جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
فکرشهر: معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه زابل گفت: با توجه به مشاهده بیماری مِرس (ویروس کرونا) بین شترهای وارداتی در قرنطینه های شهرستان زابل که به سندروم تنفسی در خاورمیانه معروف است، باید کشتار شتر ممنوع شود.به گزارش فکرشهر، هوشنگ ناظری در نشست کارگروه سلامت در فرمانداری زابل افزود: برای تعیین تکلیف وضعیت شترهایی که به این ویروس مبتلا شده اند با مرکز استان مکاتبه خواهد شد تا برای معدوم سازی آنها اقدامات لازم انجام شود. 
کد خبر: ۶۴۲۷
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۶

فکرشهر: معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه زابل گفت: با توجه به مشاهده بیماری مِرس (ویروس کرونا) بین شترهای وارداتی در قرنطینه های شهرستان زابل که به سندروم تنفسی در خاورمیانه معروف است، باید کشتار شتر ممنوع شود.

به گزارش فکرشهر، هوشنگ ناظری در نشست کارگروه سلامت در فرمانداری زابل افزود: برای تعیین تکلیف وضعیت شترهایی که به این ویروس مبتلا شده اند با مرکز استان مکاتبه خواهد شد تا برای معدوم سازی آنها اقدامات لازم انجام شود. 

فرماندار زابل از مسوولان دامپزشکی و دانشگاه علوم پزشکی زابل خواست: در خصوص این ویروس تحقیقات بیشتری انجام دهند و به صورت تصادفی از تمام شترهای موجود در سطح منطقه نمونه گیری کنند تا از شیوع این بیماری کشنده در سطح جامعه جلوگیری شود. 

وی خطاب به مسوولان تاکید کرد: تا زمانی که بیماری ویروسی مِرس که در بین چند شتر وارداتی موجود در قرنطینه های دامی مشاهده شده کنترل و دفع نشود واردات و صادرات آن به داخل و خارج استان ممنوع اعلام شود. 

ناظری خاطرنشان کرد: کشتارهای خانگی دام در این شهرستان غیرمجاز و ممنوع است و قصابان موظفند دام های خود را برای کشتار به کشتارگاه صنعتی محمدآباد انتقال دهند. 

معاون دانشگاه علوم پزشکی زابل نیز گفت: ویروس مِرس بیماری مشترک بین انسان و دام است که از طریق شتر و خفاش منتقل می شود؛ این بیماری در کشور عربستان دیده شده که تاکنون 757 نفر به آن مبتلا که 322 نفر فوت شده اند. 

'جواد اکبری زاده' اظهار داشت: با توجه به نزدیکی ورود حجاج به منطقه، یک تیم از دانشگاه علوم پزشکی زابل که از آغاز سفر همراهشان بوده اند در حال بررسی هستند که خوشبختانه تاکنون هیچ مورد مثبتی از بیماری کشنده مِرس در میان حجاج گزارش نشده است. 

وی ادامه داد: آموزش و اطلاع رسانی، آموزش نهایی در فرودگاه برای حجاج، تهیه فرم خود اظهاری، اعزام تیم ناظر، تقویت آزمایشگاه ها، آموزش کارکنان سطح بهداشت، آموزش چهره به چهره، ارتقای کنترل عفونت، ارتقای فضای مناسب بستری بیماران و اتاق ایزوله فشار، تشکیل تیم واکنش سریع، هماهنگی با دامپزشکی، توزیع مواد آموزشی به دامدارها و برگزاری کارگاه های آموزشی از جمله اقدامات انجام شده در خصوص ویروس مرس است. 

اکبری زاده افزود: این ویروس از طریق ترشحات شتر انتقال می یابد. 

به گزارش ایرنا، مِرس که به سندروم تنفسی خاورمیانه نیز معروف شده در ابتدا نشانه هایی شبیه به سرماخوردگی دارد. این بیماری در ادامه می تواند منجر به نارسایی های شدید عصبی و عفونت ریه و از کار افتادن کلیه ها شود. 

250 نفر شتر وارداتی در سه نقطه شهرستان زابل قرنطیه شده اند و هنوز تصمیم نهایی برای انتقال آنها گرفته نشده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر