از یک جناح است؟ چرا مثلاً نام آقای آقاتهرانی در لیست شما نیست؟ خب ایشان که سمتی ندارد الان. نه نماینده است و نه وزیر و وکیل و چیزی. قبلاً نماینده بوده و الان نیست./ نام مسئول مدیر شعب بانک ملی غرب شیراز در فهرست شما هست اما نام ایشان که دو دوره نماینده بوده، در نهاد ریاست‌جمهوری سمت داشته و الان از لیدرهای یک جریان سیاسی است، حذف شده؟ از نظر ما ایشان الان در حد همان کارشناس استانداری هم سمت ندارد و لزومی نداشت نام آقای آقاتهرانی بیاید.» (مطالعه متن کامل این گفت‌وگو را از دست ندهید!) نماینده‌ای که دارد درباره یکی از پرسروصداترین سوژه این سال‌ها حرف می‌زند، خبر ندارد که سیدحسین موسویان سال‌هاست از همه اتهام‌ها تبرئه شده، تفاوت گرین‌کارت و ویزا را نمی‌داند و با این سطح اطلاعات قرار است درباره مسائل امنیتی نظر بدهد.

حالا که استدلال و سطح اتهام تهیه‌کنندگان این فهرست یکی‌یکی منتشر می‌شود، این گزاره مطرح است که آیا بقیه اتهام‌ها و حرف‌هایی که در این سال‌ها مطرح شده هم، به همین اندازه سست است؟ قبل‌تر از این جو می‌دادند که این اطلاعات از منابع موثق تهیه شده و پشت گویندگان آن گرم است، ولی حالا چه؟ یعنی ادعای ۲۵۰۰ گرین‌کارت در مذاکرات برجام - که به خودی خود مضحک بود و بارها تکذیب شد ولی آخر سر به توییت ترامپ هم راه پیدا کرد - بر اساس همین توهم‌ها و «ما با توجه به قرائن گفتیم، بقیه بروند استدلال کنند که این طور نیست» شکل گرفته؟ نکند خروج سه‌میلیون و ٥٠٠هزار سکه از مرز هم یک خواب‌نمایی بوده؟ شنود تماس با ام‌ ای ۶ - که تکذیب هم شد - به همین خنده‌داری شکل گرفته؟ واقعاً فهرست دوتابعیتی‌ها مشت نمونه خروارِ همه ادعا و انتقادهاست؟

از قدیم شنیده بودیم که می‌گفتند طرف مدعی شد جایی که ایستاده، مرکز دنیاست و به هر کسی که مخالفت می‌کند، می‌گوید متر بردار، برو متر کن! حالا شده حکایت این همه دروغ بیان شده و این همه توهم مطرح شده. در این سال‌ها، چقدر رسانه، مردم و دلسوزان درگیر این حرف‌ها شدند و شاید اعتمادشان از دست رفت و نکته غم‌انگیز این ماجرا همین‌جاست. شفافیت همیشه راهگشاست و گاهی بدجور بی‌رنگی حناها را برملا می‌کند.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر