سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۲۹۰۵
پنجشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶

فکرشهر: آخرین بررسی عوامل خطر مرتبط با بیماری‌های غیر واگیر استان بوشهر در سال گذشته نشان داد ۶۴درصد افراد بالای ۱۸ سال در این استان فعالیت فیزیکی کافی ندارند.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، کارشناس سلامت میانسالان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر روز پنجشنبه گفت: ۱۰ تا  ۱۶ آبان‌ماه به‌عنوان "هفته ملی سلامت بانوان ایران" نام‌گذاری شده و هدف از این نام‌گذاری اطلاع‌رسانی و حساس‌سازی گروه‌های مختلف جامعه در مورد اولویت‌های سلامت بانوان به‌عنوان نیمی از جمعیت کشور است.

ابتسام حمدی افزود: بیماری‌هایی همچون فشارخون بالا، سطح بالای کلسترول خون، مصرف ناکافی میوه و سبزی، اضافه‌وزن و چاقی، فعالیت بدنی ناکافی، مصرف دخانیات و الکل ازجمله مهم‌ترین عوامل خطر زمینه‌ساز بیماری‌های غیر واگیر به‌شمار می‌روند. 

وی بیان کرد: با گسترش روزافزون شهرنشینی، اشتغال زیاد، دوری از طبیعت در کنار کمبود فضا و امکانات تفریحی‌ ورزشی، میزان فعالیت بدنی در بین جوامع کمتر شده و آمارها نشان می‌دهد ۹۰درصد ایرانیان دچار کمبود فعالیت بدنی بوده و این وضعیت در بین زنان ایرانی جدی‌تر است.

حمدی ادامه داد: با توجه به این مطالعه، افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر در سال‌های آینده بسیار بالا و این موضوع جای نگرانی دارد درنتیجه احتمال سکته‌های قلبی، مغزی، دیابت و افزایش بیماری‌های مزمن دیگر و درنتیجه مرگ زودهنگام افراد افزایش خواهد یافت.

وی اظهار داشت: یکی از  برنامه‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO) کاهش کم‌تحرکی به میزان ۱۵ درصد تا سال ۲۰۳۰  است و سومین سالی است که ایران به‌طور متوالی برای استمرار برنامه ترویج فعالیت جسمانی در مناسبت‌های ملی سلامت اطلاع‌رسانی انجام می‌دهد.

حمدی یادآور شد: در سال جاری " ترویج فعالیت بدنی برای شادابی و تندرستی زنان ایران" به‌عنوان موضوع اصلی اقدامات هفته سلامت زنان انتخاب‌شده و گروه‌های مختلف ازجمله جامعه زنان کشور و خانواده‌های آنان، مدیران حوزه‌های مختلف و ارائه‌دهندگان خدمات سلامت  به‌عنوان گروه هدف تعیین‌شده‌اند.

کارشناس سلامت میانسالان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: شعار هفته سلامت بانوان ایران در سال جاری "ورزش، شادابی، آرامش" با تأکید بر نقش تحرک و فعالیت جسمانی بر سلامت روانی و کاهش استرس در بانوان تعیین‌شده است.

وی بیان کرد: انجام حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت جسمانی به‌صورت روزانه یکی از ساده‌ترین راه‌های حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌های مزمن به‌شمار می‌رود و در صورت نداشتن توانایی در انجام فعالیت جسمانی متوسط می‌توان ۳۰ دقیقه فعالیت جسمانی روزانه را به ۱۰ دقیقه و ۳ بار در روز تقسیم کرد.

حمدی افزود: ازجمله مهم‌ترین اقدامات دانشگاه علوم پزشکی بوشهر که در مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت در حال انجام است ارائه خدمات به میانسالان در قالب برنامه سلامت میانسالان (مرد و زن) است.

کارشناس سلامت میانسالان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در برنامه خدمات سلامت میانسالان افراد قبل از انجام فعالیت جسمانی مورد ارزیابی سلامت قرارگرفته و از لحاظ شیوه زندگی و بیماری‌های مهم همچون قلبی عروقی، فشارخون، دیابت، چربی خون، پوکی استخوان (استئوپروز)، کلیوی، بیماری‌های گوارشی، سلامت روان انجام آزمایشات رایگان قند خون و کلسترول از سوی مراقبان سلامت و بهورزان انجام شده و در صورت نیاز برای مراقبت بیشتر به پزشک، کارشناس سلامت روان و تغذیه ارجاع داده می‌شوند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر