سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۶۵۳۹۳
يکشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۶

فکرشهر: کارگاه حقوق عکاسان باعنوان "بایدها و نبایدهای عکاسی" با حضور روزنامه‌نگاران و عکاسان در بوشهر برگزار شد.

 به گزارش فکرشهر، هنرمند عکاس بوشهری شنبه شب در این کارگاه آموزشی گفت: عکاسی شغل است و برابر اصل ٢٢قانون اساسی افراد در انتخاب شغل آزاد هستند و شغل آنان مصون از تعرض است.

رسول سعادت نیا افزود: هرچیزی که در فضا و  منظر عمومی قرار دارد عکاسی کردن از آن مجاز است مگر اینکه به هر وسیله‌ای اعم از تابلو، نوشته  و غیر اعلام ممنوعیت شده باشد را به عنوان یک اصل کلی یاد کرد.

وی بیان کرد: برخی اماکن و تاسیسات نظامی و امنیتی از جمله مکان‌هایی است که عکاسی از آنها مستلزم اجازه از مقام‌های مربوطه است.

سعادت‌نیا افزود: عکاسی از مقام‌های قضایی و انتظامی نیازمند کسب اجازه است ولی عکاسی از نیروهای نظامی نیازمند کسب اجازه نیست.

وی اضافه کرد:همچنین هرگونه انتشار  عکس نیروی نظامی بویژه وقتی  عکس بیانگر تعرض نیروی نظامی از قانون باشد بدون کسب اجازه از مقام ذی صلاح  خلاف قانون و قابل پیگرد است زیر انتشار عکس موجب تخدیش جایگاه آن سازمان نظامی می‌شود.

سعادت نیا گفت: از چنین عکسی می‌توان برای استفاده از محکوم کردن نیروی متعرض به قانون از طریق مجاری قانونی استفاده کرد.

وی در باره عکاسی از فضای اختصاصی بانوان افزود: طبق قانون خاص عکاسی از فضاهای اختصاصی که در آن بانوان از پوشش کامل برخوردار نیستند از قبیل استخرها و حمام‌ها ممنوع و مرتکب طبق قانون مستحق مجازات است.

این هنرمند عکاس، توصیه‌های ویژه‌ای برای زمان عکاسی از اماکن بحث برانگیز اما قانونی برای عکاسان بیان کرد تا ضمن رعایت قانون،  بتوانند همواره از حمایت‌های قانونی برخوردار بوده و اجازه دخالت به هر فردی در حوزه فعالیت خود ندهند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر