سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۹۸۶۶
شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸

فکرشهر:  رئیس حوزه هنری استان بوشهر گفت: حماسه‌های تمدن ایران اسلامی باید به نسل امروز معرفی شود.

به گزارش فکرشهر از مهر، امید پارسایی‌فر عصر شنبه در اختتامیه اولین جشنواره استانی جنگ‌نامه خوانی و نقالی اظهار داشت: یکی از چالش‌های فرهنگی مهم امروز، عدم آشنایی دقیق نوجوانان و جوانان کشور با حماسه سازان و نام آوران تمدن ایران اسلامی است و نسل ایران زمین باید با حماسه‌های بی نظیر این سرزمین از زبان هنر آشنا شود.

رئیس حوزه هنری استان بوشهر با اشاره به ضرورت مطرح شدن حماسه‌ها در جامعه امروز اظهار داشت: جنگ نامه خوانی و نقالی هنری است که به بیان حماسه‌های سرزمینمان می‌پردازد که این هنر برای شرایط امروز که تلاش‌های زیادی برای زدودن روح حماسه از ایرانیان است، نقشی مهم بر عهده دارد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های روایات حماسی و قهرمانانه کشور بیان کرد: برای تربیت نسل جوان نیاز به قهرمان داریم و همه ما دستگاه‌های فرهنگی و هنری، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، صدا و سیما و دیگر نهادهای فرهنگی در این رابطه باید با جدیت و با تمام ظرفیت به میدان بیاییم و نسل امروز را با حماسه‌های جذاب و متنوع دینی و میهنی‌مان آشنا سازیم.

پارسایی فر با بیان اینکه جنگ‌نامه خوانی و نقالی یکی از هنرهای ریشه دار استان بوشهر است افزود: پرچم مرزداری استان بوشهر همیشه با سرافرازی در ۵۰۰ سال اخیر برافراشته بوده است و در این مرزداری، وقایع و رشادت‌های بی نظیری خلق شده است که باید به زبان گونه‌های مختلف هنری از سینما، نمایش و موسیقی تا ادبیات و هنرهای تجسمی بیان شود.

وی افزود: در استان بوشهر، ادبایی چون سید محمد مضطر حماسه‌های رئیس‌علی دلواری را سرودند و جنگ‌نامه خوانانی چون زنده یاد جهانبخش کردی زاده و باقر آرامی این رشادت‌ها را به شیواترین بیان ارائه کرده‌اند.

مسئول کمیته فرهنگی و هنری سرداران و دو هزار شهید استان بوشهر با اشاره به برپایی این جشنواره با هدف زنده نگه داشتن نام بزرگان و حماسه سازان استان گفت: هنر جنگ‌نامه خوانی از هنرهای ویژه و متمایز استان است و امروزه هنرمندان و اساتید این عرصه باید بتوانند متن‌های نقالی و جنگ‌نامه خوانی را به سمت حماسه‌های امروز و وقایع دفاع مقدس و دوران تولید ملی سوق دهند.

وی با بیان اینکه باید به سراغ حماسه‌های دفاع مقدس در جنگ تحمیلی هشت ساله رفت تاکید کرد: این هنرمند نوجوان که چنین زیبا نقالی می‌کند می‌تواند اشعار و متون حماسه‌های سرداران چون نادر مهدوی، بیژن گرد، خلبانان هوایی و رزم‌ناوهای نیروی دریایی را بخوانند و برای نسل‌های آینده این تلاش‌ها را جاودان کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر