سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر- مصطفی منفرد: شروع به کار کلینیک تخصصی شبکه بهداشت و کلینیک تخصصی خارگ که در خیابان هوا دریا واقع شده، یکی از اقدامات مناسب در سال های اخیر بوده که در مدت زمان کمتر از ۲ سال ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفت...
کد خبر: ۶۲۷۷۲
دوشنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱

فکرشهر- مصطفی منفرد: شروع به کار کلینیک تخصصی شبکه بهداشت و کلینیک تخصصی خارگ که در خیابان هوا دریا واقع شده، یکی از اقدامات مناسب در سال های اخیر بوده که در مدت زمان کمتر از ۲ سال ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش «فکرشهر»، اما برخی مشکلات و کمبودهای کلینیک فوق در زمان کمی پس از افتتاح نمایان شد که همچنان پابرجاست، هرچند در زمان ساخت ساختمان مرکز جامع سلامت، انتقادات و پیشنهاداتی مطرح بود که به مسوولین مربوطه گفته شد، اما متاسفانه آنچنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفت و یا اگر اقداماتی صورت گرفته موثر نبوده است.

آسانسور، نیاز مبرم ساختمان مرکز جامع سلامت

از عمده مشکلات این ساختمان می توان به عدم نصب آسانسور و راه اندازی آن در ساختمان کلینیک اشاره کرد. این درحالی است که محل آسانسور جانمایی و طراحی شده ولیآ نصب نشده و به بهره برداری  نرسیده است. ضمن اینکه برخی از قسمت های مهم مثل آزمایشگاه در طبقات بالاتر قرار گرفته و استفاده از پله برای برخی از بیماران و سالمندان مشکل ساز شده است.

معضلی به نام، عدم وجود پارکینگ مناسب

مساله دیگری که پس از راه اندازی ساختمان فوق مشکلاتی را به وجود آورده، عدم طراحی پارکینگ و کمبود جا برای پارک کردن وسایل نقلیه مراجعین است که باعث ناراحتی برخی کسبه و شهروندان شده است. کلینیک فوق درست در نبش خیابان اصلی هوادریا به سمت ورودی پایگاه و ورودی بازار شهر قرار گرفته که باعث به وجود آمدن ترافیک شده است.

موضوع احداث پارکینگ جهت رفاه حال شهروندان و تسهیل در عبور و مرور شهری و پیشگیری از ترافیک در خیابان مذکور با توجه به عرض کم خیابان مطرح است و از طرفی دیگر، پارک خودروها در مجاور مراکز درمانی و ترافیک خودروهای مراجعان تبدیل به معضل شده و مردم با آن دست به گریبان هستند.

سونوگرافی، خواسته شهروندان

قبلا در جلساتی شهروندان مطالباتشان درباره کمبود تجهیزات پزشکی و وسایلی را که مردم ناچار بودند به خاطرش به شهرهای همجوار سفر کنند، عنوان کرده بودند، از جمله این مطالبات می توان به دستگاه سونوگرافی و دستگاه OPG عکس برداری از فک که از وسایل مورد نیاز قسمت دندانپزشکی است نام برد که بعضا شهروندان برای انجام یکسری از پروسه های درمانی پزشکی خود به ناچار به مرکز استان سفر کرده تا بتوانند از تجهیزات پزشکی بهرمند شوند. اما آنچه مشخص است نظارت ضعیف مرکز بهداشت و درمان استان نسبت به ساختمان سلامت خارگ و حوزه بهداشت و درمان است که باعث شده نتوان از این پتانسیل ها به خوبی استفاده کرد.

 پا گذاشتن روی ضوابط و استانداردهای طراحی اورژانس به خاطر عجله در افتتاح پروژه

طبق قوانین موجود، ضوابط و استاندارد های طراحی اورژانس، این بخش باید در طبقه همکف و قابل دسترس به وسیله افراد پیاده و سواره باشد.

برای پذیرش سریع بیمار، این بخش باید در نزدیکی در ورودی آمبولانس بوده و دارای تسهیلات کافی جهت نظارت بر ورودی و تخلیه آمبولانس باشد و ارتباط این بخش با آمبولانس باید توسط رمپی به طور مستقیم فراهم شود، که متاسفانه در زمان طراحی ساختمان مرکز جامع سلامت خارگ، اهمیت وجود و ساخت رمپ به جهت تسهیل در تخلیه آمبولانس لحاظ نشده و در حال حاضر این مرکز فاقد چنین شرایطی است.

پله فرار، یک نیاز بی قید و شرط

پله فرار، به عنوان بهترین راه حل برای تخلیه اورژانسی و فرار افراد در مواقع اضطراری مانند آتش سوزی، زلزله و... شناخته شده است. پله فرار در بیرون و یا داخل ساختمان (خارج از محیط اصلی ساختمان) نصب می شود که نوعی راه خروج اضطراری در زمان حریق و یا شرایط اضطراری است.
پلکان فرار تنها راه میانبر برای خروج و نجات ایمن ساکنان طبقات بالای ساختمان ها، در شرایط اضطراری و وقوع پیشامدهای غیر مترقبه مانند زلزله و آتش سوزی است؛ راهی که به دلیل نبود بسترهای مناسب فرهنگی و اقتصادی، یا در ساختمان پیش بینی نشده و یا بدون رعایت قوانین لازم طراحی و اجرا می شود.

کنترل ضعیف شهرداری ها، نبود هماهنگی لازم بین دستگاه‌های اجرایی، طراحی ضعیف راه‌های خروج اضطراری، نبود فضای کافی، افزایش هزینه، بی توجهی به حفظ جان ساکنین، کاهش متراژ ساختمان و نادیده گرفتن استانداردهای ایمنی از جمله دلایل اجرایی نشدن پله فرار در ساختمان های مرتفع است.

بازگشایی و راه اندازی آزمایشگاه، در انتظار اعلام نتایج

خانم خواجه امیری، سرپرست مرکز خدمات جامع سلامت خارگ، در ارتباط با تعطیلی و غیرفعال بودن آزمایشگاه این ساختمان در گفت و گو با «فکرشهر» عنوان کرد: در گذشته و ساختمان قدیمی مرکز سلامت اکثر آزمایش ها برای شهروندان انجام می شد و حتی پس از نقل مکان به ساختمان جدید احداث شده، کلیه آزمایش ها برای شهروندان صورت می گرفته اما پرسنلی که در این واحد مشغول به کار بوده اند به صورت موقت بوده اند.

وی افزود: دلیل غیرفعال بودن حال حاضر آزمایشگاه عدم وجود نیروی متخصص آزمایشگاه است که البته اخیرا، با توجه به برگزاری آزمون و امتحانات مربوطه در سطح استان بوشهر چندین نیروی متخصص بومی در این آزمون شرکت کرده اند که منتظر درج نتایج هستیم تا انشااله به محض مشخص شدن نتیجه نهایی از افراد بومی و متخصص در آزمایشگاه، به  صورت دائم استفاده کنیم.

وی با تاکید به اینکه همه سعی و تلاشمان برا است تا بتوانیم از نیروهای متخصص و بومی جزیره در این مرکز استفاده کنیم اظهار داشت: آزمایشگاه ساختمان مرکز جامع سلامت، تجهیز و وسایل مورد نیاز و دستگاه های آزمایشگاهی تعبیه شده است تا اکثر آزمایشات را بتوانیم در جزیره انجام دهیم.

به گزارش «فکرشهر»، مرکز خدمات جامع سلامت جزیره خارگ در سه‌ طبقه و با زیربنای هزار و ۵۵ مترمربع و هزینه ۳۰ میلیارد ریالی ساخت و تجهیز آن در تاریخ ۹۸/۰۳/۲۲ با حضور استاندار بوشهر، نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس و جمعی از مسوولین شهرستانی افتتاح شد.

همچنین مرکز خدمات سلامت دهان و دندان جزیره خارگ، با زیربنای ۱۲۳ مترمربع و اعتبار ۶ میلیارد ریالی ساخته و تجهیز شده است و در آن خدماتی مانند معاینه دندان‌ها، کشیدن دندان، ترمیم، جرم‌گیری، فیشورسیلنت و دیگر اقدامات بهداشتی به مردم ارائه می شود؛ اما نبود برخی تجهیزات و امکانات، باعث شده مردم رضایت کامل از این وضعیت و مراکز نداشته باشند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر